Avionul construit pentru transport tocmai ce a executat zborul sau inaugural si deja este considerat viitorul pentru flota ruseasca de avioane radar si control – AEW.
Compania ruseasca Vega, subsidiara a United Instrument Corporation, avand deja construit un nou radar state-of-the-art pentru IL-76MD-90A. Dupa ce zborul inaugural a decurs perfect, avionul va fi trasferat de la fabrica Aviastar-JV (unde a fost construit), catre G.M. Beriev Aviation R&D and Production Complex din Taganrog, pentru transformarea sa in prototipul A-100 „radarul zburator”, urmand sa inlocuiasca actuala generatie de radare cu raza lunga aeropuratte – A 50.
Astfel A 100 va dispune de un nou sistem radar panoramic – “Premier”, cu raza de sute de kilometri si de calculatoare de ultima generatie, fiind capabil sa detecteze si sa urmareasca un numar impresionant de tinte, sa coordoneze atat aviatia de vanatoare cat si trupele de la sol, avionul fiind gandit sa fie in acelasi timp si centru de comanda aeropurtat in folosul tuturor categoriilor de forte, inclusiv marina.
Noul radar este unul de tip active si este dotata cu o antena care executa o rotatie la fiecare 5 secunde.
Revenind la avion, directorul executiv al Ilyushin, Sergey Sergeev, este unul dintre cei mai fericiti rusi in viata, atat timp cat comenzile pentru noul avion cargo Il-76MD-90A se succed cu repeziciune, aparatul fiind dorit si de catre armata, si de catre ministerul de interne, si de companii private! Practic doar biserica rusa nu doreste sa cumpere noul Il-76MD-90A…
Acum daca stam drepti si judecam stramb putem conchide ca necazul unuia este mai mereu bucuria altuia si astfel sa ne aducem aminte ca inainte de razboiul din Crimeea Il-76 era in mare competitie cu Antonov An -70, avion destul de similar dar construit in Ucraina.
Acum ca Ucraina nu mai este chiar in relatii bune cu Moscova, desi fabrica Antonov apartine Rusiei, toti clienti care stateau pe ganduri si cantareau cele doua avioane au terminat –o cu dilema si au tabarat pe Ilyusin sa le dea avioane…
Cum spuneam, bucuria unora necazul altora.
Din punct de vedere tehnic noul Il-76MD-90A este o modernizare de substanta a cunoscutului Il-76MD, modernizare care a avut in vedere cresterea sarcinii utile trasportabile pana la 60 de tone, scaderea consumului de combustibil, inlocuirea vechilor motoare D-30KP-2 cu noile motoare de generatie a patra – PS-90A-76.
S-a mai lucrat si aerodinamica aeronavei, la structura, aripile sunt noi, sisteme de navigatie moderne, avionica si comunicatii de ultima ora, avionul fiind unul perfect compatibil cu toate reglementarile americane si europene in materie de siguranta sau de poluare, fabricantul sau vand in vedere si o posibila piata de export in UE si SUA.
Si peste toate aceste calitati, Il-76MD-90A este si un avion deosebit de frumos –tipic rusesc din acest punct de vedere, astfel ca eu ii urez sa se vanda bine si numarul aterizarilor sa fie egal cu cel al decolarilor.
PS Imi place mai mult decat An-70, care nici el saracu’ nu este deloc un avion slab sau urat. Politica asta bate-o vina!…
GeorgeGMT