Romania Military

Indonezia a comandat si ultima transa de Rafale F4

Cu aceste ultime 18 unitati, Indonezia si-a respectat angajamentul luat in februarie 2022 de a cumpara 42 de aparate multirol Rafale F4. Comanda a venit in trei transe: 6 avioane comandate in septembrie 2022, 18 unitati in august 2023 si inca 18 avioane pe 8 ianuarie.

42 de Rafale F4 in total, asa cum s-au inteles, dar intre timp s-a renuntat la achizitia a 12 aparate Mirage 2000-5 din Qatar (733 milioane euro), solutie luata in considerare pentru a sustine numarul de avioane operationale ale fortelor aeriene indoneziene pana la sosirea in tara a unui numar suficient de Rafale F4. Conform ministerului apararii de la Paris, suma negociata initial pentru cele 42 de avioane este de 8,1 miliarde de dolari (aproximativ 7,39 miliarde de euro) si de aici ne putem face o idee despre cat costa sa introduci un avion cu totul nou in dotare, unde costurile pot atinge chiar valoarea aparatului in sine.

In acelasi timp si fortele aeriene franceze au plasat o comanda importanta catre Dassault pentru 42 de  Rafale F4. Pretul platit de Paris pentru 42 de avioane este de peste  5 miliarde de euro. Aceasta este a cincea transa de Rafale destinata Armée de l’air.

Privind retrospectiv, francezii au avut un start greu si dificil cu Rafale, comenziile la export nu s-au prea vazut pentru multi ani ca mai apoi sa fie atat de multe incat francezii au ramas fara suficiente aparate de zbor.

In 1993 s-a dat prima comanda de 13 aparate pentru Franta, urmata in 1999 de alte 48 de unitati. In 2004 au fost comandate 59 de aparate tot la intern iar in 2009 inca 42 de Rafale au fost ordonate catre Dassault.

In aceasta perioada cadenta de fabricatie era de 26 de aparate per an. In 2021 Franta a comandat inca 12 avioane pentru a inlocui cele 12 aparate cedate Greciei.

Intre timp comenziile la export au “explodat”: Egipt cu un total comandat de 54 de unitati, Qatar – 36 Rafale, India cu 36 Rafale C/B + 26 Rafale M, Emiratele Arabe Unite cu 80 de Rafale F 4, Grecia 12 unitati noi si Indonezia cu 42.

In privinta francezilor, numarul de Rafale operationale pe care Fortele armate franceze ar trebui sa le detina este de 234, dar astazi situatia este mai sensibila, cu doar 133 de unitati, din care Rafale C/D la fortele aeriene si 41 de Rafale M la fortele navale.

Problemele dotarii propriilor forte aeriene au aparut din cauza a trei contracte de export pe care guvernul francez le-a favorizat in dauna propriilor sale forte armate (si bine a facut pana la urma): Grecia si Croatia au primit fiecare cate 12 avioane aflate deja in inventarul fortelor aeriene, iar pe de alta parte, Egiptul a fost “bagat” in fata cu primele 24 de Rafale care initial erau alocate Armée de l’air et de l’espace.

Dar asa e cand succesul vine si nu mai faci fata onoratei clientele.

La nivel de export, 310 aparate au fost vandute sau sunt ferm comandate, din acest punct de vedere Rafale francezilor fiind peste Eurofighterul Typhoon care deocamdata a reusit sa stranga doar 199 de aparate la export, incluzand aici si cele 48 de avioane pentru Arabia Saudita, contract pentru care Germania tocmai ce si-a dat acordul.

Nu este rau pentru un avion care nu are in spate forta politica si militara a F 16, sau patru tari europene foarte puternice si influente, cazul Eurofighter. Nu este deloc rau iar alti potentiali clienti se uita spre omnirolul francez cu ochii plini de optimism.

GeorgeGMT

Exit mobile version