Cumpararea de F 15 noi de catre Israel nu este o idee chiar noua, intentia fiind publica inca din 2020 dar din diferite motive a fost amanata. Acum lucrurile s-au schimbat si Ierusalimul s-a hotarat sa comande 25 de aparate F 15IA pentru suma de 5,2 miliarde de dolari, din care o parte este suportata, ca de obicei, de guvernul american.
Livrarea va demara in 2031 si va continua intr-un ritm de 4-6 aeronave per an.
Insa lucrurile sunt mai complexe pentru ca de fapt IAF isi doreste mai multe F 15 si aici trebuie sa facem diferenta intre F 15I, F 15IA si F 15EX Eagle II. “I” este varinata mai veche a F 15 in nomenclatorul IAF in timp ce “IA” – Israel Advanced are la baza F 15EX. Evident ca F 15EX Eagle II este cea mai moderna varianta americana a F 15.
In luna august DSCA a anuntat ca Israelul are aprobarea pentru o posibila achizitie a 50 F-15EX Eagle II si 25 kit pentru modernizarea a 25 de F 15 mai vechi. Suma maxima ceruta de americani se ridica la 18,82 miliarde de dolari.
Dar ministerul apararii de la Ierusalim a anuntat ca deocamdata va cumpara doar cele 25 de aparate F 15IA, in timp ce modernizare a inca 25 de avioane a cam ramas in coada de peste.
In aceeasi ordine de idei, israelienii par foarte multumiti de performantele F 35A, in iunie a fost anuntata o noua comanda pentru inca 25 F-35I „Adir”, in valoare de aproximativ 3 miliarde de dolari (si aici o parte din bani vor fi suportati de bugetul american). Avioanele vor sosi in Israel incepand cu 2028 intr-o cadenta de 3-5 pe an.
Daca ne uitam la cum isi vad israelienii viitorul fortelor lor aeriene, putem observa ca lucrurile sunt impartite in doua. Pe de o parte avem F 35A ca avion de prima linie – vine, distruge radarele si sistemele de aparare anti-aeriana, iar mai apoi apare F 15 incarcat cu bombe si F 16I Sufa cu ce-o mai fi nevoie.
Si este evidenta solutia aleasa de israelieni pentru ca F 35A are nevoie sa fie stealth si atunci nu poate pleca in misiune decat cu armamentul din cala interna, fara nimic agatat sub aripi, dar atunci are o capacitate de transport extrem de redusa si un impact impotriva tintelor la sol destul de punctiform.
Este de preferat ca F 35A sa atace doar tintele de foarte mare valoare, radare si sisteme anti-aeriene pentru a permite mai apoi avioanelor de lupta care pot transporta spre tinta tone de arme aer-sol sa-si faca numarul si sa induca inamicului pierderi importante.
De bagat la cap pentru toti utilizatorii actuali si viitori ai F 35A si a nu fi confundat F 35ul cu F 16le. F 35A este un glont de arma cu luneta nu o mitraliera. Pentru fortele aeriene care pana acum au folosit F 16, trecerea la F 35A implica o schimbare drastica de strategie, pentru ca daca trimiti F 35A la lupta cu toate cele agatate sub aripi il cam transformi intr-un F 16 si nu cred ca cineva isi doreste asta.
GeorgeGMT