Presa rusa a anuntat de curand principalele caracteristici tehnice ale viitoarei nave de asalt amfibiu a marinei ruse, model care ar urma sa inlocuiasca cele patru Mistraluri, dintre care doua au ajuns in Egipt si doua n-au mai ajuns nicaieri.
Astfel, la inceputul lui 2020 ar urma sa demareze lucrul la prima nava (proiect 11780). Ar putea avea la bord cam 20 de elicoptere si, in linii mari, navele rusesti (doua la numar deocamdata planificate) vor fi mai mari decat Mistralul, conform presei ruse:
“The Navy has issued a technical assignment for two universal amphibious assault ships which are to be laid in May 2020 by Zaliv Shipyard in Crimea. Each will have a displacement of 25 thousand tons and a length of 220 meters,” spune TASS.
900 de militari ar putea sa transporte nava ruseasca fata de doar 450 Mistralul frantuzesc.
Sa mai spunem ca Proiect 11780 Kherson este o idee mai veche, planurile navei fiind inca de pe vremea sovieticilor, luate acum din nou la mana, aduse la zi si, ramane de vazut, duse pe santier. Proiectul este derivat din clasa de crucisatoare purtatoare de aviatie “Kiev”, INS Vikramaditya fiind ultima nava operationala din cele patru construite initial.
Despre nevoie marinei ruse pentru astfel de nave nici nu mai merita discutat, asa cum am vazut, o astfel de nava este aur curat in foarte multe circumstante, de la ajutorarea sinistratilor (Australia), la transportul trupelor spre TO (cazul francezilor cu Mistral spre Mali) si ofera in acelasi timp o foarte mare flexibilitate tactica posesorului.
Practic, cu o nava din clasa LPD/LHD (Landing Platform Dock/ Landing Helicopter Dock) poti sa faci cam tot ce ai nevoie, de la lupta anti-submarin, la transport de trupe si materiale, baza aeriana inaintata, nava de comanda etc. Ar fi o lista mult mai scurta despre ce nu poti face cu o astfel de plutitoare, fiindca daca vrei cu adevarat o poti face si portavion, adevarat din clasa “mini” dar tot a portavion arata si vedem cum LPD-urile prolifereaza peste tot in lume, dar mai ales in Mediterana.
Avem aici pe francezi cu Mistral (care este cam singura din clasa ei care nu poate opera aviatie cu aripi fixe), egiptenii tot cu Mistral, spaniolii cu Juan Carlos I (oficial aceasta este superioara LPD-urilor, fiind din categoria navelor de asalt amfibiu purtatoare de aviatie), italienii vin si ei cu LHD “Trieste”, dotata din start cu F-35B, Algeria are si ea una pe filiera italiana, turcii vor avea si ei o astfel de nava, Rusia se pregateste sa aiba cel putin doua si nu mai discutam despre Pacificul de Vest acolo unde Japonia si Coreea de Sud au trecut la fapte pe baza unor proiecte similare.
LPD/LHD sau nava amfibie de asalt purtatoare de aviatie, toate aceste categorii ascund, intr-un fel sau altul, modele de nave care pot fi usor categorisite ca “portavionul saracului” sau portavion „multirol”, care are si aviatie, cara si marfa, trupe, poate opera si impotriva submarinelor etc.
Revenind la ivani, acestia au nevoie ca de aer de nave moderne de transport, carausiile prin Siria fiind astazi efectuate cu nave civile inchiriate ceea ce nu este anormal, dar exista o nevoie stringenta de cel putin o nava LPD moderna si capabila.
Ramane de vazut daca rusii o vor dota si cu aviatie cu aripa fixa (MiG-29K, dar cred ca aceasta posibilitate este foarte redusa macar si pentru ca ar creste costurile, iar nevoia unui portavion nu este stringenta in marina rusa. Pe de alta parte, din schitele aparute in presa rezulta ca nava nu va opera decat elicoptere.
P.S. Nu cred ca cineva se mai indoieste ca macar una dintre nave va fi botezata „Sevastopol” si isi va avea portul de resedinta chiar la Sevastopol, vis-a-vis de Constanta.
GeorgeGMT