Romania Military

În spațiu – reluarea curselor Florida-ISS

Pentru a vizualiza corect această pagină este recomandată folosirea browserului Mozilla Firefox.

NASA – guvernul american de fapt – de multă vreme își dorește să nu mai depindă de URSS Rusia din punct de vedere al unor transporturi către spațiu (mai exact, pentru transportul echipajelor către ISS și pentru furnizarea de motoare rachetă). Referitor la primul aspect – transportul echipajelor către ISS – retragerea flotei de navete spațiale a reprezentat momentul în care NASA nu a mai avut capabilitatea de a transporta echipaje pe orbită. Timp de aproape 8 ani au fost dezvoltate soluțiile care să înlocuiască avionul orbital.

Au fost dezvoltate – din momentul în care s-a renunțat la navete – patru soluții de transport – de fapt două plus una plus una: Boeing a lucrat la CST-100 Starliner, SpaceX a lucrat la Crew Dragon 2, Sierra Nevada lucrează la Dreamchaser, NASA lucrează la CEV Orion. La Dreamchaser încă se bricolează, Orion nu este destinat orbitei joase, de unde și formula două plus una plus una.

Dragon 2 este o familie de vehicule dezvoltată de SpaceX, succesoare ale vehiculului de transport spațial de marfă Dragon. Au fost proiectate să fie lansate cu rachetele Falcon 9 și să reintre în atmosferă, zborul încheindu-se cu o amerizare. Față de versiunea anterioară (Dragon), Dragon 2 au sisteme de calcul mai noi, panouri solare mai noi, o formă nouă. Crew Dragon 2 vor zbura o singură dată cu echipaj, capsulele fiind apoi convertite în Cargo Dragon 2 și refolosite. Cele două categorii de vehicule vor fi utilizate în cadrul programelor CRS-2 (engl Commercial Resupply Services 2) și CCDev (engl Commercial Crew Development) ale NASA.

Dezvoltarea a avut mai multe etape, părțile implicate, timpul și finanțarea ducând la diverse decizii:

Crew Dragon

SpX-DM1 (engl SpaceX Demonstration Mission 1) a fost amânată continuu din 2015 – întâi în decembrie 2016, apoi de câteva ori în 2017, apoi a fost anunțată de NASA pentru 7 ianuarie, 17 ianuarie, 23 februarie și apoi pentru 2 martie.

Capsula Crew Dragon va transporta un manechin pentru teste (ATD – engl Anthropomorphic Test Device), îmbrăcat în costumul SpaceX (costum cunoscut deja de la lansarea Falcon Heavy). Numele manechinului este Ripley – evident, inspirat de seria de filme Alien. Vor mai fi transportate, de asemenea, 200 kg de marfă (provizii și echipament).

Crew Dragon – Ripley (sursa Elon Musk/SpaceX)

Obiectivele zborului, așa cum au fost enunțate de NASA, sunt:

Cel puțin în ultimele șase luni au existat repetate referințe în materialele publicate pe acest site la evenimentul de mâine (sau de azi, sau de ieri, sau din trecut – depinde când citiți), mai exact 2 martie 2019. Amânat de nenumărate ori din diverse motive, iată-ne la câteva ore de lansare.

Nicolae se întreba în iulie 2018 dacă retrimite SUA oameni în spaţiu anul acesta. Nu a fost să fie 2018, se pare că este 2019.

Crew Dragon/Falcon 9 (sursa NASA/SpaceX)

Lansarea este prevăzută pentru data de 2 martie 2019, 09:49 ora României (7:49 UTC), fiind prevăzută și o variantă de rezervă pentru data de 5 martie 2019, 08:38 ora României (6:38 UTC).

Evenimentele la care ar trebui să ne așteptăm sunt:
-45:00 se determină dacă racheta poate fi alimentată
-37:00 sistemul de salvare (LES – engl Launch Escape System) este armat
-35:00 începe încărcarea RP-1 (combustibilul)
-35:00 începe încărcarea primei trepte cu oxigen lichid
-16:00 începe încărcarea celei de-a doua trepte cu oxigen lichid
-07:00 începe răcirea motoarelor
-05:00 Dragon este alimentat de la sursa internă de energie
-01:00 sistemele interne de control al zborului preiau controlul
-01:00 începe presurizarea rezervoarelor la presiunea de zbor
-00:45 se verifică dacă lansarea poate avea loc
-00:03 este comandată pornirea motoarelor
-00:00 lansare
00:58 Max Q (presiunea maximă)
02:35 oprirea motoarelor primei trepte (MECO)
02:38 separarea celor două trepte
02:42 pornirea motoarelor celei de-a doua trepte
07:48 pornirea motoarelor primei trepte la reintrare
08:59 oprirea motoarelor celei de-a doua trepte (SECO-1)
09:24 pornirea motoarelor primei trepte pentru aterizare
09:52 aterizarea primei trepte
11:00 separarea Dragon de treapta a doua

Urmează o serie de manevre de apropiere de ISS. Dacă un Dragon care face regulat curse către ISS se apropie din partea inferioară, fiind folosit brațul CanadArm pentru a îl apuca și a îl aduce la portul utilizat pentru andocare, Crew Dragon va andoca cu ISS utilizând portul frontal. Andocarea cu ISS este autonomă și este prevăzută pentru data de 3 martie, 13:00 ora României (11:00 UTC). Capsula Dragon va rămâne pe ISS timp de 5 zile.

Andocare Crew Dragon – ISS – randare (sursa NASA/SpaceX)

Dragon se va despărți de ISS vineri, 8 martie, 09:30 ora României (07:30 UTC). La 5 ore de la plecare își va porni motoarele pentru deorbitare, apoi va reintra în atmosferă și va ameriza în Oceanul Atlantic la 35-40 de minute după pornirea motoarelor.

Pe 14 martie va ajunge pe ISS următorul echipaj – Nick Hague, Christina Koch și Alexei Ovcinin.
 

După lansare, Thales a folosit un radar SMART-L Multi Mission pentru a urmări traiectoria treptei a doua a rachetei lansată de SpaceX. Din Irlanda până în Serbia.

Thales SMART-L MM – (sursa Thales)

Crew Dragon urmărit de SMART-L MM – (sursa Thales)

 

Galeriile de imagini de mai jos își propun să prezinte momente din realizarea navei spațiale capsulei Crew Dragon. Prima serie prezintă fabricarea capsulei, apoi sunt prezentate testele în camerele de vid și RF, urmează integrarea capsulei pe vehiculul de lansare, lansarea și andocarea cu ISS. Primele două fotografii cu fabricarea capsulei au fost realizate de Pauline Acalin; fotografiile cu lansarea au fost realizate de John Kraus și Erik Kuna.

La primul drum, după lansarea Crew Dragon a fost nevoie de 18 orbite și mai mult de 24 de ore pentru întâlnirea cu ISS. Pe parcursul lor au fost efectuate o serie de teste. Filmul următor prezintă modul în care Crew Dragon a ajuns la ISS.

Cursa Florida – ISS (sursa SpaceX)

Un aspect demn de menționat este legat de panourile solare și managementul termic al Crew Dragon. Dacă la Dragon au fost folosite panouri solare care se extind (protejate la lansare), Crew Dragon are altă abordare, celulele solare fiind lipite pe extensia capsulei (engl trunk). Un alt amănunt interesant, care se poate vedea din imaginile de mai sus este că pe o parte a extensiei capsulei sunt lipite celule solare, pe partea cealaltă fiind radiatoarele folosite pentru management termic. Crew Dragon se va orienta pentru a avea mereu spre Soare celulele solare și spre întuneric radiatoarele.

În continuare se află alte trei seturi de fotografii: recuperarea și întoarcerea în port a primei trepte a rachetei Falcon 9, indicatorul 0g (un Pământ de pluș) care a ajuns împreună cu Ripley pe ISS și nava Go Searcher care va fi utilizată pentru recuperarea capsulei. Fotografiile cu întoarcerea în port au fost realizate de Pauline Acalin, Tom Cross și Michael Howard. Fotografiile cu indicatorul 0g au fost realizate de echipajul aflat pe ISS.

Următorul set de fotografii prezintă momentul când capsula a ajuns la ISS, apoi recuperarea ei și starea în care se află. Galeria cu recuperarea Crew Dragon conține și imagini cu o capsulă Dragon, pentru a le putea compara.

Surse imagini: Tom Cross (Twitter/@_TomCross_), Pauline Acalin (Twitter/@PaulineAcalin), SpaceX, NASA, Elon Musk (Twitter/@ElonMusk), Oleg Kononenko, Anne McLain (Twitter/@AstroAnimal).
 

În continuare recomand floricele de porumb și cola.
 

28 februarie 2019 – conferința de presă

Mai jos se află conferința de presă NASA de ieri, 28 februarie, unde s-a discutat lansarea DM-1.

Conferința de presă

NASA a vut bunăvoința să prezinte și interiorul Crew Dragon. Nu foarte palpitant.

Interior Crew Dragon

 

2 martie 2019 – lansarea Falcon 9/Crew Dragon

Lansarea DM-1

 

2 martie 2019 – conferința de presă după lansare

Conferinta de presa

 

3 martie 2019 – andocarea

Andocarea (partea I și partea a II-a)

 

8 martie 2019 – revenirea Crew Dragon

Evenimentele cele mai importante ale zilei sunt:
– 07:00 GMT (09:00 ora României) – Desprinderea SpaceX/Crew Dragon de ISS; programată pentru 07:31 GMT (09:31 ora României)
– 12:30 GMT (14:30 ora României) – Aprinderea motoarelor pentru ieșirea de pe orbită și întoarcerea SpaceX/Crew Dragon pe Pământ – de fapt amerizare în Atlantic. Pornirea motoarelor este programată la 12:50 (14:50 ora României); amerizarea este programată la 13:45 GMT (15:45 ora României)

Revenirea Crew Dragon (versiunea completă și prescurtată)

 

Concluzia

Înainte de DM-2 (Demo Mission 2 – misiunea cu 2 cosmonauți NASA la bord), SpaceX trebuie să:
1. Finalizeze sistemele care nu au fost prezente la DM-1 (sistemul de susținere a vieții și interfața de comandă)
2. Rezolve problemele identificate înainte de DM-1 (conductele de transport al combustibilului care îngheață – la DM-1 rezolvarea a fost ca expunerea la condițiile spațiului să fie redusă și drept urmare condiția a fost ca Dragonul să ajungă la ISS în mai puțin de o zi – pentru DM-2 soluția este instalarea unor sisteme de încălzire pentru conducte)
3. Rezolve problemele identificate în timpul DM-1 (pe care nu le știm încă).

SpaceX în continuare susține că DM-2 va fi in iulie; NASA nu e sigură și declară că ar putea să apară întârzieri.
NASA are și un plan de rezervă: cumpărarea a încă două lansări cu Soyuz (un loc in toamnă dând la o parte un turist și unul în primăvara lui 2020 unde Soyuz are un loc liber). Alt plan de rezervă la rezervă presupune o prelungire a misiunii Starliner – care poate să rămână 6 luni andocat la ISS (cosmonauții se antrenează deja pentru misiuni de lunga durata).

Pe fondul știrilor legate de reducerea bugetului NASA (in particular cel destinat explorării spațiale) mi-am propus să adaug în viitor și câteva rânduri despre misiunile viitoare ale ESA, care pare sa nu sufere la fel de mult și are planuri ambițioase – asta în condițiile în care nu renunță la suportul și participarea la misiunile NASA.
 
 

Pe parcursul acestei săptămâni acest articol va rămâne pe prima pagină a site-ului, fiind actualizat constant. Va prezenta evenimentele legate de DM-1. A trecut săptămâna; să vedem, deci, ce se va întâmpla la testele în care se va activa sistemul de salvare și dacă DM-2 va rămâne programat pentru iulie 2019.

Actualizari:
2019-03-02 14:53 – adăugată conferința de presă
2019-03-03 10:49 – adăugată andocarea (live)
2019-03-04 12:44 – adăugată înregistrarea andocării
2019-03-04 14:07 – adăugate informațiile despre Thales
2019-03-05 16:15 – adăugată galeria de imagini Crew Dragon
2019-03-07 18:30 – adăugată galeria de imagini cu recuperarea Crew Dragon
2019-03-07 23:30 – adăugată galeria de imagini cu indicatorul 0g și Go Searcher
2019-03-07 23:30 – adăugată revenirea Crew Dragon pe Pământ
2019-03-07 23:50 – adăugat programul zilei de 8 martie 2019, ultimul capitol al misiunii
2019-03-23 15:00 – adăugate imaginile cu andocarea și recuperarea Crew Dragon
2019-03-23 16:00 – adăugate concluziile (via Marius B)
2019-03-23 16:10 – adăugate filmele cu plecarea de pe ISS

Atât.

Iulian

Notă: Există o evaluare înglobată în acest articol, te rog vizitează acest articol pentru a-l evalua.  
Exit mobile version