Iar rusii par din nou neseriosi in aprovizionarea cu piese de schimb conform contractului. Hindusii au mai patit-o si altadata, cea mai recenta belea a fost cu submarinul nuclear inchiriat din Rusia, nava care a stat multe luni la tarm din lipsa pieselor de schimb din Rusia.
Pe cale de consecinta, in timpul vizitei premierului Modi la Moscova (24-25 decembrie), pe langa semnarea contractului pentru cele cinci sisteme S 400 Triumf, indienii se duc si cu jalba-n bat fata de aparatele Suhoi 30 MKI construite/asamblate la ei acasa. Indienii se plang de foarte slaba calitate a acestora (rata ridicata de defectiuni) si astfel de timpul foarte mare pe care avioanele il petrec la sol, in reparatii.
Conform IAF situatia este groaznica si daca n-ar fi de plans ar fi de ras. Indienii arata ca flota lor de Su 30MKI are o rata de disponibilitate de doar 55%, fata de 75% cat le promiteau rusii, astfel dintr-un total de 210 aparate operationale, cam 115-126 sunt blocate la sol pe motive de intretinere si reparatii.
Problema principala vine de la sistemul fly-by-wire si de la sistemul de avertizare radar. Acuzatiile indienilor sustin ca aceasta foarte slaba diponibilitate are ca motiv lipsa pieselor de schimb, care vin din Rusia cu foarte mare intarziere, si astfel aparatele stau in hangare in loc sa fie disponibile la zbor.
Si toate astea se adauga problemelor locale cu mentenanta sau productia de subansamble de proasta calitate, Suhoiul indian fiind vestit deja ca are obiceiul sa-si catapulteze pilotii fara nici un motiv si bineinteles fara comanda, aceasta problema fiind pusa de rusii pe seama intretinerii defectuoase a indienilor…
Iar necazul are sanse sa creasca spre proportii epice daca ne gandim ca Su 30MKI dispune acum si de tractiune vectoriala, ori stim cu totii ca la aceste motoare intretinerea este si mai complicata.
Solutia – prin logica indienilor – a fost deja discutata cu rusii in noiembrie si va consta in dezvoltare in India a unui centru industrial dedicat pieselor de schimb pentru Su 30MKI, centru in care ambele parti sa participe (joint venture). Se asteapta ca vizita lui Modi din perioada Craciunului sa lamureasca si acest aspect.
Incepand din 2002 – odata cu intrarea in exploatare – India a pierdut sase Suhoi 30MKI.
GeorgeGMT