Romania Military

Italia primul F 35B, posibil al doilea portavion, Fincantieri la Bucuresti

Cine cunoaste istoria celui de-al doilea razboi mondial, si modul in care italienii s-au cam facut de ras, nu poate astazi sa nu-si ridice palaria in fata unei dintre cele mai solide si bine dotate forte militare din NATO, ca si in fata unei industrii militare de-a dreptul respectabile, ambele italiene.

Se vede treaba ca italienii si-au invatat bine lectia din WW2 si de aceasta data nu se mai lasa pe tanjeala ci dimpotriva.

Astfel, pe 25 ianuarie marina italiana a intrat in posesia primului F 35B. Acest aparat nu este o premiera doar pentru italieni ci si pentru intregul program JSF (F35B), fiind primul „B” scos de pe o linie de asamblare in afara Statelor Unite.

Uzina din Cameri, locul de „nastere” al F 35 A si B italiene va livra catre fortele aeriene si navale ale Romei  un total de 90 de aparate, din care 60 de „A” si 30 „B”, pana in acest moment alte 9 avioane F 35A fiind livrate fortelor aeriene italiene.

Din acest punct de vedere Italia este de departe cea mai avansata tara in implementarea programului de dotare cu noile F 35, uzina italiana fiind responsabila si pentru reparatiile generale ale aparatelor F 35 ce vor fi cumparate in Europa, cu exceptia poate a celor britanice.

Marina italiana va folosi F 35B la bordul portavionului Cavour (posibil si la bordul lui Giuseppe Garibaldi pana la retragerea acestuia), nava care in prezent opereaza AV-8B Harrier.

Ca sa va faceti o idee despre forta si excelenta dotare a marinei italiene haideti sa vedem pe ce se bazeaza Roma in caz de conflict: 2x portavioane de tip STOVL, doua distrugatoare clasa Horizon, opt fregate din clasa FREMM + inca doua comandate, opt submarine+alte doua comandate de curand. La toate cele de mai sus se adauga un numar foarte mare de alte clase de nave de lupta totul garnisit cu o aviatie militara demna de toata spaima, italienii detinand Eurofighter Typhoon si F 35A/B, sisteme AA SAMP/T etc…

Iar de curand (pe 20 februarie), in santierul Fincantieri de la Castellammare di Stabia, s-a pus chila unei nave de tip LHD (landing helicopter dock) de dimensiuni impresionante. Nu-i prima de acest tip pentru Italia, de-a lungul timpului „macaronarii” au mai operat trei nave LHD din clasa „San Giorgio”, diferenta marcanta a acestei noi clase este data de dimensiunile ei, care sunt similare cu cele ale portavionului „Cavour”, respectiv 250m lungimea puntii, 36 metri latime si un deplasament de 30 de mii de tone.

Daca nu vor exista intarzieri, nava ar trebui sa intre in dotarea marinei in 2022. Propulsia va fi asigurata de un sistem CODOG (motoare diesel + turbine) si conform datelor oficiale va avea o viteza maxima de peste 25Nd. Deocamdata nu se vorveste despre operarea la bordului noii nave a aparatelor F 35B, dar toate lucrurile indica ca acest lucru este/va fi posibil, intr-un numar 8-12 aparate. In mod clar puntea ii va permite acest lucru si ne putem astepta ca LHDul italian sa fie la fel de LHD pe cat este „Wasp”, in marina Statelor Unite…

Mai ales daca tinem cont ca italienii au comandat 30 de F 35B, adica un numar perfect pentru  un portavion STOVL si o nava de asalt amfibiu care opereaza si aparate V/STOL.

Si daca tot am deschis discutia despre Fincantieri, ne aducem aminte despre intentia lor de a prelua SN Mangalia si, da, eventuala preluare are legatura cu programul de dotare cu corvete multifunctionale pentru Marina Romana.

Daca va intrebati ce oferta pot avea italienii, ei bine ar fi cel putin trei variante de corvete: „Abu-Dhabi”-class la 1620 de tone, „Comandante Cigala Fulgosi” – class pe la 1520 tone si perla coroanei, o corveta de 2800-3000 tone cu VLS, proiect numit sugestiv „Corveta Multirol” de zici ca-i gandita special pentru noi.

Cum primele doua sunt cam anemice, putem crede ca oferta italienilor vizeaza cea de-a treia clasa de nave prezentata. care clasa este peste Sigma 10514 si posibil si peste Gowind din punctul de vedere al inarmarii, fiind aproape o fregata (daca o comparam spre exemplu cu fregatele francezilor de la STX din St. Nazaire, familiile F3000/F4000).

Astfel „Corveta multifunctionala” a Fincantieri are lansatoare verticale (configurabile probabil in functie de cerinte) care sunt Sylver A50 (1 celula poate acomoda la alegere 1x VL Mica, 1x Quadpack Crotale VT1, 1 xAster 15/30) sau Mk 41  (16 celule), doua lansatoare cvadruple pentru rachete anti-nava, sistem anti-racheta Sea Ram (optional). Totalul comenzii de VLS-uri Sylver A50 pentru Qatar, pentru echipare celor 4 corvete si un LPD este de 9 bucati, LPD-ul similar variantei algeriene Kalaat Beni Abbes (L-474) fiind dotat cu un sigur VLS Sylver cu 8 celule, ceea ce inseamna ca sunt 2 VLS-uri  (16 celule)/corveta. De fapt optionale par a fi cam toate, proiectul italian fiind unul modular iar sistemele de armament vin la cererea clientului.

Nava este deja comandata de marina Qatarului (contract semnat in iunie 2016 iar constructia incepe anul acesta) in urmatoarea configuratie „air-defense” (nava capabila sa lupte in toate cele trei medii): radar AESA Kronos al Leonardo, radar si rachete AA cu raza lunga  Aster 30 Block-1 (raza +100km), VL MICA, rachete anti-nava Exocet MM40 Block-3. In plus nava poate opera un elicopter din clasa medie (NH 90).

Ramintim ca in cadrul sumei mentionate mai sus,  MBDA a semnat un contract de peste 1 miliard de euro care prevede livrarea către Forțele Navale ale Emiratului Qatar de rachete care vor intra în componența noilor nave achiziționate de la compania Fincantieri. În acest sens, MBDA va furniza Qatar-ului peste 60 de rachete anti-navă Exocet MM40 Block 3, precum și 30 de rachete pentru apărare antiaeriană Aster 30 Block 1 și VL MICA.

PS Poate ca oferta italienilor pentru SN Mangalia este o surpriza, dar Fincantieri a purtat discutii cu guvernul de la Bucuresti pentru corvete inca din 2017 , asadar erau cu ochii pe noi de ceva timp, asteptand doar momentul oportun. Pentru Romania este un semn foarte bun ca exista cel putin trei oferte ferme in programul de constructie a celor patru corvete: Damen- Sigma 10514, Naval Group – Gowind 2500 si mai nou Fincantieri – corveta multifunctionala.

Acest interes arata ca programul este serios si sunt sanse bune sa semnam anul acesta.

PPS In acest moment Fincantieri detine deja – prin Vard – doua santiere navale romanesti la Tulcea si Braila. Compania italiana este cel mai mare constructor naval european (implicat si in constructia de nave civile si militare) si al patrulea din lume.

PPPS Procedura pentru achizitionarea celor patru corvete a fost lansata ieri.

GeorgeGMT  

Exit mobile version