Englezii fac filme cu amaratul (si jenantul ala de personaj al lor) de Bond si in fiecare dintre ele avem invariabil trei constante: o femeie foarte frumoasa lesinata dupa Bond, o super-tehnologizata masina sport (intotdeauna) Aston Martin si celebra deja replica: Bond…James Bond.
Si, of course, suspusul reginei senile a Marii Britanii (cu tot cu Scotia?!) si (mai vedem daca si a ) Irlandei de Nord scapa intotdeauna cu viata, spre marele si imensul meu regret, mereu sper ca va muri cu blonda infigandu-i un cui intr-un ochi si masina proptita in botul unei locomotive in plina viteza, bineinteles totul in flacari…
Vise, ati spune voi, vise, la fel ca si relansarea industriei noastre de aparare.
Ei bine, daca eu as fi un nu foarte renumit regizor si mi s-ar cere sa fac un film de actiune despre industria nationala de aparare m-as afla intr-un foarte mare impas, pentru ca eroul meu…de unde femei frumoase, angajati ramasi sunt batraiori deja, doamnele fiind maritate si cu copiii cat ele de mari, masini sport de unde Doamne iarta-ma, iar celebra replica ar trebui adaptata realitatiilor noastre cotidiene post-revolutionare si ar suna cam asa (referitor la distrugerea industriei de aparare): Intentie…Rea Intentie!
Tradarea intereselor nationale adica, Inalta Tradare ar putea spune unii, tradare pur si simplu pentru noi astilalti mai putini rafinati.
Acelasi sistem de achizitii ca inaintea celui de-al doilea razboi mondial: tehnica de lupta pestrita, putina si deja imbatranita moral…
Nu mai putin de 2-3 zile in urma MApNul anunta cu emfaza ca noul transportor blindat care va dota Armata Romana va fi AGILIS (MApN nu a folosit acest nume), adica cooproductia dintre Moreni si Rheinmettal, fabricat (conform MApN) in Tara, intr-un procent de 40%-60% in favoare nemtilor, urmand ca in timp procentul sa se inverseze.
Ok, doar ca de aceasta data entuziasmul meu a fost macar la genunchiul broastei si curios m-am interesat si cum Moise Guran a dat-o-n public pot s-o dau si eu.
Deocamdata la Moreni nimeni nu stie nimic, telefonul meu chiar i-a luat prin surprindere si au intrat pe RoMilitary sa vaza ce zice mapenu”, ramand si ei, ca si mine, cu gura cascata. Deocamdata zicerile de bine ale ministerului cu apararea sunt doar ziceri de bine, nu exista nimic scris, semnat si parafat (nici macar discutat si agreat), nu exista nici macar baza demararii dezvoltarii noului TBT 8×8, adica o hotarare de guvern (HG) prin care programul de cercetare-dezvoltare sa fie finantat, nu exista un caiet de sarcini clar agreat de producator si Armata. Astfel termenul inaintat de MApN (2019 pentru inceperea productiei de serie) este foarte optimist, daca nu doar mincinos, un paravan dupa care se continua achizitia la „cheie”a transportoarelor din import.
Daca am da-o in bancuri ar fi ca si cum anunti vecinii si prietenii sa nu-si faca program pe 26 iunie 2019 pentru ca atunci tu o sa ai botezul, doar ca inca nu ai o domnisoara care sa vrea sa ramana gravida cu tine si evident nu poti prognoza cand vei face rost de domnisoara, cand va ramane gravida, daca va ramane. E un fel de praf in ochii parintilor, ca „uite domne nu sunt bagabont eu chiar am planuri de viata!”
Dar intre timp dusmanul soparleste si aflam ca MApN, la adapostul stirilor ca se pregateste demararea programului TBT 8×8 Agilis in tara, va lansa de fapt achizitia mascata a inca doua batalioane de Pirahna IIIC (in locul discutatului initial batalion de Boxer IFV), adica 90 de masini de lupta (MApNul va face achizitia nu ROMARMUL). Modul de achizitie va fi similar cu cel al rachetelor AT Spike, adica fara licitatie, pe motiv ca daca tot avem un batalion de Pirahna IIIC, vom mai cumpara doua la fel pe „chestie” de interoperabilitate.
Unitatile combatante ale Fortelor Terestre – Wikipedia
In mod clar Boxerul este la ani lumina fata de Pirahna IIIC din cam toate punctele de vedere, atat timp cat Pirahna este practic la nivelul B 33 Zimbru, dar mai slab inarmat…
Adica dupa ce a durat aproape 11 ani, si nici acum nu avem un batalion complet, mai cumparam doua in cati ani?! Ba pe deasupra ne dotam cu un transportor cu o tehnologie de 1990 toamna tarziu, un transportor care este sub-inarmat fata de B 33 Zimbru, cu un nivel de protectie jenant in aceste vremuri cand rusii pun pe TAB-uri si pe MLI-uri tunuri de 40mm si au de gand sa puna si tunuri de 60mm…
Ma intreb, daca tot vor sa cumpere urgent inca doua batalioane de ce nu cumpara SAUR 2?! Un pic modernizat si cu un grad de protectie crescut ar fi total ok pentru noi.
Asadar AGILISul mai pe la toamna, din 2019 incolo oricum, drone n-am mai cumparat, desi banii erau alocati, din cauza de licitatie contestate, corvete adio si-un praz verde, in rest stam bine, Armata isi poate indeplini misiuniile, poate apara Tara…
Intrebarea care se poate pune, impotriva carui inamic mai poate astazi Armata sa apere Tara?! Raspuns: impotriva unuia care sa n-aiba granita cu noi, nici aviatie sau flota sa ajunga la noi, adica impotriva tarilor din America de Sud, unele de prin Asia si Africa.
Batranul Zimbru romanesc, inca mai verde decat un Pirahna IIIC
Si asa cum am inceput articolul aici nu este vorba de prostie, necunoastere sau alte alea ci de tradarea interesului national, mai ales atunci cand arunci banii pe un transportor blindat vechi, din punct de vedere al tehnologiei, cand poti cumpara orice altceva, poti dezvolta tu insuti unul, etc, iar noi cumparam Pirahna IIIC bun fix de nimic, un transportor pe care un B 33 Zimbru (un BTR 80 de fapt), l-ar ciurui dintr-o parte in alta cu mitraliera de 14,5mm…
Pirahna IIIC are un nivel de protectie inferior B 33 Zimbru, STANAG 2 adica. Ce inseamna asta puteti citi AICI, dar trebuie sa avem in vedere ca Zimbrul are in dotare o mitraliera AA calibrul 14,5, Pirahna autohton doar una calibrul o,5 (12, 7 vest adica), iar Zimbrul are un nivel de protectie 3 in partea frontala, rezistent la calibrul 12,7mm.
Dezavantajele Zimbrului ar fi, in mare doua: imbarcarea/debarcarea grupei de infanterie se face pe lateralele vehiculului (un lucru nu tocmai ok) si o ergonomie care lasa serios de dorit, dar SAUR 2 rezolva exact aceste doua necazuri, are trapa de acces hidraulica in spate, iar ergonomia poate fi astazi ajustata.
Si, eu imi fac datoria, sa aminitm ca Pirahna IIIC a intrat in dotare tot pe baza unei minciuni sfruntate. S-a spus atunci ca vom cumpara TAB-uri Pirahna in urgenta maxima ca ne mor militari prin Afganistan in TABurile noastre. Astazi cunoastem ca nivelul de protectie al Pirahnia este fix acelasi cu B 33 Zimbru, mai stim ca in Afgansitan transportoarele blindate clasice nu au cautare si se folosesc MRAPurile si mai cunoastem ca desi au trimis 6 Pirahna in TO aceste masini nu au fost efectiv folosite in lupte, erau deja defecte si oricum nu aveau ce cauta pe acolo…
Astazi asistam la exact acelasi scenariu, o posbila achizitie pe dupa perdea, poate se va invoca din nou urgenta dotarii cu inca doua batalioane, etc.
Dar minciuna este tot minciuna si tot hotie si tradare ascunde.
PS Ar trebui sa intrebam la mapn cand a fost angajata cu forme legale individa intitulata Inalta Tradare si de ce umbla ea libera prin minister? Nu stiu cate paralele mai fac explicatiile savante ale generalilor nostri precum ca isi pot indeplini misuniile, hai sa zicem ca inteleg de ce platim tanchisti cu T 55 in dotare si marinari cu Type 22 golase, dar pricep din ce in ce mai greu de ce-i mai platim pe aia de la DGIA, pentru ca dupa cum merg lucrurile ori dorm in postul de santinela, ori altceva…
GeorgeGMT