În timp ce unii se chinuie cu tot felul de sisteme care mai de care mai complicate şi mai „inovative” ca să-i ducă pe cei avuţi la limita spaţiului pentru o binemeritată postare pe reţelele de socializare, cei de la Space Perspective au venit cu o soluţie care mie mi se pare deopotrivă simplă şi ingenioasă: o capsulă presurizată ridicată de un balon cu hidrogen. „Nava” a fost botezată Spaceship Neptune.
Dar despre ce este vorba? În aparenţă lucrurile sunt relativ simple: se ia una bucată balon de 200 m umplut cu hidrogen (s-ar părea că heliul a devenit prea scump) şi o capsulă presurizată care poate transporta „cu stil” un pilot şi opt pasageri. Capsula este dotată cu ferestre largi, bar, toaletă şi… bineînţeles, scaune.
Compania plănuieşte să lanseze zborurile din Florida, de la Kennedy Space Center. În funcţie de vânturile dominante, zborurile de iarnă vor merge către est, pe deasupra Oceanului Atlantic în timp ce vara vor merge către vest, pe deasupra Golfului Mexic.
Spaceship Neptune are nevoie de două ore pentru a se ridica la altitudinea maximă de 30000 metri unde va petrece circa două ore după care va coborî, tot preţ de vreo două ore, fiind recuperată din apă de o navă specială aşa cum este recuperată orice capsulă care vine din spaţiu. Capsula este reutilizabilă, balonul nu. In the unlikely event that… balonul face… poc, există o paraşută şi nu este nimic tendenţios aici.
Preţul distracţiei este estimat la circa 125000 USD, pare-se jumătate din cât cere Virgin Galactic. Senzaţiile vor fi probabil tot la jumătate… Alături de Virgin, Blue Origin plănuieşte ceva similar urmând să utilizeze un vehicul denumit New Shepard. Avantajul Spaceship Neptune ar putea fi baza mai largă de clienţi, căci nu oricine poate suporta o lansare cu racheta în spaţiu (fie şi la limita lui). Primul test este programat anul acesta.
CEO-ul companiei, Jane Poynter, declara recent cu ocazia unui interviu: We’re committed to fundamentally changing the way people have access to space — both to perform much-needed research to benefit life on Earth and to affect how we view and connect with our planet. Today, it is more crucial than ever to see Earth as a planet, a spaceship for all humanity and our global biosphere.
Frumos. Dacă mai faci şi bani în felul ăsta, şi mai bine. Să încheiem deci visând la momentul în care biletele vor costa ceva mai puţin decât un apartament decent în Bucureşti.
Nicolae