Romania Military

Prezentare și infografic Sa’ar 5

Scurt istoric. Prezentare

Sa’ar 5 sau Eilat, cum li se mai spune, sunt în acest moment cele mai capabile nave de care dispune marina israeliană. Cel puţin până la apariţia corvetelor Sa’ar 6 achiziţionate de la germani „la ofertă”.

corveta saar 5

Cele trei unități laolaltă. Sursa foto: militaryedge.org

Marina a fost întotdeauna vioara a doua la israelieni, aşa că Sa’ar 5 au avut o naştere grea şi târzie. Negocierile cu americanii (pentru că navele au fost construite în baza ajutorului pe care SUA îl acordă cu regularitate Israelului) s-au prelungit, înţelegerea iniţială fiind ca SUA să finanţeze construcţia a trei submarine şi a patru corvete. Asta se întâmpla în martie 1988. Programul a fost aprobat de cabinetul israelian în aprilie 1988, dar au lipsit fondurile. Creşterea preţurilor a condus la reducerea programului la două submarine şi trei corvete, iar către sfârşitul lui 1988, marina israeliană şi Ingalls Shipbuilding au încheiat negocierile. Navele au fost proiectate de Northrop Grumman Ship Systems iar Rockwell a fost desemnat integratorul armamentului şi al senzorilor, pachetul fiind finalizat către sfârşitul aceluiaşi an.

Pe parcursul lui 1989 s-a intrat în faza de proiectare de detaliu fiind incorporate mai multe măsuri de reducere a semnăturii navelor iar construcţia primei corvete a început în 1992.

INS Eilat Sursa foto: militaryedge.org

Clasa este compusă din trei unităţi: Eilat (501) – intrată în serviciu în aprilie 1994, Lahav (502) – intrată în serviciu în octombrie 1994 şi Hanit (503) – intrată în serviciu în aprilie 1995.

Caracteristici tehnice

INS Eilat cu elicopterul pe helipad Sursa foto: militaryedge.org

Propulsia de tip Combined Diesel or Gas (CODOG):

Uzina electrică: 2 x MTU-Siemens DG

Armament iniţial:

* cel mai probabil nu au fost instalate de la început sau, în cazul unora, niciodată

Vedere de sus a navei, nu se vede prea bine, dar putem observa cele două VLS pentru Barak I: primul în prova, al doilea în spatele a ceea ce arată a coșuri de fum, în fața catargului pupa. În prezent, deasupra VLS-ului dinspre pupa este o antenă satelit, asa ca cel mai probabil VLS-ul nu este utilizat. Sursa foto: naval-technology.com

Senzori:

Război electronic:

Sistem centralizat de conducere a luptei: Elbit AIO-III

Combat Information Centre Sursa foto: globalmil.com

Alte caracteristici ce merită subliniate:

  1. prima navă din lume proiectată în 3-D Computer Aided Design (CAD);
  2. standarde de proiectare şi construcţie americane şi germane;
  3. coca din oţel, suprastructura din aluminiu;
  4. măsuri de reducere a semnăturii radar (forma suprastructurilor) şi în infraroşu (evacuarea gazelor sub linia de plutire, instalaţii de răcire), prima navă din lume concepută cu stealth în minte;
  5. 11 compartimente etanşe şi 6 zone de incendiu (de exemplu, fregatele Nansen au 13 compartimente etanșe la o lungime de 133 m în timp ce fregatele de clasă Sachsen au 7 la o lungime de 143 m, dar e posibil să fie o greșeală);
  6. plan de forme cu un V profund al cocii şi chile anti-ruliu supradimensionate;
  7. sistem integrat de control al funcţiilor navei (maşini principale, uzină electrică, controlul avariilor, instalaţia de guvernare, pilotul automat) similar celui de pe fregatele canadiene de clasă Halifax, Integrated Platform Management System – IPMS furnizat de CAE Electronics;
  8. Sistemul de conducere a luptei are 17 console color (nu uitaţi, suntem la începutul anilor 1990), două computere principale (unul pentru redundanţă) iar software-ul său este scris în Ada.

Probleme specifice

Cu ocazia testelor pe mare efectuate în 1996 s-a constatat că, „stabilitatea navelor este adecvată condiţiilor din Marea Mediterană unde navele vor naviga preponderent, dar nu fac faţă condiţiilor din Oceanul Atlantic.”

Ca de obicei în cazul israelienilor, navele aşa cum au fost proiectate iniţial, erau supra-încărcate cu armament generând probleme de stabilitate datorită modificării înălţimii metacentrice a navei. Pe scurt erau, aşa cum zic anglo-saxonii, top heavy.

Navigând pe mare montată, greu de evaluat starea mării pe Douglas. Marea pare să aibă berbeci, posibil să fie gradul 4 pe Douglas, valuri între 1,25 și 2,5 m. Sursa foto: militaryedge.org

Au fost proiectate iniţial cu un tun Otobreda de 76 mm / L62 în prova care a fost înlocuit cu un CIWS Phalanx Mk 15. Rachetele Gabriel nu au mai fost niciodată instalate şi, se pare că nici rachetele Barak nu au fost instalate pe nave de la bun început. Astfel, din cele două baterii Barak I (2 x 32), se pare că cea dinspre pupa nu este folosită nici în prezent.

După cum am tot spus pe site, nu poţi să faci dintr-o corvetă de 1 275 de tone o navă capabilă să lupte eficient în toate cele trei medii (anti-navă, anti-submarin și anti-aerian), iar Sa’ar 5 sunt dovada acestui lucru. Există nişte limite generate de deplasamentul navei care chiar contează şi peste care nu se poate trece, pentru că: înălţime metacentrică.

 

Va urma

Nicolae

 

Surse:

https://www.forecastinternational.com/archive/disp_pdf.cfm?DACH_RECNO=779

https://militaryedge.org/armaments/eilat-class-sa_ar-5/

http://www.globalmil.com/military/navy/israel/corvettes_and_fac/2016/0129/302.html

https://www.militaryfactory.com/ships/detail.asp?ship_id=ins-eilat-501-corvette-warship-israel

Eilat Class Multi Mission Naval Corvettes

https://www.globalsecurity.org/military/world/israel/eilat-specs.htm

Exit mobile version