Romania Military

Istoria IAR-ului 80 în date, cifre și statistici

1925 – noiembrie-11 – se înființeaza societatea mixtă pe acțiuni I.A.R. Brașov, asociație între Guvernul Romaniei, Astra Arad  si grupurile franceze  Blériot -Spad, Lorraine-Dietriech

1927-octombrie-11 – inaugurare “Uzinele” I.A.R. Brașov

1934 – este cumpărata licența de fabricație motoare Gnome -Rhône   7k, 9k și 14k

1936 – noiembrie – I.A.R. Brașov propune nou înființatului M.A.M (Ministerul Aerului și al Marinei), proiectul avionului IAR-80, avion de vânătoare monoplan, complet metalic, propulsat de un motor Jumo 211Da. Acest motor, tip V12, răcit cu lichid, a fost motorul de aviație german produs în cea mai mare cantitate în timpul ww2, totalizând peste 70 000 exemplare. Modelul 211 a fost lansat în producție doar la sfârșitul anului 1938. M.A.M era responsabil de cumpărarea motoarelor și a încheiat un contact cu Junkers, în acest scop.

1938 – sunt produse 43 motoare IAR-14K IIc32

1939 – datorită neonorării contractului de către Junkers, se decide echiparea avionului IAR-80 cu motorul IAR-14K IVc32 pentru primele 20 avioane, urmând ca următoarele să fie echipate cu Jumo 211. Aceste motoare au sosit doar în 1941, din cauza întârzierilor în producție,  dar, din calcule s-a estimat că nu aduc o îmbunătățire semnificativă a performanțelor ’80-ului și s-a renunțat la utilizarea lor. Au fost folosite pentru echiparea avioanelor de bombardament IAR JIS 79B  (motoare Jumo 211DA de 1200 CP) și IAR JIS 79B1 (motoare Jumo 211FA de 1320 CP) produse de I.A.R., înlocuind motoarele IAR-14K în perioada 1941-1942 (în jur de 250 motoare).

1939 – martie – este finalizat prototipul . Au fost necesare 180 000 ore manoperă pentru realizarea sa.

1939-aprilie-04 – prototipul IAR-80 efectuează primul zbor (IAR 80 NR. 0), având la manșă pilotul de încercare al fabricii, Cpt. Av. Dumitru Popescu.

1939-iulie-20 – avionul este prezentat publicului pe aerodromul Cotroceni.

1939 – până la sfârșitul anului se finalizează programul de testări

1939 – se semnează intre M.A.M. și I.A.R. Brașov Contractul Nr. 2027/1939 pentru construirea a 50 avioane, cantitate suplimentată ulterior.

1940-iulie –probe de casă avion de serie Nr. 1

1940-decembrie-07 – s-au finalizat testele în zbor efectuate de Escadrila de experiențe pe aerodromul Pipera, fiind în total efectuate 100 ore de zbor.

Au urmat încă șase contracte pentru achiziționare IAR-80, semnate între M.A.M și I.A.R Brasov, cu un total de 450 avioane, livrate astfel :

1941-februarie-20 – 20 aparate la Târgşor

1941-iunie-18 –  66 avioane

1941-iunie-22 – România intră în război. IAR-urile execută primele misiuni de luptă din prima zi

1941-octombrie-30 –  total 100 avioane, din care 6 IAR-81

1942-mai-5 – total 147 ; a început producția de IAR-80B

I.A.R. Brasov avea 7000 angajați.

1943-februarie-1943 –total 307

1944-aprilie-16 –este bombardată fabrica I.A.R. de aviația americană

1944-septembrie-30 – se renunță la fabricarea IAR-80

 

Caracteristici tehnice ale variantelor constructive IAR-80

Din totalul de 450 de avioane fabricate, 275 au fost distruse în accidente sau luptă.

Avioane pierdute în luptă sau accidente -275

 

 

 

 

 

Va invitam sa cititi articolul integral, cu foarte multe statistici, inclusiv in format pdf, pe site-ul iar80.org

Exit mobile version