Romania Military

India vs China, unde cele 36 de Rafale nu conteaza chiar atat de mult

Problema pare a fi LCA Tejas, aparat care ar trebui sa poata efectua atata misiuni de vanatoare usoara, cat si de atac la sol si care ar fi trebuit de mult sa inlocuiasca MiGurile 21 indiene. Din pacate dezastrul epic in care programul LCA Tejas s-a infundat creaza acum mari probleme de securitate Indiei…

Practic hindusii trebuie sa astepte LCA Tejas Mk 2 si anul 2020 (daca au noroc) pentru ca Tejasul sa devina un aparat militar demn de acest nume.

In contextul semnarii acordul de achizitie pentru cele 36 de aparate multirol Rafale, se vede foarte clar ca aceasta achizitie – si ea foarte intarziata – este doar o picatura intr-un ocean de necesitati, care mai de care mai urgenta, pentru aviatia indiana, mai ales daca comparam India cu China.

Daca ne uitam strict pe cifre (lasand la o parte dotarea) observam ca indienii stau foarte rau. Astfel dintr-un total estimat ca fiiind strict necesar de 42 de escadrile gata de lupta, New Delhiul poate alinia doar 32 (de retinut ca o escadrila de prima linie indiana consta in 18 aparate de zbor), iar pana in 2022 numarul acestora va scadea spre 22 de unitati.

In termeni strategici, India are doi posibili agresori: Pakistanul si China, iar in opinia specialistilor – in acest moment – India ar face fata fara probleme unui razboi cu Pakistanul si ar pierde fara prea mult drept de apel unul cu vecina China, ne referim aici strict la componenta aviatica a conflictelor.

Revenind la Rafale, guvernul indian nu contesta exceptionabilitatea acestui aparat si versatilitatea sa, remarca doar ca tara sa nu-si poate permite, citam “prea multe Mercedesuri”, nu ca n-ar fi bune dar sunt mult prea scumpe, astfel ca restul de avioane  – din defunctul program MMRCA – pana la 126 trebuie sa vina din alta parte si trebuie sa fie completat cu avioane ceva mai ieftine.

MiG 21 Bison

Mai cred indienii, cumva incurajandu-se singuri, ca nu inlocuiesti MiG 21 cu un Rafale, pe principiul: “You don’t replace a small, light fighter plane with an extraordinarily expensive heavy monster like Rafale.” Un principiu discutabil, am spune noi, pentru ca si razboiul/tehnologia au evoluat fata de perioada cand MiG 21 a fost achizitionat. In acele vremuri China era un pitic economic si mai ales tehnologic, astazi are in dezvoltare doua tipuri distincte de aparate stealth de generatia a cincea, isi produce singura avioanele: FC 1, J 11, J 15, etc si baga bani cu nemiluita in cercetare-dezvoltare…

Pe cand India inca cumpara “la cheie” avioane dezvoltate si produse de altii, nu a fost in stare in 30 de ani sa produca un “amarat” de Tejas, astfel ca dilema indienilor este cumva falsa; China este mult in fata, iar India nu va reusi niciodata sa tina pasul cu dotarea chinezilor atat timp cat China isi produce singura avioanele, India le importa si de aici poate ingrijorarea hindusilor…

Hindusi care, desi tot mai radem cateodata de ei, merita absolut tot respectul pentru modul aproape disperat prin care incearca sa-si ridice tara din punct de vedere social si tehnologic.

GeorgeGMT

Exit mobile version