Sperantele ca israelienii vor cumpara Santierul Naval Militar de la Mangalia pentru a produce corvete par sa se fi naruit sau, cel putin, au fost puse on hold pentru o buna perioada de timp.
Pe 11 mai 2015 grupul german TKMS (Thyssen Krupp Marine Systems) a semnat contractul pentru livrarea catre marina israeliana a 4 corvete de patrulare.
Din cei 430 milioane Euro, Israelul va plati 315 milioane Euro, restul de 115 milioane Euro urmand sa fie subsidii ale guvernului federal german sau, daca ne luam dupa rautaciosii de la strategypage.com, <a large “genocide guilt” discount>.
Israelienii intentioneaza sa utilizeze noile nave pentru protejarea zonei economice exclusive din estul Mediteranei unde explorarile recente au dus la descoperirea unor rezerve importante de petrol si gaze. Prima nava va fi livrata in 2019 urmata de celelalte trei in ritm de una pe an.
Guvernul israelian a aprobat cumpararea noilor nave ca parte a unui program de masuri de protejare a bunurilor si intereselor din estul Mediteranei.
Aceste masuri vor include o retea automatizata de sisteme de supraveghere actionand in aer, la suprafata apei si sub apa. Mai pe romaneste, senzori si drone cat incape.
Ca parte a intelegerii, TKMS isi va extinde achizitiile din Israel pana la nivelul de 150 milioane Euro.
Ati vazut cum se face offset !!!!
TKMS a oferit israelienilor doua variante:
Prima varianta ar fi corveta de patrulare Meko din clasa 80, de 1500 tdw, cu versiunile de 1900 si 2100 tdw.
A doua varianta ar fi un OPV de 87 m lungime si 1800 tdw deplasament.
Mai probabil, navele vor fi o versiune a clasei de corvete K-130, existenta in serviciul marinei germane sub numele de Braunschweig, vor avea cca 2000 tdw deplasament, si vor primi denumirea de Sa’ar-6.
In functie de solutia de motorizare aleasa, navele clasei pot atinge 26 noduri dar pot actiona si pe propulsie electrica la o viteza economica de 12 noduri. La o viteza de 14 noduri, autonomia navei se ridica la 4500 mile marine si doua saptamani pe mare.
Navele sunt operate de un echipaj de 65 persoane si mai pot imbarca inca 23, in functie de specificul misiunilor.
In privinta echipamentelor de la bord, acordul da posibilitatea israelienilor sa vina cu armele si sistemele lor complete de radare, EO, razboi electronic, sonare, comunicatii, battle management.
Cel mai probabil, radarele vor fi EL/M 2248 pe care intentioneaza sa le instaleze si pe clasa Sa’ar-5.
De la linia de plutire in sus, proiectarea se va face in comun pentru a croi navele dupa necesitatile marinei israeliene.
Pentru a vedea de la ce se pleaca, am aruncat un ochi pe site-ul TKMS pentru a vedea parametrii clasei K-130:
Clasa K-130. Vedere tribord
Lungime: 89.12 m;
Latime maxima: 12.44 m;
Pescaj: 3.40 m;
Deplasament: cca 1840 tdw;
Viteza maxima: 26 noduri;
Autonomie: 4000 mile marine / 15 noduri;
Propulsie: 2 motoare diesel MTU 20V 1163 TB 93, cu putere totala de 14.8MW (cca 20.000 CP)
Echipaj: 65 oameni;
Armament:
1 x Oto Melara 76 mm;
4 x RBS15 Mk3;
2 x tunuri automate Mauser BK-27;
2 x 21 RIM-116 RAM;
capacitati de minare;
helipad pentru helicopter pana in 10 tone;
hangar pentru 2 x Camcopter S-100.
Clasa K-130. Vedere pupa
Acum sper ca nu va imaginati ca israelienii vor lua nave de 2000 tdw ca sa plimbe 4 rachete antinava, fara torpile, fara rachete antiaeriene cu raza cel putin medie.
E suficient sa ne uitam ce au pus pe clasa Sa’ar 5 (1275 tdw) sau ce au putut sa inghesuie pe Sa’ar 4.5 (500 tdw) ca sa ne dam seama ce vor pune pe noua clasa.
Sa’ar 5, INS Lahav, dupa modernizare, cu EL/M 2248 si Barak-8
Sa’ar 4.5
La o nava de 2000 tdw, pariul meu este ca vor pune:
1 x 76 mm Oto Melara (sa nu le vina vreo idee gen 127mm 🙂 );
8 x Harpoon sau similare;
6-8 x Gabriel (se chinuie sa scoata Gabriel V, buna pentru zone aglomerate din apropierea litoralului);
16-32 x Barak-8 (cel putin pana intra in dotare Stunner);
2 (cel putin) turele Typhoon cu 27mm + 7.62 + 2 Spike/ Lahat N;
1 (cel putin) turela Typhoon cu 8 Spike ER;
2-4 mitraliere de 12,7 si 7.62 mm;
2 x 11mRHIB / Protector USV
6 lanstorpile x 324mm;
Lansatoare grenade de adancime;
Helicopter 10-12 tone
2 drone (cel putin), posibil Camcopter S-100.
Toate tipurile de sonare, de la hull array sonar pana la towed array sonar.
Posibilitati de imbarcare si operare ROV-uri;
Spatii pentru imbarcare SOF de toate tipurile (20-25 persoane);
Nu mai intru pe partea de radare, senzori optoelectronici, battle management, comunicatii, razboi electronic etc pentru ca sunt depasit de ce scot astia.
In privinta proiectelor Sa’ar S-72 sau S-85 (ultimul, probabil, un Sa’ar 5 produs de ei) israelienii le vor pastra ca oferta pentru export.
Modul de negociere a contractului de achizitie ca si strategia pentru asigurarea protectiei intereselor economice israeliene la Mediterana ar trebui folosite ca manual de catre decidentii nostri atunci cand vine vorba de protejarea intereselor noastre la Marea Neagra si atunci cand demaram programe de achizitii de tehnica militara.
Surse: www.defence-update.com
www.strategypage.com
www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/blohmvoss-class-130-corvette.html
Eroul Bula