Compania israeliena IAI ofera spre achizitie, Bulgariei, un numar de 10 aeronave Kfir, complet reconstruite si cu avionica moderna, configuratie denumita Kfir Block 60. Conform companiei aceasta optiune ar putea costa Bulgaria de trei ori mai putin decat actuala optiune si anume achizitia a noua aeronave F-16 A Block 15 din Portugalia la un pret de 464 milioane de dolari (a se observa diferenta de pret fata de cele 12 F-16 achizitionate de Romania din aceiasi sursa cu aproximativ 700 milioane Euro).
Aparatele fac parte dintr-un lot de 50 de aparate retrase de Fortele Aeriene Israeliene in anii „90 si aflate in conservare in desertul Negev. Conform directorului Yosef Melamed citat de Aviation Week: „Kfir a fost proiectat sa fie un avion de lupta robust, bine construit si ‘tanar in spirit’. Kfir-urile pe care le selectam pentru reconditionare au doar cateva sute de ore de zbor, structura lor este intacta, fara fisuri sau semne de obosire a metalului. […] Cand un client alege aceste aeronave, activam o linie de productie unde practic reconstruim aparatul”.
Din aeronava originala nu raman decat celula si motorul. Tot restul echipamentului si instalaților este inlocuit. Melamed continua spunad ca drept fabricanti originali (Dassault s-ar putea sa aiba ceva de comentat cu privire la „originalitatea” Kfir-ului) ai aeronavei IAI va garanta o resursa pentru avioanele reconstruite de 8000 de ore ceea ce la rate de utlizare normala poate insemna pana la 40 de ani. De-asemenea motorul General Electric J79 va fi si el reconditionat fiind adus la resursa originala de 1800 de ore.
Kfir Block 60 este o dezvoltarea a modelului Kfir C10 aflat in dotarea fortelor aeriene Columbiene. Are un radar AESA Elta EL/M-2052 ce poate urmari simultan 64 de tinte in modul aer-aer, si posibilitatea de a angaja tintele selectate cu racheta aer-aer BVR Derby. Deasemenea vine echipat cu Helment Mouted Display (standard pentru orice avion israelian incepand din anii „90) ce permite tintirea rachetelor ghidate prin infrarosu Python 5 oriunde in capul vizual al pilotului si astfel angajarea tintelor ce sunt departe de directia de deplasare a aeronavei (off-boresight cum zice americanul). Radarul ofera si moduri de lupta aer-sol si aer-mare acestea fiind optimizate in baza sugestiilor pilotilor israelieni.
In rest Kfir Block 60 are o arhitectura deschisa permitand instalarea oricarui echipament dorit de client. In cazul ofertei facute pentru Bulgaria sunt incluse legatura de date Link 16 si capacitatea de realimentare in aer, necesare interoperabilitatii NATO, si capacitatea de folosire a pod-urilor de tintire si recunoastere Litening si a armelor de precizie, precum bombe lasar si arme ghidate electro-optic (articolul nu este clar daca Litening-urile sunt incluse in pretul de achizitie).
Aparatele Kfir C10 au fost testate impotriva unor Su-30 dovedindu-se superioare in angajament frontale la distanta mare datorita amprentei Radar mai mici (Kfir-ul este de aproape trei ori mai mic decat Su-30) si capacitatii de a trage primul cu rachete BVR. Tinand seama ca radarul de pe C10 este mai vechiul Elta EL/M-2032 cu scanare mecanica si performante mai proaste, ne putem astepta ca Kfir Block 60 sa se descurce si mai bine in acest scenariu. Deasemenea s-au folosit inclusiv tehnici dezvoltate pentru F-22 si F-35 si anume folosirea radarului unei singure aeronave dintr-o patrula si alocarea tintelor catre celalte aeronave folosind legatura de date Link 16, ceea ce sugereaza faptul ca avionica lui Kfir Block 60 si C10 permite Sensor Fusion.
Afirmatile IAI nu sunt teoretice ci au fost testate de pilotii columbieni in cadrul exercitiului Red Flag din Iulie 2012 unde acestia si-au indeplinit toate misiunile aer-sol si deasemenea au obtinut 8 „victorii” in lupta aeriana.
IAI mentioneaza un cost de achizitie pentru Kfir Block 60 de 20 de milioane de dolari cost ce include avionica si armamentul si costuri de operare la o patrime din costul pentru o aeronava de generatia a patra echivalenta.
Kfir-ul a intrat in dotarea fortelor aeriene israeliene in 1976 fiind retras in 1996 (si pus la conservare nu taiat cu drujba ca saracele noastre IAR-93). Este astfel contemporan cu F-16 A si se incadreaza in generatia a patra. Desi reprezentatii IAI se feresc sa o spuna, preferand sa afirme ca Kfir Block 60 are capacitati de generatia a patra, ce descriu ei ca este capabil sa faca il inscrie practic in generatia 4+.
Kfir-ul este o dezvoltare nelicentianta de Dassault a aeronavei Mirage 5 proiectata original la cerintele Fortelor Aeriene Israeliene dar nelivrata datorita punerii sub embargo a Israelului de catre Franta condusa de De Gaulle. Totusi Mirage 5-ul a intrata in dotarea Fortelor Aeriene israeliene sub numele de Nesher, sursele contrazicandu-se cu privire la originea lor. Fie au fost produse in Israel pe baza planurilor furate de Mossad fie au fost livrate prin mijlocirea Armee de l’Air, care ii dadea astfel cu tifla lui DeGaule.
Nesher-ul a fost dezvoltat in continuare prin remotorizare cu mai puternicele J79 si montare de Canard-uri Close-Coupled rezultand Kfir-ul. Desi conceput initial ca aeronava multirol, Kfir-ul a ajuns sa fie folosit mai mult in rolul de vanator-bombardier datorita intrarii in dotarea IAF a F-15 si F-16 care au preluat rolul de superioritate aeriana pentru care fusesera concepute.
Surse: Aviation Week& Space Technology” nr. 14/21 octombrie 2013, pag 43, „Aged but Upgraded” de David Eshel
http://en.wikipedia.org/wiki/Kfir (istoric si informatii despre refacerea motorului)
Andrei