Argentina cumpara avioane de lupta dupa o epopee care a durat foarte multi ani si care a implicat cam toti producatorii de avioane de lupta din lume. Au fost oferte din Brazilia pentru Gipen E – veto Marea Britanie, F/A 50 din Coreea – veto Marea Britanie, Israel cu Kfir, rusii cu mai multe modele, s-a luat in considerare si varianta chinezo-pakistaneza cu JF 17, se discuta si despre F/A-18 Super Hornet americane sau indianul HAL Tejas Mk 1A (varianta hindusa a fost, se pare, prima la care s-a renuntat) dar in final se pare ca pesosii argentinienii vor ajunge in Danemarca.
Pe 26 martie, ministrii apararii din Argentina si Danemarca au semnat, la Buenos Aires, o scrisoare de intentie care prevede achizitia de catre tara sud-americana a 24 de aparate F-16AM/BM si ceva munitie pentru 650 de milioane de dolari.
Contractul va fi insa semnat la Copenhaga in luna aprilie. Conform intelegerii, danezii ofera avioanele si americanii munitia (rachete AIM-9 si AMRAAM), cele 650 de milioane de dolari fiind impartiti intre americani si danezi: 338 milioane costa aparatele si 312 milioane de dolari munitia din Statele Unite.
Danezii detin o flota compusa din 30 F 16AM si 13 F 16 BM (F 16A/B MLU similare cu cele cumparate de Romania din Norvegia), din care 24 de aparate vor merge in Argentina, iar restul de 19 catre Ucraina.
Pe langa F 16 daneze, argentinenii si-au asigurat deja si patru avioane destinate patrularii maritime P-3 Orion din Norvegia, inca de la sfarsitul lunii august 2023. Din cele patru aeronave, trei (P-3C) sunt destinate supravegherii maritime, lupta anti-submarin/anti-nava, in timp ce cel de-al patrulea (P-3N) este specializat pentru misiuni de cautare-salvare pe mare.
Suma pe care Argentina a platit-o Norvegiei este de 67 milioane de dolari. Adica maruntis…
Si ca sa ne facem o idee despre ce au cumparat sud-americanii din Norvegia sa spunem ca initial s-au cautat P-3 Orion americane doar ca in acest caz avioanele aveau nevoie de reparatii capitale suficient de scumpe cat sa nu se incadreze in bugetul aflat la dipsozitie. In cazul aparatelor norvegiene lucrurile sunt mai simple: sunt gata de zbor si foarte bine intretinute.
Ba ca lucrurile sa fie si mai clare, intre anii 2009 si 2016 cele patru P-3 norvegiene au trecut printr-un amplu proces de reparatii, prelungirea resursei de zbor si modernizare. Au fost inlocuite aripile, parti din stabilizatoare, etc iar aparatele au primit si tehnologie modernizata. Evident ca au primit si piese de schimb, impreuna cu tot ceea ce tine de intretinerea flotei, simulatoare de zbor, Norvegia nemaiavand ce sa faca cu ele.
P-3 Orion german, impreuna cu torpilele sale
Acuma sa fie sanatosi argentinienii si sa se bucure de ce au cumparat dar de cate ori ma uit la altii nu pot sa nu ma gandesc la noi. Oare Romaniei iar fi stricat niste F 16 AM (sau mai ales dublele BM) suplimentare? Nu cred. La Marea Neagra ne-ar fi saracit cele 67 de milioane de dolari ca sa avem si noi ceva, acolo, cu care sa putem supraveghea macar ZEE proprie? Nu cred ca ne-ar fi stricat niscai P-3 Orion cu resursa de zbor si modernizate macar pentru faptul ca noi la Marea Neagra nu avem nici macar un balon cu aer cald capabil sa supravegheze ceva, daraminte avioane dedicate.
Ca n-avem nu-i de rusine dar ca nici nu suntem in stare sa cumparam lucruri bune atunci cand altii le vand, arata ca suntem narozi rau de tot. Sigur ca s-ar putea opune argumentul ca P-3 Orion este destinat sa patruleze mari intinderi oceanice nu “ligheanul” nostru stramosesc si ar fi corect, dar cum noi nu avem nimic poate ca ne-ar fi prins si noua bine. Portughezii au cumparat si ei sase P-3 Orion la mana a doua din Germania pentru 45 de milioane de euro.
Ce au cumparat portughezii pentru cele 45 milioane de euro? Sase avioane P-3 Orion, seturi pentru Mid-Life Upgrade (MLU), piese de schimb, echipament pentru intretinere (SDVuri, bancuri etc), simulatoare de zbor, urmand sa plateasca cate noua milioane de euro din 2023 pana in 2027.
Cu alte cuvinte le-au cam luat pe degeaba si se spune ca avioanele germane n-au fost chiar foarte zburate.
Macar 2-3 daca cumparam si noi, tot aveam unul gata de zbor cand ne ardea buza, plus ca Orionul, oceanic fiind, ar fi putut sa zboare pe deasupra Marii Negre mult timp. Dar n-a fost sa fie…
GeorgeGMT