Si mai spune lumea ca ar trebui luati in serios. Sa nu radem de ei ca uite ce economie au, ca sunt in crestere si viitorul le va apartine. Nu stiu cui va apartine viitorul: europenilor+americanii, chinezilor cu Rusia vasala, filipinezilor, dar in mod sigur nu indienilor. Astia au inca un foarte mare complex de inferioritate, isi aduc prea des aminte de perioada cand au fost “Perla Coranei” britanice si intr-un final, destul de tipic pentru oamenii cu un complex de inferioritate acut, dau vina pe toti pentru situatia lor mai putin pe coruptia endemica de la ei din tara.
Daca ne uitam putin in istorie vedem ca de fapt India nici n-a fost colonizata initial de Marea Britanie ca stat ci de o companie privata britanica, care si-a adus o mana de mercenari, plus cateva mii de localnici luati cu plata si au invins, intr-o batalie jenanta pentru indieni, un marajah local ale carui trupe – desi aflate intr-o neta superioritate numerica – mai mult s-au luat cu fuga cea sanatoasa decat cu lupta cea onorabila.
Mai apoi au batut palma cu ala sa-si imparta taxele si impozitele de pe teritoriul sau plus ceva drepturi exclusive pentru import-export. Incet-incet respectiva colonie si-a extins aranjamentele si cu alti lideri locali, iar guvernul britanic a intrat mai tarziu in scena, cand lucrurile deja erau aranjate. India a devenit colonie britanica datorita coruptiei liderilor sai de atunci nu fortei militare sau economice britanice, dar dau vina in continuare pe englezi.
Ok, umilitoare situatia dar asta e ar trebui sa treaca peste ea.
Revenind la zilele noastre, se spune ca sefimea fortelor aeriene indiene ar avea o dilema: care sa fie viitorul avion de generatie a V-a al tarii cu atat mai mult cu cat se zvoneste ca “prietenii” pakistanezi ar fi gata sa bata palma cu chinezii pentru achizitia J-31/FC-31, avion pe care chinezii il dau ca fiind de generatia aV-a sau pe-aproape.
Si uite-asa s-au asezat indienii sa rumege la dilema lor tripartita.
- Prima optiune – in opinia lor – ar fi F 35A. Avion comandat de majoritatea tarilor membre NATO, constructor cunoscut si cu pedigree, inalta tehnologie. Poate ca americanii ar fi chiar de acord cu asamblarea locala, gandesc optimisti localnicii. Cu toate acestea India are o problema: americanii nu au oferit niciodata F 35 Indiei si este greu de presupus ca ar face-o, atat timp cat in India zburda liberi agentii Moscovei mai dihai decat la sediul NATO din Bruxelles. Asadar, deocamadata se mai gandesc;
- Suhoi Su 57. Acest avion indienii il cunosc foarte bine si este de mirare ca se mai gandesc la el, atat timp cat erau parteneri cu drepturi egale in program dar mai apoi s-au retras si, se pare, ca bine au facut. Su 57 este departe de un avion de generatia a V-a veritabil si deocamdata nu este deloc, neavand nici motoare dedicate si nici macar sistemul radar finalizat;
- AMCA. Asta-i un program – care aduce mai mult a studiu de fezanbilitate – pur teoretic indian de dezvoltare a unui avion de generatia a V-a local. Dar programul AMCA suna a bascalie ieftina si sifonare de bani publici, nefiind nimic altceva decat o chestiune de principiu, iar indienii nu au reusit in 40 de ani sa dezvolte decat o rusine de avion de antrenament avansat – LCA Tejas. Si cand spun “rusine” chiar asta este si se asteapta ca abia Tejas Mk2 sa fie un aparat cu adevarat demn de luat in seama, dar deocamdata au comandat Tejas Mk1A, adica o chestie un pic mai rezonabila a dezastrului numit Tejas Mk 1. Despre cat de puscarie (am folosit termenul mai ales avandu-i in vedere pe cei care au lucrat 40 de ani la acest aparat) este de fapt Tejas puteti afla accesand articolul ACESTA.
Asa ca despre ce dilema vorbesc, cu aroganta, indienii?! La F 35A nu au acces deocamdata (nu are acces Turcia, Emiratele Arabe sau Arabia Saudita), in 2023 atasatul militar al Statelor Unite in India declara, intrebat fiind daca Washingtonul a oferit F 35A Indiei:”very early stages”, referindu-se la o eventuala discutie despre F 35, dar faptul este ca niciodata F-ul nu a fost oferit Indiei, doar F-21 (un F 16 restilizat), F/A-18 E/F Super Hornet si chiar F-15, dar F 35A niciodata pana acum.
Rusii ar vrea sa le ia bani pe Su 57, dar indienii cunosc aparatul suficient de bine ca sa nu vrea, AMCA este o parodie de program, iar F 35A nu este dispsonibil si atunci care-i dilema?
GeorgeGMT