Este vorba de programul Project 75I unde se incearca construirea in tara a sase submarine diesel electrice dotate cu AIP, prin intermediul unui constructor strain. In acest moment favorite par a fi compania germana ThyssenKrupp Marine Systems cu un derivat al U 214 (submarin doatat cu sistem AIP pe baza de celule de combustie cu hydrogen) si Navantia cu al sau S 80.
In cazul spaniolilor motivul pentru care indienii sunt interesati este mai greu de inteles macar din doua puncte de vedere: S 80 Plus – primul submarin spaniol din clasa s-a dovedit o gluma destul de proasta, fiind un fiasco inca de dinainte de lansare. Nava era atat de grea incat au existat dubii serioase ca ar mai reusit sa iasa la suprafata odata intrata in imersiune. Intarzieri mari in program, modificari etc.
Al doilea motiv pentru care S 80 nu ar fi de luat in calcul este ca nava nu dispune de un sistem AIP la bord, cei de la Navantia abia acum dezvolta un astfel de sistem si evident ca nu au foarte mare experienta, iar sistemul greu de presupus ca ar fi fiabil din prima lovitura. In plus sistemul spaniol are la baza tot celule de combustie cu hidrogen dar hidrogenul este obtinut la bordul submarinului din bio-combustibil.
Germanii ofera un submarin la cheie, multe nave se afla in exploatarea marinelor militare ale lumii si cu un sistem AIP deja foarte matur. Ce-or mai cauta indienii prin Spania greu de inteles poate doar – si aici putem doar banui – sa ii atraga faptul ca S 80 Plus este la origine tot un submarin Scorpene modificat de spanioli si cum India va detine in curand sase submarine Scorpene ceva logica ar fi, dar atunci de ce sa nu cumpere Scorpene direct de la mama lui – Franta?!
In plus, germanii au in favoarea lor si faptul ca de curand un submarin portughez (NRP Arpao) dotat cu sistem AIP (clasa Trident/U 214) a efectuat un voiaj lung pe sub calota polara din Atlanticul de Nord, dovedind inca o data excelenta submarinelor clasice germane si a sistemelor AIP cu care sunt dotate.
In fine, trecem peste Proiect 75I si revenim la Proiect 75 (Scorpene) si se pare ca zvonurile care au aparut in presa cu cel putin un an de zile inainte (atunci cand s-a anuntat ca India a ales Rafale M pentru portavionul sau) sunt foarte reale si Marina Indiana ar mai dori inca trei Scorpene.
Submarinele clasei “Kalveri” sunt construite in India de catre Mazagon Dock Shipbuilders Limited si Naval Group, fiind o varianta a navelor din clasa Scorpene.
Astfel, daca lucrurile vor ajunge la semnarea unui contract ferm, vor implica constructia a inca trei nave pentru aproximativ 4 miliarde de euro. Insa aceste trei noi submarine vor fi mai mari si vor avea o raza mai mare decat navele clasei Kalveri dispunand de o tehnlogie mai avansata. Compania indiana sustine chiar ca pentru cele trei viitoare nave, 60% din componente vor fi fabricate la nivel local.
Negocierile privind pretul total sunt inca in desfasurare dar presa locala vorbeste deja despre Rs 35 000 crore, adica undeva in jurul a patru miliarde de euro, iar o decizie pozitiva este asteptata in curand.
GeorgeGMT