LCA Tejas Mark I, aparat care primise in 2013 Initial Operational Clearance, nu-i bun de nimic, spun indienii din Fortele Aeriene dupa ce au efectuat un audit foarte atent asupra aparatului. Avionul este pur si simplu un dezastru ambulant, auditul descoperind nu mai putin de 53 de probleme destul de serioase in functionare („significant shortfalls”).
Mai mult decat atat fortele aeriene refuza sa accepte Tejas MARK I in dotare pana cand varianta de antrenament a acestuia nu este si ea gata pe motiv ca…“adversely impacting pilot training”…
In raportul de audit facut de o comisie parlamentara auzim lucruri foarte… groaznice dupa 30 de ani de dezvoltare-cercetare-testare si fabricare a LCA Tejas.
Astfel Fortele Aeriene au primit aparatul cu “53 permanent waivers/concessions, in meeting ASR (Air Staff Requirements)” si din pacate au constatat ca avionul are sanse foarte mici de remediere a problemelor, care probleme au legatura directa cu posibilitatea Tejasului de a zbura si executa misiuni de lupta, iar neremedierea belelelor descoperite/stiute deja ii dau acestuia o rata de supravietuire intr-un mediu real de razboi cu totul si cu totul jalnica.
Asadar, LCA Tejas n-are nici o treaba sa intruneasca cerintelor fortelor aeriene in ceea ce tine de sistemele de razboi electronic, Self-Protection Jammer care pur si simplu nu incap in avion datorita spatiului restrans alocat din proiectare de constructor!
Asta nu inseamna ca sistemul Radar Warning Receiver/Counter Measure Dispensing System cu care avionul este dotat i-a impresionat prea mult pe auditori ci dimpotriva au constatat ca ori cu el ori fara el tot un drac, “performantele” acestuia fiind efectiv jalnice.
Iar lista continua: masa aeronavei este mai mare decat ar fi trebuit sa fie, rezervoarele interne de carburant sunt mai mici decat credeau militarii ca vor fi, sistemul de protectie al rezervoarelor este non—conform cu standardele IAF, protectia pilotului din fata n-are nici ea prea multa legatura cu ceea ce ar fi trebuit sa fie, iar viteza aparatului este mai mica decat in pliant!
Iar indienii conchid cu resemnare: “LCA Mark-I does not meet the ASR. The deficiencies are now expected to be met in LCA Mark-II by December 2018,” adica daca n-au avut noroc cu asta poate au noroc cu Tejas Mark II din 2018 incolo…
Pe de alta parte Tejasul pare un esec de proportii si pe zona integrarii sale in industria nationala. Daca IAF se laudau ca peste 70% din avion (incluzand aici si sistemele sale) vor fi Made in India, auditul a constatat ca in realitate doar 35% din Tejas chiar este fabricat in India, astfel ca sisteme precum motorul Kaveri , radarul multi-mod, antena radarului, sistemul de displaiuri multi-functionale si sistemul de control al zborului au fost pana la urma importate, cele dezvoltate in India fiind sub orice critica, ca un singur exemplu, motorul dezvoltat local (Kaveri) care ar fi trebuit sa propulseze avionul a fost pana la urma folosit pentru drone.
Si daca aceste probleme nu ar fi de ajuns s-a constatat ca HAL (producatorul si integratorul final al Tejas) nu poate fabrica (nici daca totul ar fi ok) mai mult de patru aparate pe an din motive de lipsa a infrastructurii, personal calificat, chei, rangi si surubelnite 🙂 , asadar ideea ca Tejas sa inlocuiasca MIG 21 Bis si chiar o parte din aparatele Rafale este pur si simplu iluzorie, comisia de audit ajungand la concluzia ca in nadejdea LCA Tejas, IAF ar face bine sa treaca de urgenta la reparatia si modernizarea MIG 21, MIG 27 si Mirage 2000 deoarece din motive foarte evindente acestea nu vor putea fi inlocuite multi ani de acum incolo de Tejas, asta daca Tejas chiar va deveni candva avion de lupta…
GeorgeGMT