Romania Military

J 20 navalizat?

Domne eu daca ma insel recunosc deschis acest lucru si din pacate se pare ca m-am inselat, referitor la intentiile chinezilor fata de modelul de avion stealth pe care au de gand sa-l foloseasca pe noile lor portavioane.

Astfel daca pana mai ieri credeam ca J-31 are sanse sa fie folosit in marina chineza, Beijingul a anuntat, desi neoficial, ca favoritul este J 20. China National Defense News a scris ca se are in vedere dezvoltarea unei variante navalizate a J-20 care sa fie operat la bordul urmatoarelor doua portavioane chinezesti aflate astazi in constructie.

Desi nu ne asteptam la mari surprize, urmatoarele doua portavioane fiind in principiu copii usor modificate ale lui Liaoning (clasa Kuznetov), nave cu un deplasament cuprins intre 65-70000 de tone, plus “trambulina” pentru decolare, China surprinde- cel putin pe  mine – prin intentia de a navaliza primul sau avion stealth, asta in conditiile in care unii priveau J 20 mai mult ca un avion de sustinere a trupelor sau pentru atacul in adancime (SEAD) decat unul de superioritate aeriana multirol.

Numai ca navalizarea unui avion nu este deloc o chestie usoara si drept dovada ca initial nu se avea in vedere acest lucru stau dimensiunile aparatului, cam prea mare pentru un portavion din clasa Kuznetov (prea mare pentru orice tip de portavion), cu atat mai mult cu cat chinezii au in vedere ca fiecare nava sa aiba la bord in jur de 50 de aparate, ori pentru a reusi aceasta performanta deplasamentul navelor ar trebui sa se apropie de 80 de mii de tone si nici un sistem de catapulte pentru lansare n-ar fi o idee proasta, sistem de lansare care va dota al doilea portavion construit in China – Type 002…

F 35C

Un grup aerian ar trebui sa aiba 25 de avione J-15B si 25 de J-20, de unde putem presupune ca marina chineza nu-l vede pe J 20 ca pe un multirol pur-sange (similar F/A 18 SuperHornet sau F 35C), simtindu-se nevoia unui avion de suprematie aeriana bun, in timp ce J 20 ar avea doar un rol de avion de atac, eventual transportor pentru rachete anti-nava.

De fapt daca comparam dimensiunile J 20 cu cele ale F 35C, observam ca avionul chinezesc este mult mai mare decat cel american:

-lungimea: J 20- 20.3m,  F35C – 15.5m

-anvergura aripilor: J 20 – aproape 13m, F 35C – aproape 11m, etc, etc, asadar navalizarea J 20 implica anumite probleme seriose, sau portavioane mai mari.

 

GeorgeGMT

 

 

 

 

Exit mobile version