Asa cum scriam in urma cu cateva zile, programul IAR XT se pare ca merge inainte. Astazi va putem oferi cateva schite si chiar o „poza” cu un demonstrator, cel mai probabil, al IAR XT.
Daca in 2010 MapN declara ca IAR99 Soim nu prea ar mai avea sanse de modernizare, iar varianta IAR XT nu era luata in mod serios in considerare, se pare ca ceva s-a schimbat intre timp. Noi studii executate de INCAS si se pare ca nu este vorba doar de studii pe hartie, arata ca varianta IAR XT LCA/Trainer, cu radar de bord si adus la un nou standard, merge inainte.
Decembrie 2010: „„Fortele Aeriene Romane nu au in vedere, in prezent sau in perspectiva, dotarea avionului IAR 99 SOIM cu radar la bord. Avionul IAR 99 SOIM nu poate inlocui aeronava MiG-21 LanceR, avand caracteristici tehnico-tactice si destinatii total diferite”, se arata intr-un comunicat transmis de Biroul de presa al Ministerului Apararii.”
Sursa: fin.ro
Asadar asta era perspectiva celor de la MapN acum un an si ceva.
DAR intre timp programul IAR XT/New Generation, merge inainte. INCAS-ul are in vedere doua directii principale de dezvoltare:
- O motorizare noua, care sa permita crestere razei de actiune si a vitezei, o incarcare superioara a avionului si un consum mai mic. Motorul avut in vedere este Rolls-Royce Viper 680-43. Acest motor va asigura un plus de 10% tractiune si un consum mai mic. Asta presupune modificarea fuzelajului in zona motorului.
Sursa+schite-AICI la punctul 3
- Modernizarea si modificarea avionicii aparatului. Aici principalele directii vizeaza: data link, supravegherea aeriana si terestra a spatiului national, iar pentru executarea acestor misiunii vor fi integrate:
-radar
-sisteme de navigatie GPS de generatie noua
-un nou container care va contine sisteme de supraveghere si detectie in infrarosu si laser.
IAR XT1, probabil un demonstrator, pe un IAR 99C Soim. De asemenea numarul de bord 800, nu are legatura cu numerotatia IAR99, sau Soim, aceasta fiind din seria 700. Se pot observa modificarile din zona motorului.
Cockpit-ul va fi reconfigurat, ca si arhitectura cabinei, in vederea optimizarii cu noile echipamente si misiuni.
In principiu se are in vedere modificarea versiunii IAR 99 cu doua locuri, intr-un aparat cu un singur loc, variansa SC IAR Soim, si gandit pentru misiuni de politie aeriana, patrulare pe granita si atac la sol. Studiile efectuate sunt din anii 2011 si 2012.
In privinta radarului nu exista informatii certe, insa logic ar fi sa se re-foloseasca Elta EL/M-2032 de pe LanceR-urile retrase, adaptarea la noua platforma urmand a fi facuta fie prin schimbarea antenelor cu unele de diametru mai mic, fie prin modificare fuselajului anterior pentru primirea antenelor actuale.
Se prefigureaza si folosirea unor noi tipuri de rachete, fie o noua dezvoltare a RAV-RS fie ceva complet nou.
Ramane de perspectiva schimbarea motorului cu unul dintr-o alta familie si generatie mai noua precum si re-proiectarea aripii pentru obtinerea unor performante mai ridicate necesare indeplinirii misiunii de politie aeriana.
In concluzie IAR XT/New Generation va fi echipat cu noi senzori, un nou motor si va putea folosi o gama larga de armament inteligent, de la rachete ghidate IR la cele ghidate laser, pe baza noului container ce va fi integrat aparatului.
Sursa+schite-AICI la punctul 3
Si acum cateva schite cu noul IAR XT. Deasemenea tot aici gasiti si comparatii intre costul orei de zbor si nu numai, facute intre principalele avioane care sunt astazi pe piata. Sumele sunt in mod sigur mult mai credibile dacat ce se vehiculeaza prin alte locuri, fiind facute de INCAS.
Si de asemenea o descriere amanuntita a modificarilor si modernizarilor care se afla in vederile noului proiect.
IAR XT2
IAR 99 DC, actual
IAR 99 SC, propus
IAR 99 SC-PA, cu radar la bord. Se poate observa faptul ca tubul pitot este in alta pozitie, fata de varianta clasica.
Sursa si informatii amanuntite AICI ! Merita citit!!!
Vali