China a gasit un nou client pentru JF-17, in persoana amicilor din Sri Lanka si cand spun amici, o spun foarte serios. Toata lumea stie ca Republica Populara are in respective tara o baza navala, pentru „bucuria” prieteniilor indieni, iar relatiile dintre Sri Lanka si China sunt dintre cele mai bune.
Astfel ca srilankezii s-au decis sa cumpere sase avioane multirol chinezesti de tip JF-17, tranzactia urmanad sa fie finalizata in 2013. Odata cu cele sase aparate, Sri Lanka va mai achizitiona si 17 elicoptere Mi-17 din Rusia, probabil varianta Mi-171.
Asadar Sri Lnka, o tara cu adevarat amarata si lovita de razboi civil, reuseste totusi sa-si cumpere, din toata saracia lor, sase avioane de lupta nou-noute si 17 elicoptere, tot noi. Asa cum pot isi dezvolta si ei apararea, ca vremurile sunt cum sunt si nu se stie niciodata. In schimb Romania, o tara cu care SriLanka nu se poate compara nici in visele ei cele mai optimiste, opereaza avioane MIG-21 Lancer, re-re-revitalizate si are in vedere o mega-achizitie (mega, numai din punctul de vedere al pretului) de F-16 la mana a treia!
“Lasa domne”, o sa spuneti, “pai se compara F-16, chiar si la mana a treia, cu JF-17?!” Iar raspunsul meu ar fi ca…poate se compara, oricum este vorba de avioane noi, avioane care vor putea fi zburate fara probleme la intreaga lor capacitate, in timp ce MIG-urile noastre au deja restrictii la zbor, datorita vechimii si sansa este ca si avioanele portugheze sa vina tot cu restrictii, tot pe baza de varsta inaintata.
Iar pe de alta parte voi credeti ca pilotii nostri, care zboara 40-50 de ore pe an de ani buni, daca le zboara si p-alea, s-ar compara intr-o lupta reala cu un pilot pe JF-17 care zboara 150 de ore pe an?! Mai crede cineva ca un pilot cu 40 de ore de zbor si ala restrictionat mai are capacitatea de lupta la fel ca unul care zboara 150 de ore si trage de avion la maximum?!
Ori prin prisma pregatirii pilotiilor, care sa zboare si altceva decat interceptia unor avioane de pasageri, ai nevoie de avioane cu diponibilitate 100%, pentru ca altfel chiar te transformi din aviatie de vanatoare, in aviatie de politie aeriana, iar aici poate ca JF-17 nu ar trebui luat in ras, fiind superior variantei F-16 A/B, mai ales daca tinem seama si de faptul ca electronica si armamentul, si-l alege fiecare dupa mintea si buzunarul sau. Ori un JF-17 dotata cum trebuie, si pilotat de pilotii care au zburat 150 de ore pe an, la limita maxima a avionului, va fi in mod sigur mai bun decat un avion american batran si subinarmat, pilotat doar in zilele de duminica, din cauza lipsei de bani si a disponibilitati reduse a aparatului.
Sursa: Asian-defence
GeorgeGMT