In urma cu aproximativ doua luni rusii si chinezii au semnat o intelegere pentru dezvoltarea in comun de avioane de linie mari, zona pe care China este foarte mult ramasa in urma, nu ca rusii ar fi in topul mondial al avioanelor de pasageri lung-curier, dar sunt totusi mai avansati decat chinezii si astfel cele doua parti si-au dat mana, chienzii probabil cu banii, rusii cu know-how-ul pentru dezvoltare de avioane comerciale cu raza lunga.
Primul proiect va fi un avion cargo – Ilyushin Il-96-400T, care poate fi folosit si ca pasager, insa media chineza speculeaza deja faptul ca in spatele acestui program, aparent foarte civil, ar sta in primul rand aplicatiile militare, China putand foarte bina sa foloasca aceasta platforma in primul rand pentru avioane de realimentare in aer, care sa inlocuiasca actualele “cisterne zburatoare” IL 78.
Un “tanker” bazat pe IL 96 ar egala performantele KC-46 al Boeing, dar IL-ul ar putea fi folosit intr-o mare varietate de aplicatii. Costul acestui program este estimat undeva intre 12 si 16 miliarde de dolari, cu o investitie initiala, acceptata de cele doua parti, de 6 miliarde de dolari.
Pe langa IL-96, rusii si chinezii mai au in plan si fabricarea in China a Ilyushin Il-103, cu o productie de 200 de aparate pe an si o investitie initiala mult mai modesta de “doar” 130 milioane de dolari, dar trebuie sa tinem cont ca Il-103 este un avion mic, cu un singur motor, destinat antrenamentului primar sau unor aplicatii civile, zborului de agrement, etc.
GeorgeGMT