Romania Military

În spațiu: Finlandia in secolul XXI

A trecut un an de când discutăm la categoria “In spațiu”, la rubrica “Briții, sateliții și antenele” despre problema marinei engleze după Brexit, și dorința lor de a investi în radare cu apertură sintetică (mai mult de nevoie), dar și despre avansul “europenilor” în acest domeniu (și încă nu-mi vine să cred că britanicii și europenii sunt acum două categorii separate).

În cadrul acelui text am făcut cunoștință cu finlandezii de la Iceye, probabil cel mai promițător dezvoltator privat pentru tehnologia de supraveghere folosind sateliți cu radare cu apertură sintetică, doi la număr, care lucrează în bandă X (dar au și tehnologie pentru benzile C și L ), cu rezoluție demonstrată de 10 metri și suprafețe observate de 80×40 km, rata de împrospătare de 10 secunde, (satelitul se deplasează la 500 km altitudine cu viteză de 7 km/secundă). Tot atunci am asistat și la o discuție tehnică interesantă între Iulian și Iulian. Vă invit să aruncați o privire peste articol și comentarii.

Vorbim despre finlandezi și la modul general despre europeni, căci dezvoltarea tehnicii Iceye s-a făcut sub umbrela ESA de la bun început, în Olanda (centrul tehnic ESTEC din Noordwijk) și Italia (observări terestre ESRIN din Frascati, plus procesare și validare date), iar colaborarea continuă, dovadă fiind activitățile de transfer în domeniul ingineriei spațiale ale agențiilor de dezvoltare industrială europene (un exemplu European Space Tech – întâlnirea de la Varșovia-2019) și legăturile cu programele Copernicus sau Sentinel.

Dacă vă întrebați de unde până unde Varșovia, vă pot plictisi cu un scurt istoric al Iceye, de la un proiect studențesc la actuala firmă finlandezo-poloneză:

Dacă ați citit istoricul de mai sus vă rog să-mi spuneți dacă în afara mea mai este cineva încercat de ciudă în general, sau de regretul particular că nu mai avem pe RM semnalate evoluții și noutăți de la Rosa (căci cine știe ce pierdem, dar mai ales căci e bine să fim la curent cu realizările noastre).

Scurt mesaj pentru Răzvan: Finlanda, Finlanda, Finlanda. 🙂

De atunci am încercat să va țin la curent cu evoluția celor de la Iceye, prin postări scurte de-a lungul anului trecut, pe măsură ce am mai aflat și eu câte ceva pe la știri. Hai să vedem ce s-a mai întâmplat până azi:

Noutatea care a declanșat acest articol? Păi trecerea de la poze la filme. Iceye a dezvoltat o nouă capabilitate. Pe lângă imaginile obținute până acum (sau DEM, drapped Digital Elevation Model dacă înțeleg corect de la Iulian), Iceye poate realiza mai nou și filme ilustrând dinamica unei zone supravegheate, prin concentrarea si păstrarea scanării în aceeași zonă timp de 20 de secunde și înlănțuirea cronologică a imaginilor obținute din procesarea datelor pentru a obține un scurt clip:

Capacitatea de a identifica mișcările dintr-o zonă supravegheată este una în premieră pentru sectorul civil (deși chiar și în cazul Iceye sunt șanse mari ca tot la întrebuințări militare să se ajungă) și nu mai e mult până se va ajunge la supravegherea activității din anumite zone (de fapt mai e doar un pas pe care-l veți regăsi mai jos).

Cum vi se par imaginile? Nu știu dacă se poate distinge un periscop, dar siajul navelor este clar vizibil (deși sunt nave mari) și se pot deduce direcția și viteza de deplasare. Apar și vehicule în mișcare (partea cu mina de suprafață). Bineînțeles, filmul are rezoluție mare (probabil 1.5m?), greu de atins la supraveghere, este unul demonstrativ, și de la această sforțare până la supraveghere obișnuită e cale lungă. Dar ideea e că finlandezii au cam apucat-o pe calea asta serios. N-or putea (încă) să monitorizeze suprafețe, dar parcă sunt în stare să arunce o privire pe un petic de apă dacă e cineva curios.

Luna asta au adăugat la capabilități si interferometria, fiind acum capabili sa sesizeze diferențe milimetrice de elevație a zonei supravegheate (la interval de 18 zile). Îl așteptăm pe Geologistul sa ne spună unde ar fi de ajutor așa ceva.

Cum au reușit? Păi strategia lor se bazează pe 2 alegeri strategice:

Parcă se îndepărtează speculațiile mele cu supravegherea, nu? Da și nu. Dacă se urmărește asta, se poate mări constelația, sau se poate transfera tehnologia pe platforme mai mari. Totuși strategia a funcționat, pentru că față de un SAR consacrat, au obținut un satelit de 3.5 ori mai mic (dimensiune maximă, extinsă, în spațiu), de peste 20 de ori mai ușor, și poate de 100-150 de ori mai ieftin.

Ce sunt ei acum? O companie multinațională, cu sediul in Finlanda, cu puncte de lucru în Finlanda, Polonia, Marea Britanie și SUA (dar majoritatea angajaților sunt în Espoo, Finlanda) care oferă servicii de monitorizare pentru o grămadă de domenii (asigurări, transporturi maritime, agricultură, administrații zonale, minerit etc), dar în special pentru transporturi maritime (remarc aici căutarea navelor care nu-și folosesc transponderul/AIS, sau a deversărilor de deșeuri lichide/carburanți).

Ce urmează?

  1. Lansarea de noi sateliți în fiecare an până la atingerea unei constelații de 18;
  2. Atingerea unei rate de reîmprospătare la scanarea unei zone de 3 ore (constelație completă) cu o rată intermediară de 24 ore (în 2021); teoretic, pentru 1.5 ore e nevoie de 30 de sateliți;
  3. Dezvoltarea capabilității de supraveghere (scanare) cu o rezoluție de 20 de metri. Sunt curios. În principiu eu cred că va putea să vadă doar navele foarte mari, sau portavioanele rusești care se deplasează cu motoarele proprii pornite.

Va țin la curent!
 

Marius B

Surse:
1. https://www.esa.int/esearch?q=Iceye
2. https://www.iceye.com/
3. https://ec.europa.eu/research/participants/docs/h2020-funding-guide/cross-cutting-issues/sme_en.htm
4. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-search;freeTextSearchKeyword=;typeCodes=1;statusCodes=31094501,31094502;programCode=H2020;programDivisionCode=null;focusAreaCode=null;crossCuttingPriorityCode=SME;callCode=Default;sortQuery=openingDate;orderBy=asc;onlyTenders=false;topicListKey=topicSearchTablePageState
5. https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/wp/2018-2020/main/h2020-wp1820-eic_en.pdf
6. https://earth.esa.int/web/guest/missions/3rd-party-missions/current-missions/iceye
7. https://www.iceye.com/press/press-releases/iceye-demonstrates-sar-video-capability-from-current-sar-satellite-constellation

Exit mobile version