INS Sindhukirti este un submarin din clasa Kilo, “batran” de 25 de ani care tocmai ce s-a intors dintr-un proces de modernizare, proces in urma caruia indienii sustin ca nava este ca si noua, apta sa fie folosita inca ceva ani, nu stim exact cati.
Pana aici totul este ok, dar INS Sindhukirti are o poveste interesanta in spatele modernizarii si refacerii resursei, poveste care are in prim plan termenul in care trebuia sa fie reparat. Astfel initial se discuta de trei ani, dar din “n” motive nava a intrat in santierele din Hindustan Shipyard (Visakhapatnam) in 2006 si a iesit acum.
Presa indiana a dat vina pe expertii rusi implicati in modernizarea navei, care – spun indienii – au facut tot ce le-a stat in putinta sa blocheze si sa intarzie operatia cu pana la de 13 ori mai mult (este vorba doar de anumite operatii) decat ar fi durat daca submarinul ar fi fost reparat/modernizat intr-un santier rusesc.
Doar ca noi ne aducem aminte ca hindusii au “bunul” obicei sa dea vina pe rusi pentru toate alea, de la faptul ca T 90 fabricat in India merge sui, sau ca scaunele ce catapultare de pe Suhoi 20 MKI se declanseaza in mod misterios cu tot cu pilot. Si mai stim ca si ivanii au facut galagie si s-a demonstrat ca de vina erau hindusii si a lor “proverbiala” calitate a muncii…
Insa dupa noua ani INS Sindhukirti a fost in sfarsit considerat apt de a se reintoarce in flota indiana pe 31 martie 2015. Nava este astazi una moderna, toate sistemele fiind modernizate sau inlocuite, structura navei verificata si reparata, noi sisteme de arme instalate (rachete de croaziera Klub-S), noi sonare, un nou sistem de conducere al focului, etc.
Iar testele pe mare au confirmat ca nava se comporta foarte bine…
Numai ca o singura nava moderna nu creste foarte mult forta combativa a flotei indiene de submarine, flota care a ajuns la un numar de nave operationale ingrijorator de scazut. Oficial India detine astazi 13 submarine diesel-electrice gata de lupta plus un submarin cu propulsie nucleara inchiriat de la rusi, dar din cele 13 declarate oficial Dumnezeu stie cat pot efectiv sa iasa in larg si sa mai si lupte.
Conform presei hinduse, in caz de conflict mai putin de jumatate ar putea sa faca cat de cat ceva, asta in conditiile in care programul de contructie a celor sase submarine franco-spaniole Scorpene (trei dotate cu AIP ) a intarziat foarte mult si nimeni nu stie exact cand va vedea apa marii prima nava (teoretic prin 2016).
Disperat de intarziere guvernul de la New Delhi este gata sa lanseze inca o competitie pentru achizitia a inca sase submarine clasice (dotate toate cu AIP) – Proiect-75India – dar lansarea se lasa asteptata si pana cand vor vedea primul submarin operational vor mai trece probabil macar 10 ani.
In acelasi timp sase submarine din flota sunt pregatite sa intre intr-un program de reparatii si modernizari la jumatatea duratei lor de exploatare, program care a fost aprobat de guvern in luna august anul trecut. Este vorba de patru Sindhughosh-class (Kilo – Proiect 877) si doua Shishumar-class (Type U-209), din care doua Sindhughosh vor fi trimise in Rusia, in timp ce restul de patru nave vor fi modernizate in India.
GeorgeGMT