Romania Military

Inca trei Scorpene pentru India

INS Vela, cel de-al patra nava din clasa Kalvari/Scorpene

Si interesante sunt motivele pentru care marina indiana a decis sa mai comande inca trei nave de la Naval Group. Bineinteles ca indienii cunosc foarte bine acum performantele submarinelor Scorpene, cinci astfel de nave sunt deja in serviciul activ al flotei in timp ce cel de-al saselea se afla deja in probe pe mare. Evident ca aceasta comanda ar trebui sa mai reduca vocea celor care sunt siguri ca toate secretele Scorpene sunt deja in mainile chinezilor si ca nava in sine n-ar fi suficient de performanta.

Scorpene pentru India a fost un program care a avut in vedere dotarea marinei cu sase nave printr-un transfer masiv de tehnologie. Nu stim exact cat de masiv si cat de reusit a fost transferul, cert este ca indienii incearca sa devina constructori independenti de submarine.

Proiectul 75 va duce in final la dotarea fortelor navale cu sase nave noi, mult mai evoluate din punct de vedere tehnologic decat submarinele clasei Kilo destul de batraioare, nave intrate in dotare intre 1986 si 2000, dar sase din cele sapte nave active au peste 30 de ani vechime. Tot spre a cea de-a treia tinerete se indreapta si cele patru submarine de origine germana Shishumar class (Type 209/Type 1500 pentru export), intrate in dotare intre 1986 si 1994.

Dar submarinele germane sunt pe punctul de a fi modernizate simultan cu o reparatie capitala. Deocamdata doar prima nava din serie, INS Shishumar, a trecut prin santierul naval, cea de-a doua – INS Shankush – se pregateste. Suma necesara? 331 milioane de dolari si te gandesti daca mai merita sa bagi atatia bani intr-o nava care bate spre 30 de ani si sa speri s-o mai folosesti inca 10-15.

O durata de exploatare relativ mare pentru submarine, dar nu nemai-intalnita si la alte marine militare.

In acest moment flota indiana de submarine detine 17 nave active:

– INS Arihant – nava lansatoare de rachete balistice, construita local cu masiv sprijin rusesc, proiectul indian s-a bazat pe submarinele clasei Akula. Cinci astfel de nave ar trebui sa intre in dotarea flotei. Programul a  fost demarat in 1984, iar cea de-a doua nava a clasei se afla in probe pe mare. Dar aceste nave sunt nave strategice, lansatoare de rachete balistice cu incarcatura nucleara;

– sapte submarine Kilo;

– patru Type 209/ Shishumar class;

– cinci Scorpene, plus inca o nava in teste pe mare;

Doar ca din punctul de vedere al necesarului de submarine exista o mare problema, acesta fiind estimat undeva la 28-30 de nave si daca tinem cont ca cele sapte Kilo si patru Type 209 se cam apropie, daca nu cumva chiar si-au depasit, durata de viata, situatie este destul de plumburie. Pentru ca chiar daca submarinele vechi inca mai pot fi folosite este foarte dificil sa le poti exploata la capacitate nominala si la fel ca in cazul avioanelor de lupta imbatranite ar putea fi vizate de unele restrictii, au nevoie de multa intretinere.

In acest context, pe 13 iulie, in prima zi a vizitei oficiale a premierului indian, Narendra Modi, la Paris, ministerul apararii de la New Delhi a anuntat ca vor fi comanate inca trei submarine Scorpene. Anuntul in sine n-a mirat pe nimeni iar motivatia din spatele acestuia este relativ simpla si se intinde pe mai multe planuri:

Dar pe langa considerentele industriale si pastrarea fortei de munca inalt calificate, India este un pic cu spatele la zid, avand in dotare 11 submarine suficient de batrane pentru o astfel de categorie de nave de lupta, dar daca la cele sase Scorpene adaugam inca trei (nave cunoscute deja) lucrurile se mai insenineaza un pic, desi pana la necesarul estimat de 30 de nave drumul este foarte lung si necesita multe miliarde de euro.

Tinand cont de situatia Indiei, dpdv industrial si al fortei de munca, cred ca nimeni nu se asteapta ca ministerul apararii de la Bucuresti sa solicite ca cele doua submarine Scorpene pentru Romania, despre care oamenii vorbesc de la o vreme, sa fie construite la nivel local. Ar fi o nebunie fara de seama, desi daca stam si analizam la rece ideea, sansa ca un astfel de contract sa fie semnat in urmatorii ani este aproape nula cu desavarsire.

De asemenea, ministerul apararii indian a anuntat oficial demararea achizitiei celor 26 de aparate Rafale M, impreuna cu un intreg pachet logistic, munitii etc. Dar aici nu avem nicio surpriza. Deocamdata nu avem contracte semnate si dupa anuntul ministerului apararii vor urma negocierile comerciale. Interesant este ca presa indiana sustine ca dupa semnarea contractului pentru Rafale M, 2 pana la 4 aparate vor fi livrate in sase luni, asta insemnand ca vor veni din stocurile marinei franceze. Si iar raman francezii cu o gaura la avioane de lupta si pilotii lor cu ore putine de zbor.

GeorgeGMT

Exit mobile version