Romania Military

Indienii sunt optimisti: pana la urma tre” sa zboare…

5-2012-1-naval-lca

                                                          LCA Tejas navalizatu’ 

Poate ca pana la urma chiar va zbura, dar ne aducem aminte – din raportul Congresului indian – ca LCA Tejas Mk 1 nu poate efectiv sa execute mai nici o misiune serioasa din peste +400 de motive tehnice gasite toate de comisia Congresului.

De la faptul ca are raza prea mica si pana la faptul ca anumite componente efectiv nu incap in aparat, Tejas Mk 1 este de fapt o paranghelie (petrecere tiganeasca 🙂 ) de avion, bun poate sa zboare pe la mitinguri aeriene, nicidecum sa lupte cu  cineva.

Dar cu toate astea guvernul de la New Delhi s-a hotarat sa creasca numarul de aparate comandate de la 20 la 120, din motive de nimeni intelese si bineinteles in contra opinei fortelor aeriene indiene, care nu prea vad ce utilitate ar putea avea fieratania in nomenclatorul lor.

Toate acestea in conditiile in care Tejas Mk1 poate indeplini cu greu doar cele mai de jos cerinte ale IAF (adica zboara, face stanga/dreapta si poate ateriza), dar oficialii (unii dintre ei) sunt optimisti si cred ca fieratania poate fi modernizata la un nou standard –Tejas Mk1A – care sa permita executarea macar a unor misiuni de baza. Astfel Mk1A ar putea sa aiba sistem de bruiaj pentru protectie, radar AESA, capacitate de alimentare in aer si cam atat, fata de Mk 1 clasic, sa zicem.

Adica daca stam si ne uitam cu impartialitate la noul Tejas Mk1A nu putem sa nu observam “tichia de margaritar”, practic cele trei “chestii” noi sunt aproape cu totul desuete in marea de neregului si imperfectiuni ale avionului si nu putem sa nu ne gandim ca acestea sunt doar niste perdele de fum in ochii presei, cand de fapt aparatul este cu totul inutilizabil. Si cand te gandesti ca India vroia sa-si exporte janghina in SriLanka, tara care intre timp pare a fi semnat cu China/Pakistan pentru JF 17 Thunder.

Cu tot optimismul politicienilor, militarii indieni au rabufnit si au declarat public ca o crestere a numarului de aparate comandate nu are nimic a face cu avionul in sine ci este pur si simplu o decizie politica de sprijinire a industriei natioanale, in cadrul programului “Made in India”…

Adica bani aruncati pe geam. Una peste alta IAF-ul va detine 20 de aparate LCA Tejas Mk1 si 100 de Mk1A, avioane cu care probabil nu are efectiv ce sa faca, speranta aviatiei in programul Tejas fiind Mk2, aparat care ar trebui sa apara peste cativa ani  buni si care, teoretic, va arata a avion militar, dar asta abia dupa 2025…

Practic guvernul continua sa finanteze un produs retardat si cu totul bun de nimic de dragul industriei nationale. Arunca pe geam miliarde de dolari pentru a obtine fix nimic!

GeorgeGMT

 

Exit mobile version