Numarul in sine este o surpriza, initial de discuta despre 36 de aparate, alegerea era deja pe masa de cel putin un an. Suma avuta in vedere este de 7,14 miliarde de euro (8,1 miliarde dolari), iar partea franceza s-a angajat la compensatii industriale semnificative (poate vor avea indonezienii mai mult noroc decat am avut noi cu Naval Group) de aproximativ 85% din valoarea contractului…
Conform presei franceze Indonezia va cumpara 30 de aparate Rafale C si 12 avioane Rafale B, munitii, pregatirea personalului, doua simulatoare si ce-o mai fi nevoie. Si cam asta-i stirea, repet, mare surpriza nu este, discutiile dintre Franta si Indonezia se desfasoara de ceva timp (de prin 2020 existau zvonuri despre achizitia a 36 de Rafale) si cu ocazia vizitei ministrului francez al apararii in tara asiatica s-a reluat si negocierea pentru submarine. Doua nave Scorpene ar fi avute in vedere, un memorandum fiind semnat in acest sens. Prin 2020 se zvonea chiar ca Inodezia ar fi interesata de patru submarine si ca ar fi existat unele tatonari in Brazilia, care construieste sub licenta o varianta mai mare a Scorpene – Riachuelo-class.
Dar ce oferea concurenta, americanii adica?! 36 de aparate F 15EX la un pret total de 13,9 miliarde de dolari, 12,2 miliarde de euro. Americanii au anuntat ca sunt de acord sa vanda F 15 la doar cateva ore dupa ce partea indoneziana anunta (pe 10 februarie) ca a batut palma cu francezii.
De remarcat, sau macar de notat undeva, ca Indonezia a semnat un contract pentru achizitia a sase aeronave Rafale F 4, urmand ca pentru restul de 36 sa se semneze mai tarziu (presupun). In acelasi timp, guvernul de la Jakarta, surprinzator, si-a lasat si usita F 15EX deschisa sustinand ca si aparatul american ar fi in continuare luat in considerare.
Greu de crezut, cu toate astea, Indonezia comanda armament la un nivel foarte masiv, in 2021 au semnat cu Fincantieri pentru sase fregate FREMM, doua fregate “Iver Huitfeldt” cu danezii plus alte doua fregate Type 31 (Arrowhead 140 (AH140).
Se arunca cu banii ca la nunta, au si motive serioase s-o faca, ramane sa vedem ce va iesi.
Arhipelagul Natuna. Dupa cum se poate observa, aceste insulite sunt hat departe de China continentala, cu toate acestea chinezii au pretentii…
Bataia pestelui, in cazul Indoneziei, este China si mai exact pretentiile Beijingului asupra arhipelagului Natuna, aflat in Marea Chinei de Sud. Zona este disputata de China si Indonezia, chinezii modesti si-ar dori doar 80% din Zona Economica Exclusiva, restul sa fie ramana cui o dori…
PS Detaliile afacerii sunt interesante, astfel, conform declaratiilor doamnei Florence Parly, cele 42 de Rafale vor ajunge neverosimil de repede in Indonezia: sase avioane in urmatoarele luni, iar restul de 36 de unitati vor fi gata ori pana la sfarsitul acestui an, cel mai tarziu in 2023. Ori este foarte dificil pentru Dassault sa construiasca 42 de Rafale, discutam aici despre avioane noi, nu la mana a doua precum in cazul Croatiei si partial al Greciei, in doar doi ani, mai ales daca tinem cont de restul comenzilor avute deja in desfasurare: aparatele care trebuie sa inlocuiasca pe cele cedate catre Grecia si Croatia de Franta, Emiratele Arabe cu 80 de unitati etc…
GeorgeGMT, cu multumiri lui MirceaS