Cunoastem cu totii problemele pe care verii tiganilor nostri din indepartata Indie le au cu mentenanta tehnicii de lupta, atat cea de origine ruseasca cat si cea de origine vestica, dar se pare ca totusi hindusii au si ceva dreptate de partea lor cand vine vorba sa-i afuriseasca pe rusi si motoarele de avioane militare!
Iar motivele sunt multe si stravechi la fel ca si relatia de import-export dintre India si URSS/Rusia. Ca sa revenim la problema de fata, vom incepe prin a spune ca indienii s-au rastit (a cata oara?!) la rusi si le-au pus in vedere sa faca dracului ceva cu motoarele care echipeaza Suhoiurile 30 indiene pe motiv ca pilotii bastinasi (nu chiar cei mai…piloti din lume) au ajuns sa tremure de frica acestora…
Si ca problema sa fie cunoscuta si ca diavolul sa aiba un nume, indienii au mari probleme cu „rusoaicele” din familia AL-31, motoare care echipeaza inca din anii “80 avioanele Suhoi-27. Din pacate nici versiunea din anii “90 – AL 31s – nu este mai breaza decat stramosul sau, ba am putea spune ca nici AL 41, care echipeza Su 35, nu-i mai breaz, rusii avand un prototip de Su 35 prabusit pe motiv de motor…
Revenind la indieni, in calitatea lor de cel mai mare propietar de Suhoi 30, au cerut de foarte mult timp rusilor sa faca ce-or face cu AL-31s si asta datorita faptului ca frecventa defectiunilor la acest motor este una cu mult peste media internationala. Problema nu este ca un Suhoi 30 s-ar prabusi daca unul dintre motoare s-ar defecta ci provine din incapacitarea aparatului de a mai lupta, ceea ce intr-un conflict real ar fi totuna cu prabusirea, iar inlocuirea motorului si ancheta aferenta scot apartul de la zbor pentru o saptamana.
Iar aceste incidente costa foarte multi bani, pe langa alte neajunsuri majore. Astfel India trece un AL-31s printr-o reparatie capitala dupa doar 700 de ore de functionare, desi producatorul recomanda acest lucru dupa 1000 de ore, iar cele 300 de ore pierdute la fiecare motor pot insemna multe milioane de dolari in plus, in conditiile in care motorul rusesc ar trebui sa fie bun in functionare pentru 3000 de ore.
Iar problema fiabilitatii acestor motoare este – sau a devenit – foarte serioasa in India, acolo unde pilotilor chiar le este frica sa zboare pe avioanele rusesti, iar daca ne uitam la rata de pierdere a acestora in accidente nu putem sa nu le dam dreptate.
Problemele de fiabilitate nu sunt nimic nou pentru motoarele rusesti desi fabricantii rusi fac tot posibilul sa se apropie de standardele de calitate din Vest.
In acest moment in Rusia sunt produse doua familii de motoare pentru avioanele de lupta: AL-31 pentru Suhoi 27/30/J-10/J-11 si RD-33/93 pentru MIG 29/35/JF-17, iar principalele piete de desfacere pentru acestea sunt India, China si Rusia, in aceasta ordine, numai India avand astazi in dotare 40% din totalul avioanelor Suhoi 30, dublu fata de China.
Din pacate pentru indieni, chinezi si bineinteles rusi, calitatea motoarelor fabricate in Rusia nu a atins inca declaratiile producatorului, iar rata defectiunilor este inca foarte mare fata de omoloagele lor vestice, desi rusii spun ca AL 31 poate fi operat pana la 3000 de ore, iar AL 41 chiar spre 4000. Probabil ca motoarele pot functiona cat spune Moscova, doar ca reparatiile capitale sunt mult mai dese decat ar trebui, facand ca pretul platit sa fie mult mai mare decat cel anticipat, iar rata de diponibilitate a avioanelor echipate cu motoare rusesti mult mai mica decat calculul hartiei.
GeorgeGMT