S 70B lansand o Penguin
Americanii de la Sikorski au castigat, asa cum se asteptau de altfel, competitia pentru dotarea Marinei Indiene cu un nou elicopter naval, programul NMHR.
Inca din 2008 indienii au inceput procedura de achizitie pentru noi elicoptere navale, iar saptamana aceasta am aflat si castigatorul, cele doua parti anuntand ca India va cumpara 16 elicoptere navale multirol S-70B Seahawk cu o optiune pentru inca opt aeronave.
Afacerea are o valoare de 1 miliard de dolari, dar cele doua parti mai au inca de negociat aspect legate de logistica, suport operational sau pregatirea echipajelor si tehnicienilor.
In acest moment flota indiana se bazeza pe elicoptere Sea King – batrane si aflate la final de cariera si Ka-28 rusesti. Insa situatia este ingrijoratoare din punctul de vedere al disponibilitatii acestei flote.
Ka 28
Ka-28 doar patru elicoptere functionale, din 14 aflate in inventar, indienii incercand inca din 2008 sa modernizeze cele 10 aparate, deocamdata procesul este in desfasurare.
In cazul Sea King apte de zbor ar fi – macar pe hartie – in jur de 16 bucati, doar ca si aceste – desi modernizate cat de cat – nu sunt operatioanle toate odata, iar aeronava in sine este batraioara.
Ca un exemplu, din cele sase fregate din clasa Talwar doar trei nave au la bord un elicopter, in timp ce la distrugatoare situatia este chiar mai neagra, cinci nave din clasa Rajput impartind un singur Kamov 28.
Rajput class
Problema indienilor survine si pe fondul lipsei unui sonar tractat performant pentru nave, atat timp cat misunea principal a acestora este lupta anti-submarin. Astfel inca de la jumatatea anilor “90 marina a incercat sa cumpere un sonar performant din import (Advanced Towed Array Sonar (ATAS)), insa guvernul nu a fost de acord si a oferit contractul firmelor indiene prin DRDO, care a inceput programul pentru dezvoltarea locala a unui sonar tractat – NAGAN.
Dupa multi ani si o caruta mare de bani – in 2012 – programul NAGAN a fost inchis oficial, industria indiana neavand nici o sansa sa dezvolte si sa fabrice un sonar cat de cat decent. Numai ca nu s-a invatat nimic si abia ce au inchis NAGAN ca DRDO a si deschis un alt program, avand acelasi sco;, ATLAS si drept rezultat, din 1997, 21 de nave militare indiene nu au un sonar tractat in dotare, depinzand total de sistemul de sonare pasive indian – HUMSA, sistem care nu ofera chiar aceleasi capacitati.
GeorgeGMT