Acest articol se va concentra asupra cooperarii dintre Romania si Iugoslavia, dar si asupra modului cum ar fi evoluat daca Iugoslavia nu s-ar fi destramat, ci ar fi luat-o pe acelasi drum cu Romania, continuand vechiul parteneriat, care a dainuit aproape un secol.
In 1991 Iugoslavia reprezenta o forta in Europa, avand o armata de 642 000 de soldati si o rezerva undeva la 3 200 000 de oameni, in comparatie Romania avea atunci 300 000 de soldati si 700 000 posibili rezervisti (membrii ai garzii patriotice). Trebuie luat in vedere si faptul ca cele doua tari aveau populatii egale (23 de milioane).
In perioada comunista cele doua tari au fost foarte apropiate, cooperand intensiv in domeniul militar si desigur, cu totii cunoastem cea mai mare realizare a prieteniei dintre cele doua state: IAR-93. Acesta era un avion subsonic, creat pentru atac la sol. Cifrele cu privire la numarul de avioane construite variaza, insa se pare ca sunt undeva la 80 de avioane pentru Romania si 100 pentru Iugoslavia. Din pacate avionul a fost retras din serviciu la noi in tara, este inca folosit in fostele republici iugoslave intr-un numar de 40.
IAR-93 in vremurile bune…
…si cum au ajuns
Acum sa vedem de ce Iugoslavia era cam incomoda din punct de vedere militar. Pe langa faptul ca avea o armata numeroasa, Iugoslavia avea si o tactica bazata pe razboiul de gherila (dupa cum spun specialistii: singurul mod prin care o tara mica poate infrange un agresor mult mai puternic).
Pe categorii de forte (cifrle sunt din 1991)
Fortele terestre:
-1614 tancuri T-55 + alte tancuri mai vechi (M4/M47/T-34)
-73 T-72
-443 M-84 produs local
-undeva la 700 de distrugatoare de tancuri
-undeva la 1000 de TAB-uri
-1000 MLI-uri (nu romanesti)
-10 platforme FROG-7
-100-150 MLRS-uri
-800 M-63
-la capitolul AA: 120 Strela-1, 18 Strela-10, 60 S-75, 60 S-125 si 80-90 2K12 Kub+ cateva sute de tunuri autopropulsate+ cateva mii de Strela-2
Fortele aeriene (reprezentau a doua forta ca marime din Europa, cu peste 1000 de avioane si 200 de elicoptere):
-150 MiG-21
-16 MiG-29
-300 avioane de atac la sol (Soko J-20/21/22)
-30 avioane de transport
-peste 300 de avioane de antrenament (puteau fi folosit si pe post de CAS)
-93 Mi-8 si 94 Soko Gazelle+14 elicoptere ASW (Ka-25/27 si Mi-14)
Fortele navale
-900 de soldati intr-o brigada de infanterie marina
-4 fregate
-undeva la 10 submarine
-6 nave din clasa Koncar
-10 nave din clasa Osa
-14 nave din clasa Shershen
-16 nave de patrula
-21 de nave in River Fleet (un fel de flota fluviala la noi)
Acum sa ne gandim cum ar fi fost daca Iugoslavia ar fi avut o soarta mai fericita si ar fi intrat impreuna cu Romania in NATO si UE…Probabil rusii ar fi facut gura ca de obicei, dar asta nu conteaza.
ANUL 1992:
Iugoslavia devine o repubilca semi-prezidentiala, asemenea Romaniei, si tot in acest an au loc primele alegeri “democratice”.
ANUL 1994:
Romania porneste programul de modernizare a tancurilor TR-85 la standardul M1, iar Iugoslavia se decide sa modernizeze tancul M-84 la standardul NATO, astfel rezultand o noua cooperare intre cele doua tari. Bizonul nostru va arata la fel ca acum, numai ca va avea un motor de 1000 cp (asemanator cu cel de pe M-84).
ANUL 2000:
Asadar, deoarece Iugoslavia se afla in relatii destul de bune cu varul Sam, acesta decide sa le permita sa construiasca F-20 sub licenta (si in lumea reala Iugoslavia a dorit sa construiasca F-2 sub licenta) si deasemenea proiectul Novi Avion are un viitor stralucit, fiind considerat de multi ca o varianta low-cost a lui Eurofighter. Deasemene, Iugoslavia se gandeste sa participe alaturi de Romania la programul LanceR pentru MiG-21. Pana acum Iugoslavia a modernizat 100 de tancuri M-84, iar Romania a modernizat (cu ajutor iugoslav) 50 de tancuri.
ANUL 2004:
Romania si Iugoslavia sunt admise in NATO. Romania detine 110 MiG-21 LanceR, iar Iugoslavia 150 la care se adauga un numar destul de mic de F-20 si IAR-99 cumparate din Romania. Deasemene Romania a reusit sa ridice numarul de TR-85M1 la 100 (scop 300), in timp ce Iugoslavia are 200 de tancuri modernizat (scop 400). Deasemenea Novi Avion a terminat zborurile de test si este pregatit sa intre in productie, insa, pentru moment, Iugoslavia nu vede nevoia unui nou avion. Deasemenea Iugoslavia se gandeste si la modernizarea parcului de T-55, iar israelienii propun T-55S… Romania se va alatura si ea proiectului, deoarece este mult mai ieftin decat TR-85M1. Iugoslavia incepe productia unor noi clase de submarine si fregate alaturi de Romania.
ANUL 2007:
Romania si Iugoslavia sunt acceptate in UE. Romania are undeva la 150 de TR-85M1 si 100 T-55S, iar Iugoslavia are 250 M-84 modernizate si aproape 200 T-55S.
ANUL 2010:
Romania si Iugoslavia incep un proiect comun de TBT 8×8. Deasemenea cele doua tari decid sa schimbe flota de MiG-21 LanceR cu Novi Avion si F-20. Delfinul este operational, alaturi de inca un submarin iugoslav. Flota de fregate are in componenta Marasestiul, Regele Ferdinand, Regina Maria si inca o fregata de tip iugoslav produsa insa partial in Romania (scopul este de doua fregate). Romania a ajuns la 200 TR-85M1 si 200 T-55S si a oprit procesul de modernizare, iar Iugoslavia a ajuns la 300 M-84 modernizate si 300 T-55S si a oprit si ea modernizarea.
ANUL 2014:
Prima escadrila de Novi Avion devine operationala in Romania, alaturi de doua escadrile de F-20 si doua escadrile de LanceR, in timp ce Iugoslavia are doua escadrile Novi Avion si 4 de F-20.
NOVI AVION
ANUL 2020:
Cele doua tari se pregatesc de trecerea spre F-35. Romania are 36 Novi Avion si 36 F-20, iar Iugoslavia mentine 48 Novi Avion si 48 F-20. Se planuieste ca avioanele F-20 sa fie inlocuite de F-35 pana in 2030. Armatele celor doua tari sunt echipate cu noul TBT, iar urmatorul obiectiv al parteneriatului este un nou tanc. La toate acestea se adauga MLI-84M1 si MLVM modernizat, sistem AA Hawk adus la standardul XXI operational in ampele tari, pusca de asalt noua produsa in cooperare, si multe altele…
In acest articol am dorit sa pun in evidenta cat de multe a pierdut Romania de pe urma destramarii Iugoslaviei, si desii unele lucruri vor parea exagerate din punct de vedere financiar, eu nu le consider astfel, deoarece cooperarea dintre cele doua tari a adus mereu contributii la PIB-ul Romaniei (daca in 1991 aveam 25 de miliarde de euro, in 1992 am avut 15 miliarde, datorita razboiului, fara sa socotim aportul la bugetul apararii de pe urma vanzarii de noi echipamente in strainatate). Nu putem decat sa stam si sa visam… Iugoslavia s-a dus, iar noi nu mai avem nici un prieten care sa o egaleze.
Vioniribu