„Make…” 🙂
Adica ar fi gata sa accepte oferte si din partea producatorilor de avioane bi-motoare, de unde pana acum aparatele “single-engine” pareau favorite.
Intre timp si ofertele celor de la Lockheed Martin cu F 16 Block 70 sau Saab cu Gripen E s-au mai clarificat un pic.
Astfel americanii – singurii care au raspuns pana acum oficial la cererea de informatii a guvernului indian – au pus pe masa linia de fabricatie a F 16 de la FortWorth, sustind ca sunt gata sa transfere intreaga linie de productie, etapizat, in India, cu atat mai mult cu cat anul viitor aceasta va fi inchisa din lipsa de comenzi.
Astazi LM produce cate un avion pe luna pentru Irak, dar alti clienti nu se mai intrevad la orizont, astfel ca India ar putea sa fie unica sansa de supravietuire a F 16. Americanii ofera (in dotarea aeronavelor) si radarul AESA AN/APG 83 desi nu este deloc clar daca acesta va fi transferat catre industria indiana. De asemenea nu este clar daca Lockheed ofera F 16 Block 70 cu totul, ca transfer de tehnologie, in sensul ca aparatul sa fie integral construit local, un lucru de care eu personal ma cam indoiesc.
Nu-i vad pe americani oferind licente pentru toate sistemele F 16 Block 70: radar, razboi electronic, motor, etc. Aici ar fi “calcaiul lui Ahile” in cazul ofertei americane, insa Lockheed Martin este si nu prea este disperata, adica ar dori sa-si salveze linia de fabricatie a F 16, dar in acelasi timp programul F 35 accelereaza si va acoperi in curand orice pierdere datorata incetarii productiei F 16.
Suedezii, pe de alta parte, inca nu au venit cu o oferta oficiala (dar este asteptata in curand) si este foarte posibil sa ofere Gripen E/F cu totul. Ne referim aici la faptul ca Suedia poate oferi in cadrul contractului-mama si transfer de tehnologie pentru sistemele si sub-sistemele care doteaza Gripen E/F, iar indienii pot deja arunca un ochi asupra modului cum Saabul isi onoreaza contractele catre Brazilia.
Un alt avantaj al Saab este dat de faptul ca atat India cat si Suedia sunt tari neutre, tari care incearca si pe zona dotarii militare sa nu fie la mana altora, atat cat se poate acest lucru. Adevarat ca Gripen este si avion american sau britanic, din anumite puncte de vedere, dar putin probabil sa fie probleme din acest punct de vedere.
Punctul forte al ofertei suedeze, pe langa avionul in sine, consta din pachetul industrial cu care suedezii vin, astfel se mai ofera co-dezvoltarea unui radar pentru avioane de lupta ultra-performant (Gallium Nitride (GaN)), tehnologie pe care suedezii au introdus-o deja pentru familia de radare terestre/navale Giraffe. Acest radar ar fi o alternativa la radarul ES-05 AESA – de la Leonardo (fosta Selex Gallileo) – care va echipa Gripen E/F pentru Brazilia/Suedia si care s-ar potrivi foarte bine in cazul LCA Tejas Mk II, avion pe care suedezii s-au angajat sa-l dezvolte impreuna cu indienii, cu atat mai mult cu cat si Tejas MkII si Gripen E vor folosi acelasi motor – GE F414.
Asadar, principalele favorite par a avea fiecare atuurile sale, dar in acelasi timp, indienii au anuntat ca nici aparatele cu doua motoare nu ar fi cu totul excluse din competitiv, astfel atat francezii cu Rafale cat si britancii cu Eurofighter Typhoon Tranche 3 au inca sperante. Britanicii chiar se duc, cu premiera lor cu tot, in India pentru a prezenta o noua oferta. Daca insa tinem cont de costurile pentru Rafale si Eurofighter ma intreb ce-o fi in capul hindusilor…
Pana acum indienii au trimis scrisori de invitatie catre trei tari: Statele Unite – F 16, Suedia – Gripen E si, surprinzator as spune, Rusia – nimeni nu stie cu ce, dar in cazul rusilor putem specula. Ivanii au discutat despre un avion multirol cu un singur motor, adevarat mai mult la nivel teoretic, astfel ca in cazul lor particular este foarte posibil ca ivanii sa puna pe masa nu un avion – pentru ca nu au asa ceva de la MiG 23 incoace – ci un concept, mai apoi sa le ceara indienilor bani pentru dezvoltare…
Vedem ce va fi, deocamdata indienii din nou nu par a sti foarte bine ce vor.
GeorgeGMT