Senzatia de maretie este pastrata, chestia e sa nu intri in amanunte…
Boeing nu mai este ce a fost candva, asta-i clar pentru toata lumea. Vremea cand compania americana era un lider incontestabil in lumea aviatiei civile a trecut de mult si acum gigantul american se zbate in piata, depasit intr-un mod de necrezut de rivalul european Airbus.
Nu discutam doar despre enormul fiasco al avioanelor Boeing 737 MAX (vina evidenta a Boeing) sau despre alte modele de avioane civile, dar compania americana da rateuri dupa rateuri si in zona militara, acolo unde alte companii ii taie efectiv fata.
Ne mai aducem aminte de dezastrul numit Bombardier, atunci cand americanii au atacat furibund compania canadiana pentru linia de avioane civile de transport scurt si mediu curier CS 100, Airbus a asteptat si a preluat (printr-un parteneriat – Airbus Canada Limited Partnership) productia sub numele de A 220 100/300. O lovitura de mare maestro. Pana astazi exista comenzi ferme pentru 774 de bucati, avioane livrate deja 223. Iar Boeing s-a ales cu praful de pe toba…
Costuri pentru Airbus?! Vopseaua necesara pentru a inscriptiona aparatele cu propria sa sigla. Pentru Boeing un mare scandal terminat in genunchi.
Tot Airbus vs Boeing a fost si atunci cand US Air Forces a ales initial oferta Airbus pentru inlocuirea avioanelor de realimentare in aer KC-135 Stratotanker. Airbus a fost declarata castigatoare cu varianta A 330 MRTT (oferta Northrop Grumman si EADS) – KC 45A. Dar intr-un final contractul a ajuns la Boeing.
Si asa s-a nascut KC-46 Pegasus (Boeing 767), dar aparatul a avut probleme mari, intarzieri in program etc.
Si nici macar astazi nu este lipsit de probleme desi Pentagonul tocmai ce a anuntat comanda pentru lotul opt (19 bucati la un pret total de 3,14 miliarde de dolari). Aparatele sunt in continuare comandate desi au probleme care nu au fost inca rezolvate, iar Boeing promite ca abia din 2024 noile aparate vor fi ok.
Necazurile vin in principal de la sistemul de alimentare in aer, care sistem a dat cu toti de pamant cand, intr-un zbor special (cu o delegatia a Congresului la bord), furtunul de alimentare (boom) s-a desfasurat fara ca nimeni sa fi comandat asta si n-a mai putut fi retras, asa ca avionul a aterizat cu furtunul taras.
Problemele sunt insa mai multe si au legatura cu sistemul de camera video si senzori care-i permite operatorului furtunului sa alimenteze avioanele in zbor. Vizibilitatea este slaba, imaginile de pe monitor nu sunt corecte, in functie de lumina de afara se vede sau nu se vede bine desfasurarea intregului proces.
Toate acestea vor trebui remediate de Boeing pe banii ei, atat intregul sistem de realimentare in sine pentru avioanele noi (din 2024) cat si pentru aparatele deja livrate si aflate in exploatare.
Acum, este extrem de greu de crezut ca o companie cu o experienta atat de mare in domeniul aviatiei precum Boeing nu stie ce are de facut, cel mai probabil insa ca reprezentativa companie americana nu mai este condusa de ingineri (acolo unde inginerii ar trebui sa aiba ultimul cuvant de spus) ci de pacalici finantisti, iar astia au reusit sa faca praf si pulbere reputatia Boeing.
Si ca lucrurile sa fie complete, dar fara legatura cu managementul companiei, ultimul Boeing 747 a iesit de pe linia de fabricatie, iar aceasta se va inchide.
Pentru ca Boeing nu este Facebook, nu este Tesla, nu este Google ci este o companie care chiar produce ceva, produce lucruri uimitoare, este o companie de inginerie in primul rand, dar conducerea ei, de destui ani a pus pe primul loc profitul si rezultatul se vede. Fata de Airbus, Boeing a oferit intotdeauna dividente mai mari actionarilor sai, dar aceste dividente au venit – vedem acum – prin economii acolo unde ele nu trebuiau sa apara nu printr-un management mai bun. Pur si simplu au accelerat procesul de productie si testare, au lasat balta controlul calitatii si i-a durut in cot de consecinte iar avioanele au inceput sa cada. Stim astazi ca certificarea Boeing 737MAX a fost o bascalie uluitoare si mai stim ca aceeasi bascalie s-a aplicat si altor serii de avioane ale Boeing.
A intrat careva in puscarie? Nope, directorul general al companiei, sub conducerea caruia dezastrul 737MAX s-a produs, a plecat acasa cu multe milioane de dolari drept compensatie.
GeorgeGMT