Romania Military

J 16 are viitorul in fata

Va mai aduceti aminte de Shenyang J-16? Probabil ca doar vag, pentru ca in ultima vreme atentia, in materie de aviatie militara chinezeasca, s-a focusat pe Chengdu J-20 (anuntat ca fiind partial operational) si pe operationalizarea primei escadrile dotate cu Suhoi Su 35S.

Dar J 16 este un „eveniment” important in China si vom explica si de ce.

Aparatul chinezesc este o clona (spun rusii si nu numai ei) a rusescului Suhoi Su-30 (Flanker-G), care si el face parte din PLAAF. J 16 este un aparat greu, de raza lunga, multirol, capabil atat pentru superioritate aeriana cat si pentru angajarea tinelor de la sol, fiind din acest punct de vedere un multirol veritabil, spre deosebire de varul sau Shenyang J-11B/BS (copie dupa Suhoi Su 27), care este dedicat luptei aer-aer.

J 16 mai detine si un radar AESA dezvoltat de chinezi, fiind si propulsat de motoare autohtone – WS-10 Taihang. In acest moment J 16, desi inca in numar mic, pare cel mai capabil avion fabricat in China, cu atat mai mult cu cat se afla in dezvoltare si o varianta destinata razboiului radio-electronic – J 16D, varianta similara ca destinatie cu EA-8G Growlerul american.

Ramane acum de vazut cat de bine au tras chinezii cu ochii la Suhoi Su 30, cat de serios este radarul si mai ales cat de fiabile si puternice motoarele, stiut fiind ca pe zona motoarelor China a intampinat cele mai mari dificultati in a copia tehnica ruseasca (care nici tehnica ruseasca nu straluceste pe acest palier), Beijingul fiind dependent inca de motoarele importate din Rusia.

Acum nu ne ramane decat sa asteptam – cu sufletul la gura – urmatoarea generatie de J-uri, aparate care sa semene leit cu Suhoi Su 35S, desi Beijingul si Moscova au semnat niste acorduri speciale tocmai pentru a preintampina ca cetatenii chinezii sa puna iarasi indigoul si sublerul pe avioanele si motoarele Maicii Rusii, asa cum s-a intamplat mai dintotdeauna…

GeorgeGMT

Exit mobile version