Romania Military

Industria Aeronautica Romana vs Industria Aeronautica Suedeza

Nesansa Romaniei – O istorie trista…

 

In acest articol as dori sa arat modul cum a evoluat productia de avioane militare in cele doua tari, dar si faptul ca Suedia a ajuns sa fie una dintre putinele tari care au capacitatea de a produce un avion de lupta, cu toate ca la inceputurile aeronauticii aceasta tara era cu mult depasita de Romania.

IAR CV 11

Industria Aeronautica Romana(IAR) a fost fondata in 1925, primul avion de lupta 100% romanesc zburand pentru prima data in 1930 sub numele de IAR CV 11. Industria Aeronautica Suedeza a luat fiinta prin Svenska Aero(SAAB) in 1921, sub ocrotirea celebrului Ernst Heinkel si a devenit cea ce este astazi prin fuzionarea acestei companii cu o a doua(formata in 1930), cunoscuta sub numele de ASJA. Insa cu toate ca suedezii au avut un avans, acestia vor fi foarte repede depasiti de romani, care vor scoate primul avion de serie romanesc in 1937 prin IAR-37 (pana atunci construisem avioane sub licenta), in timp ce suedezii vor produce primul avion de serie abia in 1940 (intrand in dotare in 1942) si anume Saab 17.

IAR-80

De asemenea, in timp ce suedezii se chinuiau cu Saab 17, noi produceam IAR-80, avion considerat printre cele mai bune din lume la vremea lui. Acest avion avea sa serveasca Romania in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial, fiind insa dat la fier vechi de catre comunisti pentru ca producea amintiri neplacute noilor nostrii „aliati” sovietici. Acestor aliati le datoram atat distrugerea tuturor avioanelor IAR-80 cat si distrugerea IAR, lucru care a continuat pana in 1968, cand Ceausescu a decis sa refaca Industria Nationala de Aparare. Astfel suedezii au castigat 20 de ani in fata Romaniei, cat si cursa avioanelor cu reactie prin Saab 21, si mult mai cunoscutul Saab 29 (butoiul zburator), intrat in dotare in 1950 si construit in peste 600 de bucati. Astfel suedezii construiau avioane cu reactie, in timp ce IAR era pur si simplu desfintata.

IAR va incepe in 1971 sa produca IAR-316, pentru ca patru ani mai tarziu sa renasca prin IAR-93 si IAR-330, iar in timp ce noi reuseam cu greu sa ne revenim, si abia produceam un avion subsonic, suedezii deja aveau avioane de lupta supersonice si anume Saab 35 Draken si Saab 37 Viggen.

SAAB-35

SAAB-37

Dupa cum bine stiti Romania a incercat sa produca un avion supersonic (IAR-95), insa nu aveam capacitatea de a produce motorul, astfel ca lupta a fost de la inceput pierduta…

In 1996, in timp ce noi abia modernizam IAR-99, SAAB scotea deja celebrul JAS-39 Gripen, un avion dupa care inca mai plangem, un avion care ar fi putut reprezenta renasterea IAR…

Gripen

Ce putem sa mai zicem…Industria Aeronautica Romana a avut un handicap de 20 de ani, a incercat sa isi revina, iar acum a fost ingropata de tot, dar hai sa facem un exercitiu de gandire: cum ar fi fost daca Romania ar fi reusit sa isi pastreze neutralitatea (sau mai bine zis sa o cumpere cu petrol, asa cum suedezii au cumparat-o cu fier) in timpul celui de- al Doilea Razboi Mondial?

Nu pot sa nu ma intreb cum ar fi fost spre exemplu daca Carol al II-lea nu frauda alegerile, iar planul lui Codreanu reusea (acesta spunea ca sistemul de aliante al Romaniei nu este eficient-lucru care se va dovedi- si ca Romania trebuie sa se alinieze Axei, dar nu neaparat sa se alature acesteia)?

In final pot sa spun doar ca, ca intotdeauna politicienii au fost cei care au sabotat aceasta tara…

Vioniribu

 

 

Exit mobile version