Pentagonul a finalizat negocierile cu Lockheed Martin pentru instalarea la bordul avioanelor F-35, destinate Israelului, un sistem propriu israelian de razboi electronic. Afacerea valoreaza 450 de milioane de dolari si a reusit sa deblocheze negocierile dintre SUA si Israel, privind numarul de avioane F-35 cumparate de acesta din urma.
In principiu partea israeliana urma sa cumpere 75 de aparate F-35 in valoare totala de 15,2 miliarde de dolari, o parte importanta din aceasta suma fiind acoperita de ajutorul anual, pe care Statele Unite il dau Israelului pe parte militara. Numai ca acum evreii au o dilema. Initial trebuiau sa primeasca 19 avioane, contra 2,75 milirade de dolari, iar acum ca negocierile pentru instalarea de avionica propie s-au incheiat cu succes, Israelul ar vrea inca o escadrila foarte repede.
Numai ca au o problema. Ajutorul militar acordat de SUA este folosit acum pentru doua programe majore de inzestrare: F-35 si masina de lupta a infanteriei Nemer, fabricata de General Dynamics, ori o crestere a numarului de F-35 ar duce la o scadere a numarului de Namer si oricum ajutorul american nu acopera integral costurile cele doua programe.
Asadar succesul s-a transformat in samanta de scandal intre fortele aeriene, care vor mai multe si mai repede F-35 si fortele terestre care nu vor sa-si vada taiata portia de MLI Namer.
Macar de am avea si noi astfel de dileme, dar revenind la F-35, Israelul va putea monta pe F-35I, varianta pe care ei o vor cumpara, un sistem propriu radio, un data link facut la ei si alte echipamente, care deocamdata nu sunt specificate.
Data link-ul la F-35 este deja o problema, pentru ca sistemul dezvoltat special pentru acest aparat, Harris Multi-Function Advanced Data-Link (MADL), este gandit special sa fie foarte putin observabil si foarte greu de detectat, ceea ce presupune ca F-35 nu prea poate “discuta”, sau o face foarte greu cu aparate non-stealth.
Una dintre particularitatile sistemului datalink MADL este sistemul-lant, in care functioneaza. Astfel primul avion transmite informatiile catre cel mai apropiat F-35, care la randul lui retransmite informatia, catre cel mai apropiat aparat si tot asa, sistemul oferind sanse extrem de mici sa fie descoperit de sistemele inamice SIGINT/EW.
Desi initial acest sistem-val sau lant, cum vreti sa-i spuneti, a fost proiectat special pentru F-35, el a fost deja integrat si pe F-22 Raptor si pe B-2.
Sursa: defense-update
GeorgeGMT