Romania Military

IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?

Am incercat sa aflu un raspuns despre ceea ce se intampla cu IAR S.A. Brasov in ultimul timp, deoarece in presa ultimilor ani nu mai “transpira” nimic despre aceasta firma de renume.

Din cate am inteles din presa romaneasca si din ceea ce am reusit sa gasesc pe internet, fostul IAR Brasov a fost impartit astfel:

  1. joint venture IAR-Eurocopter (49-51%) rezultand EC ROMANIA (EUROCOPTER ROMANIA SA), aparent cu 126 angajati:
    http://www.eurocopter.com/site/en/ref/Eurocopter-Romania_370.html
    http://www.eurocopterromania.ro/
  2. S.C. IAR SA Brasov – inca activa in 2011: 72% stat, 28% privat, 858 angajati, hale pe 90.000 m2 si pista aeroport. Repara sau fac upgrade la: IAR SOCAT, IAR 330H si L si am vazut ca au disponibile motoarele MAkila 1A1, de 1742CP
    http://www.iar.ro/index.html
    Au produs si avionul usor IAR46S pt. piata SUA. Pe site-ul lor, raportul trimestrial pe 2011, comparativ cu 2010, nu e de bun augur: http://www.iar.ro/cnvm2011/Raport_trimestrial_3_2011.pdf

Avand in vedere experienta pe acelasi tip de elicoptere, este foarte posibil ca in urmatorii ani, IAR-Eurocopter sa canibalizeze ceea ce a ramas din S.C. IAR SA Brasov, in cazul in care statul roman nu intervine pentru a crea un specific diferit de produse, pe o piata diferita pentru IAR S.A..

Pentru SC IAR S.A., speranta de supravietuire consta fie intr-o colaborare cu Eurocopter, comenzile primite fiind impartite pe activitati distincte intre cele 2 entitati, fie intr-o licenta sau o colaborare pe un alt tip de produs, ce nu exista in portofoliul Eurocopter.

Continua sa existe necesitatea inzestrarii aviatiei romane cu peste 80-120 de elicoptere de atac, precum si posibilitatea de producere a unor elicoptere civile utilitare sau de transport/medivac pentru piata regionala. In contextul acestei necesitati, o posibila strategie ar putea include punctele de mai jos.

Principalele directii sunt fie continuarea traditiei Puma/Alouette 3 fie dezvoltarea/participarea la un noua familie de elicoptere, din care sa poata fi diversificate apoi atat variante militare cat si civile. Aici variantele pot fi numeroase, depinzand de capacitatea de a privatiza sau re-tehnologiza uzina IAR S.A. Ghimbav. Acesta poate fi si un program pe termen mai lung, ce ar putea intra in productie dupa oprirea programelor bazate pe Super Puma.

Pentru ambele cazuri, folosind un procentaj ridicat de componente comune (probabil undeva la 70% ), la SC IAR S.A. Ghimbav s-ar putea produce:

  1. Elicopter civil utilitar monomotor de mici dimensiuni, un continuator al traditiei Alouette/Gazelle, ce poate fi adaptat si intr-o versiune de recunoastere si atac usor, similar cu Gazelle.
  2. Un elicopter succesor al IAR 330 Pumavarianta civila de transport, medivac. Aici variantele pot fi multiple, depinzand de parteneriat, si voi incerca sa intru in detaliu la sfarsitul enumerarii.
  3. Un succesor al IAR330 Socat – varianta militara/“de asalt”, bazat pe experienta Socat, insa pornind de la noua platforma si sisteme noi de arme, cu posturile de lupta si pilotaj modificate si protejate noilor cerinte si cu rampa de incarcare spate, ce ar facilita mult accesul in zona cargo (vezi MI-17, dar si KAH Surion). Ar rezulta o aeronava asemanatoare lui MI-24, insa cu un salt de tehnologie de 40 de ani. Alte elemente candidate spre inglobare: blindaj suplimentar (probabil modificarea formei cabinei la varianta militara pentru o mai buna protectie), re-motorizare, elice din materiale compozite, elice anticuplu fenestron sau sistem NOTAR (No Tail Rotor), capacitate si dimensiuni eventual marite cu 20% eventual adaugarea unor aripioare portante pt. reducerea consumului, cu piloni suplimentari de acrosaj, electronica si contramasuri modernizate. De asemenea, variantele sunt multiple, depinzand de parteneriate si de versiunea aleasa la punctul anterior (2).
  4. Un proiect de elicopter de atac, cu capacitati antitanc, de lupta aeriana si de recunoastere si cu profil radar redus, elicopter care sa preia foloseasca o platforma comuna cu aeronavele de la punctele anterioare. Exemplu: programul elicopterului de atac Rooivalk, din Africa de Sud, construit pe platforma Puma. Un elicopter de atac similar cu Rooivalk, in colaborare cu Denel, bazat pe platforma Super-Puma, cu un mix de tehnologie americano-israelian, care ar putea fi superior proiectului AH-1Dracula si cu costuri mai reduse fata de acesta! O alternative, este prefectarea programului lui AH-1Dracula, actualizat la nivelul variantei AH-1Z. Dar si aici voi incerca sa detaliez in continuarea materialului.

Toate cele 4 programe de mai sus se pot obtine prin licente si cooperare tehnica cu firme din UE (Eurocopter), SUA (Lockheed si Bell Helicopters), Africa de Sud (Denel), Coreea de Sud (KAI) sau Israel.

Astfel, daca ar exista vointa si la nivel politic si economic, conform cu punctele expuse mai sus, IAR SA ar avea, cu sprijin guvernamental, optiunile:

Bell Helicopters  – pe platforma Puma

Atlas Oryx – Puma sud-africana

AH-1Z – ultimul si cel mai capabil membru al familiei AH-1 Cobra

Surion

Si varianta sa de atac – KAH…

TAI-129 Mangusta

In cazul colaborarii cu Westland-Agusta, ar fi interesanta explorarea aeronavelor pe care le au in portofoliu, pe filiera Lockheed, cum ar fi Lockheed Martin VH-71 Kestrel/AgustaWestland AW101, un posibil inlocuitor pentru Super-Puma, dotat cu 3 motoare de 2100-2500 CP fiecare.

AgustaWestland AW101

Sunt convins ca o potentiala piata de desfacere exista in regiune: Turcia, Polonia, Croatia, R. Moldova, Cehia, Slovacia si poate si Bulgaria, ar putea fi interesate sa achizitioneze astfel de derivate precum si modernizari ale IAR330M la nivel Super-Puma/Socat. Pentru Puma/Super-Puma exista un numar mare de parate in uz, in diferite tari, chiar daca se intra in concurenta cu Eurocopter. Ideea ar fi existenta unui pachet suplimentar sau diferit de echipamente fata de standardul Super-Puma la Eurocopter.

EC725 Super-Cougar/Caracal – un nume predestinat

Gazelle britanic

Redau mai jos un design deja cunoscut fanilor Gazelle, vedeta a filmului “Blue Thunder” de la inceputul anilor ’80 ai secolului trecut. Probabil ca designul nu este in intregime functional, mai ales d.p.d.v. al armelor – ce sunt doar imitatii, existand insa 2 elicoptere ce au fost modificate pentru film si chiar au zburat. Importanta este ideea in sine!

Si cateva poze:

Revenind cu picioarele pe pamant, la realitatea imediata, pentru a sustine SC IAR S.A. pe termen scurt, statul roman ar putea da spre modernizare la Brasov cele 23 Puma Socat + cele 35 IAR 330, pentru aducerea la standardul EC 725 SuperPuma:
– motoarele, de la 2 × TURMO IV B1400CP fiecare la 2 × Turbomeca Makila 2A1 de 2,382 fiecare
– electronica si comenzile
– noul tip de rotor si poate elice anticuplu fenestron
– reamenajarea spatiului interior
– upgrade la protectie

As fi incantat daca cei de la conducerea IAR Brasov S.A. ar putea sa ne precizeze cat sunt de exacte datele despre contractul AH-1 Dracula si daca un astfel de contract ar putea fi relansat, tinand cont de facilitatile si pregatirea oamenilor ramasi in patrimoniul SC. IAR Brasov S.A.

De asemenea, ar fi interesant sa cunoastem viziunea oamenilor de acolo asupra potentialului inca nevalorificat al SC IAR S.A. Brasov, deoarece sunt constient ca multe lucruri stau altfel in realitate decat am reusit sa desprind din presa nationala…

In orice caz, sper ca SC IAR S.A. sa nu devina doar un muzeu in care sa ne ducem copii si sa le spunem ce industrie aeronautica am avut odata, in speranta ca unii dintre ei vor ajunge candva sa-si ia revansa in numele nostru, re-infiintand aceasta ramura cu indelungata traditie a industriei romanesti.

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

EC-725 o optiune onorabila pentru innoirea parcului de elicoptere dar si pentru SC IAR S.A.?

 

Exit mobile version