…cu sub-titlul:
F35B face cu ochiul japonezilor si coreenilor, australienilor se pare le-a facut mai demult
Japonezii si coreenii detin nave port-elicopter de dimensiuni mari, Izumo-class in cazul Japoniei si Dokdo-class in marina coreeana.
Desi ambele guverne neaga ca s-au gandit la achizitia F 35B, si modificarea port-elicopterelor pentru a putea opera aparatul american, presa nipona insista ca guvernul de la Tokyo a inceput deja sa-si masoare navele (si alte operatii de evaluare) sa vada cam cat l-ar costa modificarile necesare. Cu prevederea constitutionala ca n-au voie sa opereze portavioane vad ei ce fac…
Sud-coreeni ar face si ei exact acelasi lucru.
Dokdo class
Ca dimensiuni, ambele clase de nave ar putea opera F 35B, au puntile de decolare suficient de lungi – 248m Izumo respectiv 199m Dokdo – dar in acelasi timp ambele clase de nave ar avea nevoie de modificari destul de majore pentru operarea avioanelor americane, modificari care pleaca de la intarirea puntii ( inclusiv cu materiale ignifuge) si pana la modificarea lifturilor, a magaziilor de arme etc, dar lucrurile se pot face daca se doreste.
In acest moment Japonia a comandat 42 de aparate multirol F 35A, Coreea de Sud 40 de bucati…
Izumo, „duce” pana la 27 de mii de tone
La vremea cand Japonia si-a lansat la apa „distrugatorul” Izumo, care ca deplasament aduce mai mult a portavion, imi exprimam parerea ca poate Tokyo a avut si altceva in minte cand l-a proiectat si desi nava n-a fost de la inceput construita sa opereze F 35B, cu putin efort se pare ca lucrurile se pot schimba radical, pentru ca una e sa ai deja o nava operationala (doua nave in cazul Japoniei) care necesita ceva schimbari si alta sa te trezesti ca ai nevoie de un portavion si trebuie sa te apuci atunci sa-l proiectezi si sa-l construiesti.
Tot in Pacific mai este cineva care are nave, de aceasta data dedicate opararii de avioane cu decolare si aterizare verticala, dar inca nu a comandat avioanele. Ne referim aici la Australia cu cele doua Canberra-class, care oficial sunt nave LHD dar practic aduc mai mult cu navele de asalt ale USMC dotate cu F 35B.
Canberra-class
Sa nu uitam ca LHD-urile australiene sunt la origine portavioane de tip STOVL, construite dupa planurile spaniolilor de la Navantia – Juan Carlos-class. Spaniolii le numesc „nave de asalt amfibiu” desi ele indeplinesc si rolul de portavion STOVL clasic, au punte de decolare inclinata si, in cazul ibericilor, navele sunt dotate cu aparate AV-B Harrier iar in viitor, probabil, cu F35B.
Australienii macar le-au construit din prima ca portavioane, japonezii si coreenii mai au de tras daca se gandesc la ce s-au gandit inca de la inceput – portavioane STOVL dotate cu F 35B, pentru ca oricat ar incerca japonezii sa se dea nevinovati si sa ne spuna ca nu s-au gandit la portavion, cand si-au proiectat „distrugatorul” Izumo, oricum l-am privi si l-am categorisi tot spre portavion bate, asa cum scriam inca de la lansarea sa…
Acum, daca ne gandim la eforturile chinezilor pe acelasi palier ajungem sa-i compatimim, deocamdata cel putin. Cum si-au lansat si ei primul portavion, si se pregatesc de cel de-al doilea, cum au inceput si vecinii lor sa faca fix acelasi lucru. Daca ii numaram numai pe australieni cu doua nave nave, japonezii cu posibil alte doua nave si coreenii cu o nava activa si probabil inca una curand, vedem ca in Marea Chinei de Sud va fi mare aglomerare de portavioane, fara sa-i mai punem la socoteala si pe americani cu 5 portavioane grele (in Pacific) plus nave de asalt ale USMC dotate cu F 35B…
In mod clar China nu va putea sa-si dezvolte de una singura o flota de portavioane si cel mai probabil ca ceilalti vor merge cap la cap cu chinezii, daca nu chiar vor face un pas in fata lor.
GeorgeGMT