Romania Military

Indienii au descoperit apa calda…

MiG 29K indiene

… si se minuneaza de efectele ei pozitive, doar ca nu  este chiar apa calda ci mai degraba calaie. Stim deja ca India a plasat o comanda de 12 aparate Suhoi 30 MKI, se stie despre aceasta intentie si aparatele nou comandate nu au legatura cu cresterea numarului de Suhoi din dotarea IAF ci cu acoperirea avioanelor pierdute.

Inca din 2019 se ajunsese la un acord cu Rusia pentru achizitia a 12 Su 30 MKI, pentru ca desi 30 MKI se fabrica in India sub licenta, aparatul are destule componente venite direct din Rusia, printre care motorul si radarul.

Cu cele 12 aparate nou-achizitionate, IAF isi va pastra numarul de 272 Su 30MKi aprobat.

Noutatea consta insa in faptul ca in 2019 era vorba ca pe langa cele 12 30MKI sa fie comandate din Rusia si 21 de MiG 29, avioane pe care rusii le-ar fi asamblat din piese avute pe stoc. Si in cazul MiG 29 logica era aceeasi, inlocuirea pierderilor in accidente.

Pana aici totul era arhicunoscut si se astepta doar semnarea contractului, doar ca intre timp indienii au renuntat sa mai cumpere MiG 29, fara o motivatie clara. Pe 15 septembrie s-a anuntat oficial ca guvernul indian a aprobat achizitia celor 12 aparate Su 30MKI, pentru suma de aproximativ 1,3 miliarde de euro. Mult?! Pai un Suhoi 30MKi fabricat in Rusia costa 39,5 milioane euro, unul fabricat (in proportie de 51%) in India face cam 65,9 milioane  de euro. Suma de 1,3 miliarde de euro ar putea fi justificata prin faptul ca procentul de “indigenizare” a celor 12 noi aparate comandate va creste de la 51% la 60% si de asemenea mai cuprinde si „other associated systems”.

Haios este ca in presa lor au aparut diversi specialisti in aviatie care incearca sa explice de ce cumpara Su 30MKi si nu mai vor MiG 29. In opinia mea, MiG 29 este deja un avion batran si indienii spera sa-l inlocuiasca ori cu LCA Tejas, ori cu un avion multirol modern, de sorginte occidentala, astfel incat “explicatiile” nu-si mai au rostul, cu atat mai mult cu cat Su 30MKI si-a aratat limitarile drastice in “neintelegerea” cu Pakistanul din urma cu cativa ani (2019) atunci cand s-au intamplat cateva lucruri neplacute.

Astfel, Su 30 MKi ridicate in aer, intru intampinarea avioanelor F 16 pakistaneze, au dat inapoi si au fost obligate sa se apere. Atunci problemele au venit pe cel putin doua paliere:

Despre aceste inconveniente s-a discutat inca de atunci si se stie ca Su 30MKi nu a putut face fata aparatelor F 16 pakistaneze, fiind obligate sa patruleze deasupra teritoriului indian, protejate de apararea anti-aeriana de la sol.

Dar sa vii acum si sa sustii ca renunti la achizitia de MiG 29 in favoarea celor 12 Su 30MKi pe motiv ca Su 30 este superior MiG 29, imi pare o nerozie, cele doua achizitii nu au avut niciodata vreo legatura una cu alta, fiecare fiind gandita pentru acoperirea pierderilor si accidentelor.

Si acum sa vedem ce ne spune “specialistul” indian despre Su 30MKi vs MiG 29. Pai in primul rand Su 30 are o raza mai mare, poate transporta o cantitate mai mare de armament, radar mai bun etc. Pai chiar asa si este inca din faza de proiectare, cele doua aparate, MiG 29 si Suhoi Su 27 (pentru ca 30ul este un Su 27 modernizat) fiind complementare, MiGul este un aparat de prima linie, dezvoltat sa asigure protectia aeriana deasupra frontului si sa lupte cu F 16. Are o raza mult mai mica, fiind si mai ieftin.

Su 27 este echivalentul sovietic al F 15 american: raza foarte mare, radar puternic, capacitatea de a zbura mult si de avea la bord un numar mare de arme.

Cele doua aparate erau complementare in arsenalul sovietic, in nici un caz concurente, si nu pot fi direct comparate, la fel cum nici f 16 nu este din aceeasi clasa cu F 15.

“Any day upgraded Sukhoi is better than MiG-29s in terms of range, weapon carriage, avionics, bigger weapons, multi-role tasks…. All are much better than MiG 29,” a declarat un pilot indian in rezerva unui cotidian local. Asa e domne, ai dreptate, asa au fost proiectate!!!

Doar ca Su 27/30 nu este superior in orice situatie unui 29, doar in anumite situatii.

Un fost ministru al apararii Indian – AK Antony, ne lumineaza si el: “There was a MiG 29 accident in Russia in December 2008. RAC MiG has intimated that corrosion on the fin root ribs has been identified as the cause of the crack development.” Si adauga fostul ministru ca MiG-urile indiene, dupa aproape 40 de ani de exploatare au unele probleme…

Pai dupa 40 de ani de clima tropicala ce-ar vrea domnul AK, sa fie ca noi?! In privinta defectiunilor aparute la MiG 29, ele sunt cunoscute nu este nimic nou, cert este ca daca le intretii cum trebuie n-ai mari batai de cap cu ele, mai ales cu aparatele fabricate pe vremea cand rusii erau sovietici si deci, mai seriosi.

Si la sfarsit aflam si motivele pentru care MiG 29 este hulit de indieni: acestia cauta motive pentru ca cele trei escadrile ramase de 29 sa fie inlocuite cu “localnicul” Tejas Mk1A, Su 30MKI n-au cu ce sa-l inlocuiasca – la 272 de avioane operationale ar fi si foarte greu – si raman cu el pe cap desi stiu foarte bine ca intr-o confruntare fata-n fata cu F 16 pakistaneze aparatele indiene nu au efectiv nicio sansa, desi Pakistanul detine in principal aparate batraioare, F 16A/B Block 15 si doar 18 F 16C/D Block 52 dintr-un total de aproximativ 75 de aparate. Dar chiar si F 16 A/B poate crea surprize Su 30MKI, lucru care ar trebui sa-i ingrijoreze profund pe indieni.

PS Recunosc ca pentru mine, cel mai frumos vanator este si va fi: MiG 29 Fulcrum. Nu este el prea zdravan, n-are cine stie ce radar, dar este frumos, iar indienii se pacalesc singuri cu Su 30 MKI, dar in acelasi timp trebuie sa le dam si lor ceea ce merita, i-au pacalit rusii rau de tot cu niste epave de MiG 29K, pentru portavioane. Avioane noi care nu prea sunt bune de nimic si in aceste conditii s-or fi saturat si hindusii de 29, poate pe buna dreptate.

GeorgeGMT

Exit mobile version