Fregata „Admiral Makaraov” – flota Marii Negre
Daca despre elicoptere am vorbit deja intr-un articol precedent, indienii au comandat, odata cu Apacheul, si niscai turbine pe gaz navale din Ucraina pentru cele patru fregate stealth „Admiral Grigorovich” (Krivak IV), dintre care doua vor veni din Rusia si doua construite in India, problema fiind ca toate patru au nevoie de turbine ucrainene.
Cu alte cuvinte primesti navele si ti le asamblezi acasa, dupa MiGurile 29K, acum si cu fregate.
Pretul celor patru fregate stealth (clasa Admiral Grigorovich), nu stim daca cu sau fara turbine, este de 4,48 miliarde de dolari. Dar presupunem noi ca pretul turbinelor chiar nu conteaza atat timp cat indienii vor plati doar 75 milioane de dolari pentru turbinele celor doua fregate construite in Rusia si care trebuie sa ajunga curand in India.
Doar asa ca divertisment, cele doua nave nu erau destinate Indiei ci marinei ruse fiind deja botezate – „Admiral Butakov” si „Admiral Istomin” – dar lipsa banilor, conjugata cu lipsa turbinelor, i-a facut pe rusi sa le vanda indienilor cu conditia ca acestia sa-si faca singuri rost de motoare.
Afacerea cu fregatele s-a parafat in 2016.
Intorcandu-ne in trecut, ne aducem aminte cum clasa Admiral Grigorovich (o Krivak IV cu imbunatatiri) a intrat in istorie in anul 2010, atunci cand s-a inceput constructia primei nave din clasa si s-a terminat – pentru rusi – cu trei nave active, „Admiral Grigorovich”, „Admiral Essen” si „Admiral Makarov”, sase vandute indienilor (numite aici clasa Talwar, in doua sub-clase, trei mai clasice si trei mai stealth) si acum inca doua nave pentru marina rusa vandute tot indienilor, desi marina s-a opus vanzarii dar ivanii de la Saturn (care trebuiau sa puna la dispozitie turbinele M90FR pentru nave) n-au prea reusit si se aude ca abia de prin 2020 s-ar putea ca rusii sa invete sa-si produca singuri turbinele pentru nave. Daca au noroc…
GeorgeGMT