Aproapa similar ca in cazul Rafale, India a redus din nou numarul preconizat de avioane de generatia a V-a rusesti T 50 (FGFA) pe care doreste sa-l achizitioneze. De la 127 la doar 65 de aparate. In contrapartida la reducerea drastica a comenzii, India doreste acum sa cumpere avioanele direct din Ruisa, fara sa mai astepte ca propria sa industrie sa le fabrice (off-the-shelf), desi India este partener cu 50% in programul PAK FA (T-50). Ba doreste sa le cumpere cat mai repede posibil…
Atitudinea indienilor are mai multe cauze, insa principala lor problema este scaderea drastica a capabilitatilor aviatiei militare. Astfel pe actuala ordine de lupta IAF are aprobat de catre guvern un total de 750 de avioane militare (de lupta), dar in caz de conflict IAF se poate baza pe doar 576.
Pe de alta parte cele doua programe strategice in care IAF isi punea nadejdea sunt unul anulat (MMRCA) si unul intr-o foarte grava si lunga intarziere PAK FA(FGFA), astfel ca deocamdata s-a renuntat la orice intentie de transfer de tehnologie si fabricare in tara, optandu-se pentru importuri “la cheie” a 36 de Rafale si 65 de T 50, ramanand ca pe viitor sa vada ei ce-or face, doar viitorul este deocamdata mai putin presant decat prezentul cenusiu.
In acest moment presa indiana speculeza ca ar fi doua optiuni pentru aviatia militara, ambele aplicate in paralel. Astfel se asteapta ca numarul de Rafale comandate direct in Franta sa fie mai mare decat cele 36 discutate initial si de asemenea se merge pe o posibila crestere a numarul de avioane Suhoi 30MKI fabricate in India sub licenta.
Problema cu FGFA-ul survine insa din stadiul in care se afla astazi programul in Rusia. Practic chiar daca India vrea, Rusia s-ar putea sa nu aiba ce sa ofere, zvonuri de presa speculand chiar ca rusii stagneaza programul din cauza unor probleme in dezvoltare, asadar pana cand primul T 50 va zbura sub steag indian s-ar putea sa mai treaca foarte multa apa pe Gange.
GeorgeGMT