Scorpene
Incercarile Indiei de a construi sub licenta sase submarine Scorpene au fost din nou intarziate, iar una dintre principalele probleme este data de slabul management si enorma birocratie indiana. Astfel desi se stia foarte bine ca durata contractului de asistenta, pentru cativa experti spanioli in constructia de submarine, se apropie de expirare, indienii nu au fost in stare sa le prelungeasca contractul.
Iar acest scurt-circuit este doar un exemplu dintre multele altele, iar fiecare astfel de iantarziere duce la cresterea pretului. Anul trecut India a anunta ca in 2015 va fi livrat primul submarin, dar acum termenul a fost decalat cu inca doi ani, spre 2017.
Problemele aparute in acest contract nu sunt din pacate unice, in incercarea Indiei de as construi o industrie de aparare performanta in acelasi timp cu dotarea armatei si vin mai ales din parte foarte stufosului aparat bircocratic indian si mai ales din lipsa de profesionalism.
Numai contractul pentru construirea sub licenta a submarinelor Scorpene a fost intarziat cu peste 8 ani, din cauza imbecilitatii birocratiei locale, iar costurile au depasit deja cele patru miliarde de dolari prognozate, cu 25%, suma ajungand la 4,85 miliarde de dolari, pentru cele sase submarine.
Planul initial era ca prima nava Scorpene fabricata in India sa fie lansata la apa in 2012, insa acum cel mai optimist termen este 2017 si nimic nu este sigur.
Programul indian de constructie si dotare cu submarine Scorpene este un raspuns la achizitia de catre Pakistan a trei submersibile Agosta 90B,tot de origine franceza. Contractul cu Pakistanul prevede ca primul submarine Agosta sa fie construit in Franta, iar urmatoarele doua in Pakistan, insa proiectul Scorpene este de data mai recenta, rod al cooperarii dintre Franta si Spania.
Agosta 90B
Agosta 90B este un submarin de 1500 tone deplasament, 36 de oameni in echipaj si patru tuburi lans-torpila de 533mm. Scorpene in schimb este ceva mai mare, la 1700 tone deplasament, 32 de oameni in echipaj si are in dotare sase tuburi lans-torplia. Printre diferentele in plus fata de Agosta, am putea enumera si viteza ceva mai mare, pe langa cele doua tuburi pentru torpile in plus.
Ambele modele pot fi dotate cu sistemul AIP, sistem care asigura o autonomie marita pentru navigatiea submersa de pana la 10 zile, la o viteza de aproximativ 10 km/h. Pana acum India si-a anuntat intentia ca doua din cele sase submarine Scorpene sa fie dotate cu AIP.
Problema constructiei de noi submarine diesel-electrice este acuta in Marina Indiana, datorita faptului ca actuala flota este aproape de sfarsitul vietii. Astfel datorita intarzierilor in dotarea cu noi submarine Scorpene, actuala flota Indiana este inca folosita. India detine astazi 16 submarine clasice, din care: 10 Kilo, doua Foxtrot class, si patru submarine germane din clasa U-209. Datorita intarzierilor submarinele U-209 sunt tinute in continuare in activitate, desi iesirile pe mare sunt foarte rare, datorita problemelor tehnice si nesigurantei in exploatare.
Daca termenul actual, 2017 va fi respectat, in moemntul in care primul Scorpene ar intra in serviciu, India ar mai avea cam 5-6 submarine clasice diponibile, dintr-un total necesar de 18. Astfel si submarinele Kilo se apropie, unele dintre ele, de varsta pensionarii fara a avea in fata o alternativa credibila.
Iar epopeea submarinelor de constructie proprie nu se incheie cu cele diesel-electrice, ci continua, la fel de nefericit, si in cazul submersibilelor cu propulsie nucleara, India fiind obligata sa-si lanseze primul astfel de submarin fara reactorul nuclear, si fiind astfel obligata sa inchirieze un Akula II de la Rusia.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT