Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta a solicitat oferte pentru achizitia de elicoptere medii/grele destinate operatiunilor de cautare/salvare, transport bolnavi, cautare/salvare pe mare, patrulare etc.
Intentia este de a achizitiona un minim de patru si un maxim de 12 aparate multifunctionale, din care patru aeronave maritime si opt pentru uscat, la un pret maxim autorizat de 276,86 milioane de euro.
Si avem in finala trei ofertanti, firme mari: Leonardo, AIRBUS cu subsidiara de la Ghimbav si polonezii de la Polskie Zakłady Lotnicze, compania detinuta de catre Lockheed Martin si care ofera S-70I, o varianta a H-60 Sikorsky.
Surpriza este una majora si are legatura cu pretul, astfel, polonezii cu S-70I vin cu o oferta de pret mai mica cu 30% decat cei de la AIRBUS si una peste alta cu cele mai mici preturi.
Avem:
- AIRBUS, oferta de opt aparate, din care trei maritime si cinci pentru uscat, la pretul de – 32,99 de milioane de euro, fără TVA/elicopter multifuncțional maritim si 31,59 de milioane de euro, fără TVA/elicopter multifuncțional pentru uscat.
- Leonardo, nu stiu ce model, ofera 12 aparate (patru maritime + opt pentru uscat): 26,05 milioane de euro, fără TVA/elicopter multifuncțional maritim și – 24,35 de milioane de euro, fără TVA/elicopter multifuncțional pentru uscat.
- Polonezii ofera 12 aparate (4 maritime + opt pentru uscat) la acelasi pret: 22,77 de milioane de euro, fara TVA.
Sursa: Economica.net
Astfel, italienii se incadreaza in pret si ofera un maximum de aeronave – 12 bucati, polonezii fac eforturi maxime, ofera tot 12 aparate la cel mai mic pret din oferta si AIRBUS vine cu cel mai mare pret pentru doar opt aparate.
Cu toate acestea lucrurile trebuiesc tratate cu atentie pentru ca nu cunoastem inca toate amanuntele ofertelor, gradul de echipare al aeronavelor, capacitatea de transport, raza de actiune etc, factori care pot face ca pretul cel mai mic sa nu fie in mod obligatoriu si cea mai buna alegere.
De mentionat ca in patru ani de la semnarea contractului aeronavele ar trebui sa fie in dotarea MAI.
De asemenea nu stiu cu ce modele au venit cei de la Leonardo si AIRBUS (se zvonea la un moment dat ceva de H 175), in timp ce la polonezii este simplu: S-70I, ca doar pe acela il produc.
GeorgeGMT, multumesc celor care au semnalat stirea
Actualizat de nicolae: Adaug aici link-ul pus de zamolxis cu cerintele si repartizarea procentelor in functie de care este determinat castigatorul: https://e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100095117