Nu imi propusesem sa reiau discutia privind modificarile de cod fiscal si dezmatul bugetar inceput acum si prevazut sa atinga apogeul la inceputul anului viitor, an electoral, daca lucrurile nu ar capata o viteza ametitoare care risca sa ne arunce intr-o criza mai grava decat cea din 2009-2010.
Pe scurt, guvernul a vrut sa reduca TVA-ul la 20%, opozitia a tipat ca trebuie 19%, iar guvernul s-a gandit sa le ia caimacul electoral si sa scada ei TVA-ul la 19%.
Buimacita de intorsatura, opozitia a votat in unanimitate scaderea la 19% fara sa se intrebe de unde bani pentru acoperirea gaurii initiale in buget.
Miscarea imi aminteste de una similara, din 2008, cand PNL, cu sprijin PSD, a votat majorarea salariilor profesorilor, stiind ca nu vor fi bani, iar PDL si Basescu nu s-au opus de teama sa nu pierda PDL alegerile. Acum doar taberele sunt putin schimbate dar manevra este aceeasi.
A trebuit sa faca scandal Banca Nationala ca repetam prostiile facute in 2008 pentru ca presedintele sa intoarca la Parlament proiectul noului cod fiscal.
Acum opozitia da din colt in colt si ne anunta ca pe o mare victorie faptul ca se vor intalni sa discute reducerea in etape succesive a TVA-ului, cu o prima reducere la 21% de la 1 ianuarie. Puteti sa fiti convinsi ca nici pentru aceasta varianta nu au facut niciun studiu de impact ci fac ce au facut intotdeauna: canta dupa ureche.
Pentru a nu crea confuzii, trebuie sa spun raspicat ca, in sine, masura de reducere a TVA-ului este buna dar nu poti sa o faci impreuna cu alte masuri care, unele, reduc incasarile la buget (eliminarea taxei pe stalp, reducerea accizei la carburant, reducerea TVA la alimente), in timp ce altele cresc cheltuielile bugetare (reinstituirea pensiilor speciale, reintroducerea indemnizatiilor pentru revolutionari, cresterea salariilor pentru demnitari, cresterea pensiilor pentru parlamentari, cresterea salariilor functionarilor de la guvern si Cotroceni)
Fiecare dintre aceste masuri poate fi analizata daca a fost buna sau nu (majoritatea nu) dar luate impreuna reduc incasarile si cresc cheltuielile la buget. Daca peste ele vii cu reducerea de TVA, adaugi o noua gaura importanta la incasari, cel putin pentru anii 2016 si 2017.
Din nefericire pentru noi, tembelii nu se gandesc decat cum sa arunce cu bani in oameni pentru a castiga alegerile de la anul.
Aceasta intentie este dovedita si de rectificarea bugetara care a luat bani de la investitii (in principal transporturi unde suntem in rahat) si i-a mutat la administratie publica (bani pentru primarii) si la protectie sociala (pomeni electorale). Nu mai spun ca au redus fondurile si de la armata …. dar le-au dat voie sa se imprumute. Si restituirea imprumuturilor, dobanzile ?
Se pare ca mirajul alegerilor de la anul este atat de puternic incat nu aud nici macar apelurile de a nu repeta greselile grecilor.
Din contra, un cretin din parlament s-a gandit sa propuna introducerea celei de-a 13-a pensii.
Mai mult, deja au inceput sa faca promisiuni de marire a salariilor pentru bugetari, de la 1 ianuarie.
Cel putin masurile de crestere a salariilor demnitarilor sunt de o parsivenie rara.
Nu s-au aruncat sa mareasca direct salariile tuturor bugetarilor pentru ca ar tipa atat BNR si troica cat si putinii analisti ramasi cu mintea la purtator.
Trec la marirea salariilor demnitarilor si a functionarilor de la guvern si Cotroceni pentru a crea o discriminare intre ei si ceilalti bugetari, discriminare care sa poata fi exploatata de sindicate (scandal, mitinguri, greve, negocieri) pentru a obtine, prin presiune sau in instanta, majorari si pentru celelalte categorii bugetare.
Ideea este ca, la sfarsit, sa spuna: “Noi am vrut sa avem grija de buget si de deficite dar ati vazut ce nebunie a fost, erau sa ne linseze sindicatele !”
N-ati observat ca sindicatele doar simuleaza nemultumirea?
Daca ar face scandal acum exista posibilitatea sa se renunte la maririle anuntate asa ca asteapta sa se adopte actele privind maririle de salarii la guvern si Cotroceni si abia apoi vor declansa iuresul.
Ca un prim efect, dincolo de galagia facuta de FMI si BNR, importurile au inceput sa creasca mai repede decat exporturile.
Chiar daca si pana in prezent am avut deficit al balantei de plati (importuri mai mari decat exporturile), din 2011 incoace exporturile au crescut mai rapid decat importurile astfel ca deficitul balantei de plati s-a redus la o valoare suportabila de catre economie.
Schimbarea trendului, cu accelerarea importurilor, risca sa creeze din nou acel deficit comercial urias din vremea lui Tariceanu.
Ca din intamplare, a aparut si sinistrul Tariceanu sa ne explice ce bine e sa creasca economia pe consum in loc sa creasca pe investitii si ce destept a fost el ca ne-a bagat in rahat cu bugetul in 2008 si ca a facut praf 3 miliarde de Euro din privatizarea BCR.
Teoretic, mentinerea cotei unice de 16 %, urmata de o scadere la 14 %, un TVA de 19-20%, ceva deduceri la contributiile salariatilor, pentru stimularea natalitatii, plus simplificarea legislatiei si taxelor pentru intreprinzatori ar fi cam ce ne-ar trebui in anii urmatori.
Din pacate, in acest moment nu putem discuta despre asa ceva pentru ca dementii s-au apucat sa darame economia si trebuie vazut ce se poate face pentru a repara situatia..
In conditiile actuale trebuie anulate masurile de crestere a salariilor demnitarilor si ale angajatilor de la guvern si Cotroceni, a pensiilor parlamentarilor, a indemnizatiilor pentru revolutionari (anulate deciziile daca au fost adoptate sau renuntat la adoptarea lor).
Impactul asupra bugetului nu este mare dar efectul de imagine este devastator plus ca se creeaza conditiile unei cascade de cresteri de salarii pe care bugetul nu le poate suporta.
Trebuie mentinute deciziile privind anularea taxei pe stalp, reducerea accizei la carburant si a reducerii de TVA la alimente si monitorizate atent efectele acestor masuri asupra incasarilor la buget si asupra cresterii vanzarilor la carburanti.
Intarirea controalelor ANAF in special in zonele cu mare potential de evaziune: importul de legume, comertul cu tigari si bauturi alcoolice, activitatile din porturi, in special Constanta.
La inceputul anului viitor trebuie trasa linie si vazut cum stam in privinta incasarilor la buget.
Daca va fi bine cum se prezinta, ne putem gandi la alte masuri pe care sa le luam de la jumatatea anului viitor.
In privinta cresterii salariilor bugetarilor aceasta nu trebuie facuta inainte de reducerea aparatului administrativ care e supradimensionat, nefunctional si corupt.
Atentie, folosesc termenul de aparat administrativ si nu aparat bugetar.
Prima directie este cea privind structurile ministeriale, ale agentiilor si inspectoratelor de stat si a directiilor judetene ale acestora.
Acest aparat este un organism care se autogenereaza, se expandeaza permanent si blocheaza functionarea statului.
Aici este zona unde se adopta legislatia secundara pentru punerea in aplicare a legislatiei nationale. Din nefericire, indivizii, in loc sa adopte regulamente si proceduri de aplicare cat mai simple, adopta cele mai stufoase si neclare regulamente si proceduri, atat in ceea ce priveste obtinerea de aprobari, autorizatii sau certificari cat si in ce priveste metodele de control.
Toate acestea sunt menite sa justifice existenta unui numar cat mai mare de functionari precum si sa deschida cat mai multe portite pentru abuzuri si coruptie.
Din aceasta cauza trebuie luate la mana toate aceste structuri, verificate functiunile lor, regulamentele si procedurile lor de lucru, vazut ce este nefolositor, ce este neclar, unde sunt portitele pentru abuzuri si coruptie, eliminate toate aceste probleme, apoi redimensionate structurile acestor institutii in raport de functiunile reale si necesare functionarii statului.
Dupa ce se rezolva aceasta problema la nivel central se coboara in teritoriu si se trece la organizarea pe directii regionale in locul directiilor judetene. Ce s-a facut la Inspectoratul de Stat in Contructii.
Daca va uitati pe site-ul oricarei prefecturi si vedeti lista cu deconcentratele, vi se face rau. Intre 40 si 60 de structuri, din care 35-40 sunt inspectorate / comisariate / directii judetene in care gasesti directori/inspectori generali, adjuncti, directori economici, servicii de contabilitate, birouri de resurse umane, birouri de achizitii si alte functii care pot fi indeplinite de structura de la nivel de regiune, cei ramasi la judete trebuind sa fie cei care lucreaza direct cu “clientii”, cei care fac teren, controale, intocmesc rapoarte etc.
N-as putea sa fac un calcul exact dar, daca in loc de 41 de structuri judetene plus Bucuresti raman 8 structuri regionale am avea 35 structuri x 34 judete adica cca 1200 structuri din care dispar cel putin cate un director general, unul adjunct, unul economic, un birou de contabilitate, unul de achizitii si unul de resurse umane. Pentru contabilitate poate sa ramana un angajat care sa opereze inregistrarile primare in retea cu cei de la oficiul regional. Chiar si asa ar insemna o reducere minima de 12-15 posturi in fiecare structura. In total, ar fi cca 15 – 18.000 de oameni care ar trebui sa plece din sistem doar in baza trecerii pe structuri regionale, aproape jumatate avand functii de conducere si salarii dolofane plus prime etc. In plus, acestia sunt si cei numiti politic, de cele mai multe ori neavand nicio treaba cu domeniul de activitate al institutiei.
Ulterior, dupa aplicarea noilor regulamente si proceduri de functionare, personalul ramas va fi redimensionat in functie de necesitatile reale de functionare.
A doua directie pe care trebuie mers este reducerea numarului de unitati administrativ teritoriale.
Ma refer in primul rand la comune din care cea mai mare parte nu-si pot suporta propriile costuri de functionare. Trebuie sa reducem la jumatate numarul comunelor (ideal ar fi la o treime) pentru a reduce costurile.
Asta ar insemna 1500 de primari, 1500 de viceprimari, 1500 de secretari de primarie, 1500 de contabili sefi de primarie, 1500 de la compartimentul de achizitii, 14-15.000 de consilieri locali.
Cheltuielilor cu plata acestora li se adauga costurile cu functionarea primariei (incalzire, energie, apa, paza, curatenie etc)
Pentru ca reducerea numarului de primarii sa nu afecteze locuitorii vor trebui folosite avantajele tehnologiei care, culmea, sunt familiare inclusiv locuitorilor de la tara. Pe care-l vezi, vorbeste la telefon sau pe calculator cu copiii din Spania sau Italia.
In acest sens, in fiecare sat al comunei va trebui deschis un simplu birou (o camera) unde sa se poata plati taxele, sa se depuna actele pentru diverse adeverinte, aprobari, autorizatii si sa se poata tine programul de audiente al primarului, viceprimarului, secretarului, in regim de videoconferinta, fara ca oamenii sa se deplaseze la sediul primariei.
Asta ar insemna un functionar cu drept de semnatura electronica, cu un calculator, un scanner, o imprimanta, conexiune prin internet cu sediul primariei.
Functionarul va incasa taxele, impozitele, amenzile, va face platile (ajutoare sociale etc), va primi documentele oamenilor pentru adeverinte, autorizatii, aprobari, le va scana si le va trimite pe mail la primarie iar la eliberarea documentului solicitat il va printa, il va autentifica si-l va inmana solicitantului.
Un al doilea calculator, conectat la internet, va fi folosit pentru programul de audiente in regim de videoconferinta. Pentru asa ceva nici nu trebuie cumparat un program pentru ca sunt free pe internet: Skype, Google Talk etc.
S-ar putea merge mai departe, prin reducerea la jumatate a numarului de judete (fuziuni) pentru ca si acolo e o colcaiala de birocrati care freaca menta dar daca reusim sa reducem la jumatate numarul comunelor deja este un lucru foarte important.
Dupa ce am reusit sa redimensionam aparatul administrativ central, al deconcentratelor si al localitatilor vedem cati oameni avem, ce costuri salariale inseamna si abia din acel moment incepem sa discutam despre mariri de salarii.
Va fi in stare cineva sa faca o asemena reforma ?
Partidele actuale in niciun caz pentru ca se bazeaza tocmai pe primarii de comune si pe toti birocratii care freaca menta prin ministere, agentii si deconcentrate.
Cum sa facem sa scapam de ei fara a provoca ascensiunea vreunor descreierati gen Syriza, Zorii Aurii, Frontul National, Liga Nordului, UKIP ?
E o problema complicata, nu se rezolva batand din palme dar putem sa-i dam de capat.
Dar despre asta vorbim in alt articol.
UPDATE
Nici n-a apucat articolul sa fie publicat si lucrurile deja au luat-o razna.
Guvernul le-a aprobat medicilor o crestere a salariilor cu 25% din octombrie, urmata de cresteri anuale de cate 25% pana se va ajunge la dublarea salariilor.
Decizia i-a surprins pana si pe medici pentru ca ei doreau sa obtina o crestere de 10% in acest an.
Costurile pentru anul acesta (3 luni) vor fi de 400 milioane lei iar la anul, cand va veni inca o crestere de 25%, costurile vor fi de 3.2 miliarde lei iar in 2017 de 4.8 miliarde lei.
Asta inseamna cca 725 milioane Euro in 2016 si aproape 1.1 miliarde Euro in 2017.
Si se pregatesc profesorii ……politistii ….. ceilalti bugetari……
In conditiile acestea, mai crede cineva ca vom avea 2% pentru aparare in 2017 ?
Eroul Bula