JS Izumo – DDH 183
Ei bine, nava Majestatii Sale Imperiale nu mai trebuie sa-si ascunda adevarata natura si isi poate proclama public dragostea pentru iubirea sa secreta: F-35B.
Cand a fost lansata si cand am scris pentru prima data ca Izumo este portavion au fost comentarii care imi explicau cum ca nu-i chiar asa, puntea nu sustine aparatul, ii ia foc tabla de la jetul motorului etc.
Doar ca nimeni intreg la minte nu-i putea crede pe japonezi cand incercau sa ne explice cum au construit un “distrugator” de 20 de mii de tone ca sa care cateva elicoptere si nici nu ni se putea explica ciudata asemanare intre “distrugatorul” japonez si navele americane de asalt amfibiu din clasa “Wasp”…
Dar timpul a trecut, japonezii au renuntat la pacaleli si au trecut voiniceste la modificarea navei (care fie vorba intre noi n-a fost cine stie ce complicat) in portavion STOVL – prin decembrie 2019 – asa cum era de altfel proiectata de la inceput.
Intre timp, spre sfarsitul anului vor fi inceput testele cu F-35B la bordul navei semn ca lucrurile merg bine si ne putem astepta ca JS Izumo sa devina operationala destul de curand.
JS Kaga – DDH 184
Facem o paranteza si va reamintim ca Izumo nu este singur la parinti ci are si o sora, “JS Kaga” (iar “Kaga” chiar este nume de portavion si inca unul celebru, nava fiind scufundata de americani in iunie 1942 in timpul bataliei de la Midway, asta dupa ce a facut parte din grupul de sase portavioane care a atacat Pearl Harbour). Cele doua nave au deja comandate 40 de aparate F-35B si conform cu informatiile de pana acum, fiecare nava ar putea opera 14 aparate F-35B plus elicoptere, cam 28 de aparate in total.
Revenind la Izumo, stirea despre iminenta inceperii testelor cu F-35B la bordul navei a fost data de ministrul apararii japonez, Nobuo Kishi.
Insa nici acum, in ciuda evidentei, nava nu este catalogata de Marina Imperiala ca fiind portavion ci este desemnata in continuare “distrugator multirol”.
Dar pana la urma nava lor s-o clasifice cum vor, ramane insa de vazut cum vor reusi s-o mai dea la intors atunci cand vor incepe constructia primului portavion adevarat, de tip CATOBAR. Interesanta clasificarea acestuia pentru ca, desi nu este deocamdata in plan constructia unei asfel de nave, este foarte greu de crezut ca Type 003 chinezesc (si viitoarele patru nave de aceeasi clasa) ii vor lasa pe japonezi sa doarma linistiti la adapostul celor (doar) doua portavioane usoare: Kaga si Izumo…
Si daca tot o dam in simbolistica, pentru ca se poate chiar sa existe una, cand japonezii si-au botezat distrugatorul-viitor portavion cu numele de „Izumo”, chinezii au facut scandal, pentru ca acest nume a apartinut unui crucisator imperial, nava-amiral a flotei japoneze de invazie care in 1937 a atacat orasul Shanghai. Poate o insemna ceva, poate nu…
Al doilea portavion, JS Kaga, nu mai are nimic de ascuns, portavion este, portavion se numeste, iar numele este mai mult decat sugestiv: Japonia va avea in curand o noua flota de portavioane.
GeorgeGMT