Elicopterul a fost dotat cu torpila britanică Sting Ray, produsă de BAe Systems, Marina Română devenind al patrulea utilizator din lume, după Marea Britanie, Norvegia şi Thailanda.
Mâine, la sediul companiei IAR Ghimbav, va avea loc evenimentul de încheiere a programului de fabricaţie a elicopterului IAR-330 Puma Naval, dezvoltat la solicitarea Ministerului Apărării Naţionale, urmând să fie recepţionat ultimul elicopter în configuraţie finală.
Prin acest program, Statul Major al Forţelor Navale primeşte în dotare elicoptere capabile a fi operate de la bordul fregatelor tip F22 şi care să răspundă cerinţelor operaţionale pentru lupta anti-submarin – descoperirea, identificarea, clasificarea, urmărirea şi atacul ţintelor submarine, lupta împotriva navelor de suprafaţă: descoperirea, identificarea, clasificarea, urmărirea şi atacul ţintelor de suprafaţă, inclusiv coordonarea atacului navei de bază asupra ţintelor de dincolo de orizont, efectuarea misiunilor de supraveghere maritimă, a misiunilor de căutare şi salvare pe mare şi pe uscat, precum şi pentru misiunile de transport logistic – transport cargo, transport trupe, evacuare medicală. De asemenea, elicopterul IAR-330 Puma Naval poate fi folosit şi în misiunile anti-terorism şi anti-piraterie, etc. Acest elicopter este considerat de specialişti ca fiind între primele zece din lume în lupta anti-submarin.
Program început în 2005
Programul Puma Naval a început în anul 2005 prin stabilirea configuraţiei tehnice a acestui tip de elicopter, ca urmare a încheierii între IAR Ghimbav şi Ministerul Apărării Naţionale, a contractului multianual pentru perioada 2005-2011.
Complexitatea programului a impus desfăşurarea acestuia în etape de dezvoltare a configuraţiei, care să permită integrarea unor sisteme noi la bordul elicopterului, dar să îi prilejuiască beneficiarului adaptarea treptată cu intrarea în dotare a unei noi componentei aeriene în acţiunile de luptă pe mare.
În perioada 2005-2008, s-a derulat etapa E1. Calificarea elicopterului în această configuraţie s-a realizat în mai 2007, iar livrările s-au efectuat până în decembrie 2008. În perioada 2008-2011 s-a desfăşurat etapa E2A, care a constat în integrarea unor importante echipamente, sisteme şi instalaţii. Calificarea elicopterului în configuraţia etapei E2A s-a efectuat în iunie 2011, iar recepţia celor trei elicoptere s-a desfăşurat până în noiembrie 2011.
Dotat cu torpile britanice
În cursul anului 2012, pentru efectuarea misiunilor anti-piraterie, s-au realizat capabilităţi şi s-au montat pe elicopter mitraliere calibrul 7.62 şi 12.7 mm.
La sfârşitul aceluiaşi an, s-a încheiat contractul corespunzător fazei 2B (divizată în două subfaze), care a constat în integrarea sistemului de lansare geamanduri radio-acustice, a sistemului automat de identificare a navelor, a sistemului de lansare torpile, precum şi a celui de rezervoare suplimentare largabile. Elicopterul a fost dotat cu torpila britanică Sting Ray, produsă de BAe Systems, Marina Română devenind al patrulea utilizator din lume, după Marea Britanie, Norvegia şi Thailanda.
Calificarea celor două subfaze s-a efectuat în septembrie 2014, cu livrări în intervalul octombrie – ianuarie anul următor, respectiv în septembrie 2015 cu livrări în septembrie – decembrie 2015.
Pentru realizarea în bune condiţii a programului, IAR Ghimbav a colaborat cu companii precum Turbomecanica, Aerostar, Aeroteh, Aerofina, Airbus Helicopters, Elbit Systems Ltd., Rafael, Breeze Eastern, Rockwell-Collins, Terma AS, Thales Underwater Systems, CCIZ, Condor etc.
Bună Ziua Brașov – Ovidiu VRÂNCEANU