Romania Military

India si Rusia destul de bune amice…

Nu judecam acum moralitatea acestei prietenii, indienii – natiune suverana fiind – isi vad de interesul lor national. Nimic de comentat aici, in rest putem sa radem cu pofta, pentru ca nu noi radem de indieni ci ei singuri ne dau motive.

Astfel, India si Rusia ar fi in discutii avansate pentru ca cele doua tari sa fabrice impreuna, in India, avionul multirol rusesc Suhoi Su-30 intr-o varianta moderna. Sursele indiene ne explica ca aparatul ar fi sa fie asamblat in uzina Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) din Nashik, Maharashtra, uzina care nu este chiar o oarecare, aici s-au produs avioanele MiG 21 Bison indiene.

Discutiile intre cele doua parti vizeaza si un transfer sanatos de tehnologie ruseasca catre compania locala. Tot in uzina din Nashik au fost produse si o parte din avioanele Su 30MKI indiene, aparate care astazi reprezinta coloana vertebrala a fortelor aeriene Indiene, ca le place sau nu.

Pe langa constructia de noi Su 30, in Nashik ar urma sa fie efectuate si reparatiile/mentenanta pentru aparate Su 30 apartinand altor forte aeriene, dar bataia pestelui vine din faptul ca cele doua tari prietene spera ca in respectiva uzina sa fie construite avioane Su 30 noi pentru exportul acestora catre clientii externi.

Ok, putem intelege ca Rusia fiind in razboi cu Ucraina are liniile de productie ocupate cu avioanele destinate fortelor aeriene rusesti si atunci fac o afacere cu indienii pentru clientii externi. Sau poate ca ivanii inteleg cum merge piata, stiu ca Suhoi 30 este un avion nemaidorit de nimeni, cu o tehnologie invechita si atunci il paseaza indienilor contra unei sume decente de dolari sau euro.

Intrebare care ne rasare in minte, aproape ca expoldeaza, este insa: despre ce clienti externi poate fi vorba cand discutam despre avioane multirol rusesti?! Care clienti fratilor pentru Su 30, cand in acest moment singurul client pentru avioanele rusesti este Iranul cu Su 35S si YAK 130, in rest aboslut nici un client pentru avioanele rusesti asa ca despre ce clienti externi discuta indienii si rusii?!

Lumea cumpara avioane occidentale, iar odata cu razboiul din Ucraina si performantele sub asteptari ale sistemelor de armament rusesti (inclusiv pe zona aviatiei si a apararii anti-aeriene) comenziile si asa putine s-au evaport si acelea.

Se prefera F 16 MLU, vechi de 30 de ani (adevarat ca si destul de ieftine), Rafale se vinde bine, Eurofighter isi incearca si el norocul, iar lumea buna (adica aceea parte a lumii careia americanii ii permit accesul) cumpara in mod evident F 35A.

Despre avioanele rusesti mai aflam de prin presa cand mai cade cate unul, cand mai este doborat de anti-aeriana ruseasca/ucraineana si cam atat.

Cine si-ar dori astazi sa investeasca bani in Suhoi Su 30 noi?

Este de ras?! Acum nimeni nu stie ce au rusii si indienii de gand sa faca acolo, greu de crezut ca nu-i duce mintea sa inteleaga ca nimeni pe lumea asta nu le va cumpara produsul, dar nu i-a dus capul sa gaseasca o alta motivatie?!

Si cum Su 30 nu interesaeza si nu sperie pe absolut nimeni este foarte probabil ca americanii chiar sa treaca peste o astfel de afacere si sa nu se oboseasca sa-i ameninte pe indieni cu sanctiuni. Din punctul de vedere al restului lumii Su 30 este un aparat slab si s-a vazut acest lucru atunci cand India a avut nevoie de el (26 februarie 2019) dar n-a avut si curajul sa-l arunce in linia I.

PS Si ca sa fim totusi cat mai consecventi cu putinta trebuie spus ca Su 30 MKI are un client, nu este el extern dar este client, si anume India care a  comandat 12 aeronave pentru a inlocui pierderile suferite cu ocazia diverselor accidente petrecute de-a lungul timpului. Atat si nimic mai mult…

GeorgeGMT

Exit mobile version