DECORUL si INTRIGA
…si-i acuza de propaganda ieftina in privinta potentialelor super-calitati pe care T 50 le-ar avea, asta dupa ce rusii le-au cerut – conform obiceiului – sa mai puie niscai parale (cateva miliarde de dolari) in programul de dezvoltare al ”semi-invizibilului” rusesc. Dealtfel hindusii devin din ce in ce mai impacietanti in privinta viitorului lor FGFA…
Astfel indienii citeaza din Sputnik: „”Russia’s Sukhoi T-50 (PAK-FA) fifth-generation fighter aircraft provides its pilots with virtually unlimited opportunities for aerobatics and use of this aircraft in air-to-air combat, Russian Aerospace Forces Commander Col. Gen. Viktor Bondarev said.”
Bodnarev ne explica adica cum ca PAK FAul va oferi: o mult mai mare putere a motoarelor (asta cand le va avea, completam noi), o capacitate de a transporta armament sporita, o raza impresionanta si alte 10-12 chestii care ar trebui sa ne sperie pe noi – astia din NATO – si sa-i faca pe hindusi sa mai pluseze cu ceva miliarde de dolari la avionul ivanilor, ca uite domne ce mandrete de fieratanie vom avea, candva, undeva, intr-un viitor incert si destul de cetos, dar mai ales indepartat.
Dar hindusii, pacaliti de mult prea multe ori de rusi, nu numai ii citeaza dar ii si acuza pe ivani de propaganda de slaba calitate de tip neo-sovietic, pentru ca, spun indienii, realitatea este foarte departe de inchipuirile rusilor.
Si indienii fac si ei socoteli aruncand un ochi in ograda Varului – nostru de peste Atlantic – Sam si vad indienii cum imperialistii de americani (singurii care chiar au construit si opereaza aparate de genneratia a cincea, adica chiar stiu cum se face treaba asta) au deja in portofoliu patru modele distincte de avioane de generatia a cincea si tot proiecteaza si construiesc la ele de peste 30 de ani, pe cand ivanii tot cu Su 27 si MiG 29 modernizate ce-i drept.
Asadar daca nu ai incredere in amicul tau de program strategic PAK FA (adica hindusii n-au incredere in ivani) te uiti si tu ce fac altii pe acelasi palier si indenii au remarcat cat de complexa si scumpa este o astfel de treaba, ne referim aici la F 35JSF.
Deocamdata se pare ca nici fortele aeriene ruse n-ar fii prea incantate de PAK FA, in acest moment ivanii inca mai dezbat daca raportul calitate pret face ca T 50ul sa merite sa fie cumparat, fata de Su 35S si MiG 35.
MOTORUL
Toata lumea stie deja ca proiectarea si constructia noilor motoare dedicate PAK FA n-a mers ca in brosuri existand mari probleme si intrazieri. Asa ca deocamdata se asteapta ca T 50 sa intre in dotare cu o operationalitate limitata, folosind mai vechile motoare (dezvoltate si folosite pe Suhoi 35S) Saturn Izdeliye 117/AL-41F1 capabile sa ofere o tractiune de 142kN.
Problema AL-41F1 este data de faptul ca nu intruneste criteriile fortelor aeriene ruse pentru noul PAK FA in materie de eficienta in consum si raportul masa aeronava – tractiunea dezvoltata de motor. Dar AL-41F1 va fii folosit doar ca motor interimar, cei de la Saturn avand in dezvoltare motorul dedicat pentru T 50, Izdeliye 30, motor care ar urma sa dezvolte -intr-un final inca nedefinit – aproximativ 178kN.
Problema este ca noul motor va fii gata abia spre 2025-2027, daca totul merge bine…
AVIONICA
Deocamadta aici nu avem decat sa-i credem pe rusi pe cuvant ca totul va fii ok. Noul radar AESA este gata dezvoltat, singura lui problema este data de dificultatile destul de insemnate in industrializarea sa. Adica prototipurile construite de ingineri bucata cu bucata au fost ok, beleaua a venit cand au incercat sa-l fabrice pe banda.
Ar mai fii – din experienta americana – si problema enorma a integrarii intregii avionicii, problema care pe americanii ii costa multe miliarde, timp si nenumarate batai de cap. Nu stim exact cum stau rusii, dar cum un avion este un avion, indiferent cine-l construieste, ar fii de asteptat ca si aici sa fie macar cateva probleme si depasiri de costuri.
SUPERIORITATEA
Adica va fii peste F 22 Raptor si F 35? Macar egal?
Rusii au anuntat deja ca ar fii cedat puncte in privinta „invizibilitatii” radar in favoarea manevrabilitatii, dar aici nu te poti opri sa te intrebi daca vorbesc serios sau daca pur si simplu nu le-a iesit si au dat-o la intors? Adica au incercat cu stealtul, nu le-a iesit cum trebuie si s-au apucat sa faca ce stiau deja sa faca foarte bine; un aparat supermanevrier cu ceva carateristici stealth.
Si ne punem aceasta intrebare atunci cand privim mediul in care viitorul PAK FA va fi nevoit sa evolueze, un mediu unde sansa ca aparatul rusesc sa aiba o lupta de tip dogfight este extrem de redusa, un front al viitorului unde avionica va face legea: radare AESA peste tot, rachete inteligente cu senzori foarte greu de pacalit, masuri de razboi electronic din ce in ce mai evoluate, rachete aer-aer cu raze din ce in ce mai mari si cu o manevrabilitate extrema chiar spre finalul razei etc, asadar de ce ar pune rusii miza noului lor super-avion mai mult pe manevrabilitate si mai putin pe „invizibilitatea” radar?
Sansa ca un T 50 sa fie atacat (tocmai pentru ca el va fii vizibil pe radarul inamic inainte sa stie ca a fost vazut) cu rachete ghidate radar cu raza lunga (Meteor/AIM 120D – ambele cu raze de peste 130km) creste exponential, iar reversul medaliei, sansa ca un T 50 sa se apropie suficient si sa angajeze un F 35/F22/Eurofighter/Rafale cu rachete aer-aer cu raza medie/scurta, este foarte putin probabil, pe un cer intesat de avioane cu radare AESA cu raza lunga, AWACS etc…
Practic ne intrebam care ar fii tactica pe care o forta aeriana dotata cu PAK FA ar trebui s-o aiba in vedere? Sau poate rusii mizeaza pe noul radar AESA, iar acesta are o raza atat de mare incat sa acopere carentele de ”invizibilitate” ale aeronavei?
Dar rusii au planuri pentru avioane de generatia a sasea (ce-or intelege rusii prin generatia a 6a), de stai si te intrebi daca nu cumva pentru ei programul PAK FA este doar un fel de demonstrator si dezvoltator de tehnologie, o incercare de ajungere la zi, si in aceasta intreprindere i-au pacalit pe indieni sa bage banii intr-un avion despre care rusii stiu sigur ca nu va atinge standardele cerute, dar va avea un impact important in dezvoltarea avioanelor de generatie viitoare.
Pentru ca in mod sigur ii duce capul la asa ceva…
GeorgeGMT