J-10B
Dupa succesul cu J-10B chinezii de la Chengdu Aircraft Industry Group au deja in dezvoltare varianta multirol a acestui aparat, J-10C. Astfel dupa lansare J-10A cu ceva timp in urma chinezii au venit cu Block II daca vreti, o varianta adusa la zi din punct de vedere tehnologic, J-10B.
Acesta din urma are in dotarea radar AESA si a intrat recent in dotarea Fortelor Aeriene Chineze. “B”ul ar putea, sustin chinezii, sa doboare fara probleme avioanele japoneze F-15J daca s-ar ajunge la o astfel de solutie. Avionul mai dispune si de materiale radar-absorbante si de “diverterless supersonic inlet(DSI)”, care mai pe romaneste este un sistem de admisie pentru aerul care intra in motor, si care trebuie incetinit la viteze sub-sonice, revolutionar, dezvoltata initial de catre LM si de care beneficiaza astazi F 35. Chinezii spun ca DSI-ul lor este alaturi de cel al americanilor, cel mai evoluat din lume, crescand eficienta J-10B semnificativ si scazandu-i drastic semnatura radar.
Tot chinezii sustin ca datorita tehnologiilor noi incorporate in dezvoltarea J-10B, acesta a devenit cel mai performant avion de generatia 4.5 din regiunea Asia –Pacific, de asemnea casca pilotului, dotata cu “helmet-mounted display system” ar oferi cea mai rapida reactie posibila intre decizie si lansare de rachete, interfata fiind una foarte performanta, similara cu sistemul dezvoltat de americani pentru F-16 Block 60 si cel frantuzesc pentru Rafale. Asadar pazea! 🙂
Insa cu toate aceste plusuri, chinezii au simtit nevoia sa dezvolte o noua varianta, J-10C, si asta deoarece rolul primar al “B” ului este lupta aeriana, fiind un avion de suprematie, iar Beijingul doreste acum sa construiasca un avion multirol, dotat cu ultimele noutati tehnologice care sa intruneasca atata calitatile aer-aer ale variantei “B”, cat si capacitati extinse de atac la sol, et voila…J-10C!
GeorgeGMT