Si o face in stil de tara serioasa, condusa de oameni responsabili si care odata ce s-au hotarat de ce au nevoie, incep sa semneze contracte.
Bine pentru unii, rau pentru altii, atat timp cat indonezienii si-au schimbat optiunile in privinta viitoarei lor flote aeriene si se indreapta hotarati spre Vest. Astfel, mult trambitatul contract pentru Suhoi Su 35S – avioane contra ulei de plamier – a cazut definitiv, rusii fiind lasati batand din buze, in schimb francezii sarbatoresc un contract pentru 42 de Rafale F4 si achizitia de catre Indonezia de aparate la mana a doua a 12 Mirage 2000-5 din Qatar pentru suma de 733 milioane de euro. 9 simple si trei duble vor primii indonezienii din Qatar si desi avioanele nu sunt deloc noi (unele dintre ele si-au inceput cariera in 1980) au inca vlaga.
Pe langa cele 42 de Rafale F 4 si 12 Mirage 2000-5, vor mai fi achizitionate si 24 de avioane F-15EX Eagle II de la Boeing, iar lucrurile incep sa arate foarte diferit in acest colt de lume.
Aviatia indoneziana face trecerea de la aparate F 16 vechi si Suhoi Su 27/30 (16 unitati Suhoi in dotare) catre “crema” avioanelor NATO si este de asteptat ca in viitor chiar si F 35A sa fie disponibil atat timp cat relatiile dintre tara asiatica si China nu sunt deloc bune, iar cele cu Rusia din ce in ce mai reci. Uimeste totusi numarul mare de avioane de lupta solicitate, daca pana mai ieri se discuta despre 11 avioane Su 35S, astazi discutam despre 66 de aparate noi (Rafale si F-15EX), ori aici sunt implicate sume enorme de bani, iar Indonezia nu este chiar o tara bogata si cu toate acestea se considera ca efortul merita facut.
Si uite-asa s-a ajuns de la 11 Suhoi 35S contra ulei de plamier, cafea etc (in 2017) la 42 de Rafale F 4, 12 Mirage 2000-5 si F-15EX Eagle II, cativa ani mai tarziu. Sumele implicate depasesc cu foarte mult valoarea tranzactiei pentru 11 Su 35S, dar in acelasi timp si situatia din zona s-a schimbat, iar indonezienii, oameni seriosi, si-au dat seama ca de unde au, de unde, n-au trebuie sa fie capabili sa detina o forta aeriana credibila nu doar de parada.
Si in doar cativa ani vor avea cu ce sa descurajeze orice eventual agresor, pentru ca atunci cand o tara poate ridica de la sol 42 de Rafale F 4 si 24 de F-15EX II, parca iti cam vine sa stai in banca ta si sa te joci cu altii nu cu unul care-ti poate rupe gatul cu o singura decolare a fortei sale aeriene.
Evident ca aceste aparate de generatie 4.5 pot face la fel de multe ravagii si asupra navelor de lupta nu numai impotriva aviatiei si cum Indonezia este o tara cu un teritoriu de aproximativ 1,9 milioane de kmp, compus dintr-o sumedenie de insule, are sens sa investeasca masiv in aviatie.
Asta nu inseamna ca guvernul de la Jakarta nu se uita cu atentie si la fortele navale, ba dimpotriva, in ultimii ani au intrat in dotare 3 submarine sud-coreene moderne (Jang Bogo-class), altele trei urmand sa vina si ele, doua fregate model Type 31 sunt contractate si aflate in curs de executie, 2 corvete SIGMA 10514 active, 4 corvete SIGMA 9113 active, vreo 8 nave de tip NPR si multe alte vase de lupta.
GeorgeGMT