U 214 al marinei elene
Germanii de la ThyssenKrupp au fost desemnati castigatori in programul de constructia a sase noi submarine diesel-electrice dotate cu sistem AIP (Proiect 75I), in parteneriat cu compania Indiana Mazagon Dock Limited (MDL).
Suma pusa la bataie este de aproximativ 6,5 miliarde de euro (60 de mii Core).
Oferta germanilor este un submarin foarte bine vandut la export si care s-a dovedit extrem de fiabil: U 214 modificat conform cerintelor indiene si dotat cu sistem AIP pe baza de celule de combustie si baterii Li-ion.
Concurenta germanilor a venit de la Navantia cu al sau S 80 – un derivat al proiectului Scorpene si desi indienii cunosc bine submarinele Scorpene pentru ca le produc la ei acasa (sase in cadrul Proiect 75 si inca trei nave comandate suplimentar) au preferat de aceasta data navele germane.
Presa indiana explica ca principala hiba a S 80 este faptul ca submarinul spaniol nu este dotat cu sistem AIP, Navantia fiind in curs de testare a sistemului lor de propulsie anaerob, dar nevand un submarin dotat cu AIPul lor, sau sa poata arata un istoric de functionare, totul fiind la stadiul de dezvoltare.
Si cum indienii nu au vrut sa-si dezvolte spaniolii AIP-ul pe submarinele lor, au ales o solutie testata, atat un submarin matur (U 214) cat si un sistem AIP care este cunoscut pentru fiabilitatea sa, fiind deja in uzul curent si care va fi montat si pe viitoarele submarine U 212CD.
Suma acordata este insa surprinzator de mare, de la anuntarea programului si pana astazi s-a discutat despre sume mult mai mici – 43 de mii Core, dar se pare ca tehnologiae germana, desi scumpa, i-a convins pe indieni ca este momentul sa fie mai deschisi la punga.
Inca nu se cunosc date despre termenul de livrare al primei nave, despre transferul de tehnologie etc, dar ar mai fi de mentionat ca indienii isi dezvolta de ceva vreme propriul sistem AIP bazat tot pe celule de combustie, iar cei de la DRDO sustin ca ar fi gata cu tot cu testele de la tarm, iar in septembrie 2025 sistemul va fi montat pe primul submarin din clasa Kalvari (Scorpene indian) intrat in dotare.
Indienii isi lauda sistemul dar atunci de ce nu-l folosesc si in cadrul programului Poriect 75I si doresc ca submarinele sa fie dotate cu sisteme AIP de la producatorul navelor?
Ar mai fi de adaugat ca si submarinele clasei Kalvari au fost construite tot de compania Mazagon Dock Limited.
GeorgeGMT